Švýcarské BMC si zaslouží zařazení do prestižní kategorie VIP snad v případě kteréhokoli nabízeného modelu, silničního i horského. Kola s trojicí písmen na spodní trubce jsou výjimečná nejen konstrukčně a designově, ale především svými skvělými parametry. Ostatně fakt, že je vídáme pod těmi nejlepšími jezdci světa, hovoří sám za sebe, přičemž BMC se může pochlubit třeba i vítězným titulem z Tour de France, takže titulem nejcennějším. Cadel Evans ovšem zdaleka není jedinou hvězdou BMC. My jsme si do naší VIP rubriky tentokrát nevybrali ani standardní silniční model, ani bike, a to přestože se na MTB segment tento výrobce stále více orientuje - což dokládají například celoodpružené devětadvacítky Fourstroke. Náš hledáček pro tentokrát zacílil mezi triatlonové modely, konkrétně na ten úplně nejdražší, jenž se vyznačuje mimo jiné cenovkou téměř atakující magickou třísettisícovou hranici.
Model Timemachine TM01, jak je již z jeho názvu jasně patrné, byl sestrojen pro boj s časem, a to na tratích standardních triatlonů nebo závodů typu Ironman. Důsledný a velice nákladný vývoj probíhal z velké části v aerodynamickém tunelu, což je patrné snad z kterékoli partie rámu. Co nejdokonalejší obtékání vzduchu zde bylo stejně zásadní jako tuhost při záběru, přičemž jednotlivé použité technologie a špičkové zpracování karbonu jsou v podstatě identické s tím, co se používá ve Formuli 1.
BMC bylo vždycky konstrukčně nezaměnitelné, ať už svou pozornost zaměříme na "standardní" rámy s charakteristickou partií napojení horní a sedlové trubky nebo na koncepčně zcela výjimečné počiny, jako byl třeba silniční top model Impec. Námi prezentovaný Timemachine TM01 je estetickou lahůdkou, přestože je výsledkem čisté funkce. Napojení přední vidlice je pro tento rám stejně typické jako extrémně plochá sedlová trubka, s níž koresponduje také totožný profil sedlovky. Pokud se v současnosti stále častěji skloňuje slovo "integrace", pak právě tento model dovádí daný pojem do absolutna. Do sloupku přední vidlice, předsazeného před samotnou hlavovou partii rámu, je zakomponován nejen představec, ale rovněž přední brzda, jež je navíc dokonale kapotovaná. Profilace jednotlivých částí rámu pak usměrňují proud vzduchu a předchází nežádoucím turbulencím - aerodynamika tohoto modelu je totiž dokonalá pouze v případě sestavy s jezdcem, čemuž jsou přizpůsobeny náběhové i odtokové hrany jednotlivých partií.
Hodně zajímavá je nabízená variabilita posedu, kterou výrobce podrobně prezentuje na svých stránkách. Zámek sedlovky s technologií "21_21" totiž nabízí extrémní možnost předozadního posunu sedla, a to s celkovým rozsahem 42 (!!!) milimetrů. V případě představce se změna jeho délky i sklonu provádí vkládáním speciálních mezikusů "p2p" a jen pro zajímavost, představec nabízí celkem třicet různých variant nastavení výšky nebo vzdálenosti řídítek. Na horní části představce pak nechybí spoiler, který je typický také pro spodní část středového pouzdra standardu BB30. Zde je použit pro usměrnění proudění vzduchu, který tak prakticky míjí zadní brzdu. Unikátní profily hlavních trubek zásadních pro výslednou aerodynamiku sice vycházejí z obligátní kapky, ovšem se zkosenou odtokovou a upravenou náběhovou hranou, jež má z obou stran jakýsi miniaturní schůdek. Vše bylo důkladně spočítáno a změřeno...
Osazení je voleno s ohledem na aerodynamiku, což dokládají například kola Zipp Firecrest 808, ale neméně důležitou roli hrála také výsledná hmotnost, která u kola jako celku jen lehce přesáhla sedmikilovou hranici. Kompletní elektronické řazení Dura-Ace Di2 doplnily brzdy vlastní konstrukce BMC, tedy jakási miniaturní "véčka", dále superlehká řídítka a hrazda od ProfileDesign nebo sedlo Fizik Arione s karbonovými vzpěrami. Námi představené BMC je každopádně jedním z vůbec nejdražších kol, která se do naší VIP sekce až doposud dostala, jen samotný rámový set se tentokrát pyšní cenou přes devadesát tisíc korun.
(kad)
Vtipná parafráze na jméno známého herce a mistra bojových umění Jackie Chana má avizovat nadstandardní sílu prostředku pro čištění řetězu.…
Zámek na kolo představuje většinou dlouhé ocelové lanko s hmotností přes 200 gramů a standardně má rozměry, že zabere celou zadní kapsu…