Vyvážení kol u auta bereme všichni jako naprostou samozřejmost - pocit vibrujícího volantu v rychlosti okolo sto deseti až sto dvaceti kilometrů za hodinu je jasnou známkou, že bychom měli navštívit pneuservis. V případě jízdního kola se logicky nepočítá s tak vysokými rychlostmi, pokud si ovšem vezmeme materiál samotného ventilku, tak ten nemusí být vzhledem k nepříliš vysoké obvodové hmotnosti ráfku a pláště úplně zanedbatelný. A s narůstající oblibou vysokého profilu silničních ráfků a jejich současným odlehčováním, na němž má hlavní zásluhu použití uhlíkových vláken, se zvyšuje také nevyváženost kola jako celku. Platí zde jednoduchá přímá úměrnost, čím vyšší ráfek, tím delší ventilek a tím větší disbalance kola. Zkuste si někdy své silniční kolo upnout do montážního stojanu a hodně rychle, pomocí klik, roztočit zadní kolo.
Budete se možná divit, jakým způsobem jej to rozvibruje a nemáte-li příliš pevný stojan, buďte obezřetní, ať vám z něj vaše naleštěná silnice nevyskočí. Vinou těchto vibrací je právě nevyváženost kol. Sice tak nějak automaticky montujeme magnet computeru naproti ventilku, to ale nestačí. Ventilek se totiž nachází skoro až na samotném vnějším okraji kola a na rozdíl od něj je hmotnost magnetu většinou zanedbatelná. A právě z tohoto důvodu přišla italská značka Miche s unikátním samolepicím závažím Zero Point, které dokáže vyvážit ventilek u vysokých ráfků.
Toto závaží závodních kol, které si Miche nechalo patentovat již v roce 2010, je nabízeno ve třech verzích. Vždy se jedná o kompletní sadu pro přední a zadní kolo, přičemž varianta 6g/6g je určena pro ráfky s výškou profilu do 40 mm, verze 9g/9g pro vyšší ráfky než 40 mm a poslední 6g/9g je koncipována pro pár kol kombinující různě vysoký ráfek, například u kol Supertype 38 a 58.
Samotná závaží jsou vyrobena z vysoce pružného a odolného plastu, jehož čiré provedení nijak nenaruší design kol. Samolepicí povrchová vrstva je vysoce funkční a zajistí přídržnost závaží po celou dobu životnosti ráfků. Zásadní je samozřejmě nalepení závaží přesně naproti ráfku, a to naprosto symetricky, aby bylo na obou stranách ráfku stejně vysoko.
V případě lehkých karbonových kol s výškou ráfku do 40 mm je celkový hmotnostní přírůstek zanedbatelných dvanáct gramů, přičemž výrobce slibuje lepší jízdní vlastnosti ve vysokých rychlostech: "Dobře vyvážená kola jsou základem úspěchu pro dosažení maximálního výkonu." A logika říká, že na vyvážení kol nejspíš něco bude.
Sada samolepicích závaží Miche Zero Point stojí 560 korun.
(kad)
Stevens v mnoha směrech nezapře perfekcionismus, charakteristický právě pro německé značky. A přestože je pro tohoto výrobce typický…
Zimní bidony nebo přesněji cyklistické termolahve jsou určené k tomu, aby co nejdéle uchovaly nápoj uvnitř teplý, ale v drtivé většině…