Je opravdu velmi zvláštní, že mnozí si sice pořídí kolo za cenu, která je pro některé celoročním platem, ale opravdu velmi málo pozornosti věnují tomu, aby si svůj drahý stroj pečlivě chránili a zabezpečili. Tady opravdu šetří a vynaložit větší finanční prostředky považují za naprostou zbytečnost. A přitom vědí, že pojistit si drahé kolo je obtížné a v případě odcizení kola je přesvědčování pojišťovacího likvidátora o oprávněnosti proplacení pojistky často v oblasti sci-fi.
Jestliže na kole jedete, je vše v pořádku. Asi vám ho nikdo pod vaším zadkem neukradne. Když ho opřete v hospodě vedle sebe, jste od něj metr a neustále ho monitorujete, asi ho také uhlídáte. Ale jakmile je vaše kolo dále od vás, vždy je v akutním nebezpečí, že nenadále změní majitele. A co situace, kdy máte po maratonu kolo v autě, zašli jste si za poukázku na guláš a po návratu je místo kola na zadním sedadle prázdno? Kolik bylo takových případů. Nebo jste na víkend v penzionu, kde je sice uzamčená kolárna, ale je v ní opravdu bezpečno? Jste si jisti, že ostatní „cyklisté", kteří místnost využívají, nezatouží při odjezdu odjet se zcela jiným kolem? Jste si jisti, že všichni cyklisté jsou poctiví? Vy ještě spíte a přitom je vaše kolo už v kufru cizího auta. Podobných situací je nepřeberně.
Nabídneme vám zatím zcela netradiční možnost zajištění vašeho kola, které doslova „křičí", že bude ukradeno, pokud se o to někdo pokusí.
Firma ABUS, jak jistě víte, patří mezi špičkové výrobce mechanického zabezpečení. Ve výrobním programu má nejen zámky na jízdní kola, ale také motocyklové zámky. A jak nám sdělil ředitel zastoupení pro Českou republiku pan Vedral, začaly některé cyklistické maloobchody objednávat pro své zákazníky i speciální zámky na kotoučové brzy s alarmem. Jsou vhodné i pro jízdní kola.
Zapůjčili jsme si model ABUS Detecto 7000 RS1 v designu Signature white. Zámek je trochu robustnější a tak ho těžko budeme vozit na rychlé vyjížďky, kde nás bolí každé šlápnutí, ale na běžné turistické jízdy do batůžku, kde hrozí odložení kola mimo náš dohled? Proč ne.
Při oživení zámku musíme především odstranit krycí folii na dvou AAA tužkových bateriích, které jsou ukryty pod krycím plechem zevnitř těla zámku. Kryt slouží i jako spínač. Práce se zámkem je velmi jednoduchá. Provlékneme ho brzdovým kotoučem a zaklapneme. Alarm nastartujeme natlačením krytu baterií na kotouč, neboť ten nám slouží i jako spínač. Krátce se rozsvítí zelená kontrolka a signál nám dá na vědomí, že zámek je připraven „lovit" nenechavce. Od tohoto okamžiku čeká na každý pohyb. Citlivost zámku je ve všech třech osách obrovská. Stačí opravdu jen malé „drcnutí", minimální pohyb, a zámek doslova začne „řvát", upozorňovat své okolí, že se kolo buď pohlo samovolným posunutím, nebo si pro ně přišel někdejší obyvatel některé věznice, který zase zatoužil prožít kus života v teplákách. Zámek vydává nepříjemný a silný přerušovaný tón po dobu 15 sekund. To proto, pokud by se kolo skutečně posunulo samo, třeba při špatném opření, aby se okolí po hodině poslechu alarmu nezbláznilo. Jakmile se s kolem ale hýbe soustavně, zámek opět a opět signál do okolí vypouští. Zloděj je zmaten, okolí se na něj otáčí. Případně vás alarm přivolá do kolárny, protože vám na dálku oznamuje, že s vaším kolem se něco děje. A pokud tento zámek doplníte ještě dlouhým řetězovým zámkem nebo lanem, které ABUS také nabízí, a který provléknete rámem, koly a trubkou ve zdi, budete mít opravdu pocit, že jste se snažili pro své drahé kolo udělat maximum, aby zůstalo navždy vaše.
ABUS Detecto je doplněn dvěma klíči, kterými se odemyká a tím současně vypíná alarm. Vložka je, jak je u ABUSu běžné, velmi kvalitní a těžko překonatelná. Její systém je takový, že k odemčení bez klíče nepomůže ani planžeta. I když si nedovedeme představit situaci, kdy si zloděj hraje se zámkem, který na sebe do dalekého okolí upozorňuje. Tělo zámku je z tvrzené oceli a tak půjde těžko jakkoliv vypáčit. Zámek si pořídíte za cenu kolem 3.000 Kč. Není to málo, ale podívejte se na cenovku vašeho kola....
Zámek jsme zkoušeli důkladně. Zvuk je opravdu nepříjemný a slyšitelný do velké vzdálenosti. Výhodné je také například těsně spojit několik kol lanovým zámkem a na jedno kolo, nejlépe prostřední, navěsit na kotouč náš Detecto. Tím budeme zvukově chránit několik kol. Můžeme také zámek nasadit na kolo, které máme zamčené na střeše auta, když si potřebujeme od auta odskočit. Kolik jen bylo podobných případů, kdy kolo ze zamčené zahrádky zmizlo během minuty. Možností a situací, kdy zámek využijeme je nepřeberně. Musíme ale myslet na to, že jakýkoliv zámek pouze ztíží krádež kola, ale rozhodně jí nemůže stoprocentně zabránit.
(kany)
Přepravujete svého bika zásadně v kufru auta a už jste kvůli tomu cestou z maratonského závodu mnohokrát zaneřádili celý interiér? A ze…
Hodně zavádějící titulek by se spíš hodil pro reportáž z plastické kliniky, navíc ještě zavádějící je upřesnění, že jde o silikony dobře…