U produktů značky Topeak jsme si už zvykli na jejich maximální propracovanost a hodně „vychytané“ provedení nabízející často přemíru funkcí a možností. Nejinak je tomu u cyklistického světla Whitelite HP Mega 420 s intenzitou 420 lumenů, které jsme vyzkoušeli na řídítkách, představci i přilbě, přičemž variabilita uchycení je jen jedním z bonusů tohoto světla.
Tím dalším je možnost využít zdroj jako powerbanku, případně zkombinovat držák světla na řídítka třeba s computerem Topeak či Garmin nebo kamerou GoPro či Shimano. Adaptéry a možnostmi se totiž v tomto případě rozhodně nešetřilo, ale nepředbíhejme. Základem světla za 2699 korun je miniaturní duralová svítilna průměru 30 mm s trojicí jednowattových LED diod a integrovaným kabelem na zadní straně. Svítilna se pak upevní do jednoho z několika držáků v balení, a podle toho ji lze připevnit na přilbu, držák na řídítka nebo přímo na zdroj. Ten má plastové pouzdro s dvojicí poutek po stranách a ukrývá 3000mAh Li-ion článek pracující s napětím 3,7 voltu, s možností dobíjení přes USB konektor. Samotný zdroj má těsněný USB konektor pro připojení svítilny či jiného zařízení kabelem, tlačítko kontroly kapacity a dobíjecí port. Pro nabíjení jsou maximální parametry 5V 1A a napájení jiných zařízení 5V 2A, dobíjení akumulátoru přes notebook pak trvalo z prázdného stavu do plna čtyři a čtvrt hodiny, přičemž na jeho boku se postupně rozsvítí čtveřice indikačních diod.
Montáž světla na řídítka či představec má několik možností, jednak je to přes držák s objímkou pro řídítka průměru 31,8 mm (větší nezvládne), pod nějž lze upevnit světlo šroubem do výstupku s drážkami a do držáku nasunout třeba Topeak computer. Akumulátor pak lze upevnit páskem na suchý zip pod představec, kabel s délkou 30 cm to zvládne. Druhá možnost je upevnit na svítilnu malý držák, jenž se nasune na čelní stranu akumulátoru, odkud jej lze snadno vycvaknout. V tomto držáku je možné svítilnu naklápět dle potřeby a celek je poměrně kompaktní, navíc pod představcem drží spolehlivě jednak díky pásku na suchý zip, ale i gumovému adaptéru, jenž se nasune na akumulátor, aby neseděl přímo na představci. Kdo chce mít světlo raději na přilbě, další adaptér a gumové podložky slouží k upevnění svítilny a akumulátoru na přilbě pomocí úzkých pásků na suchý zip, takže řešení je zde opravdu dostatek.
Hmotnost svítilny 51 gramů a akumulátoru 102 gramů na přilbě moc neobtěžuje, takže toto řešení se nám jevilo velice rozumné, byť upevnění není tak rychlé jako v případě představce. Tam jsme nakonec světlo vozili po většinu testovacích jízd, kde se projevilo jako solidní společník i pro noční biking v terénu, byť nemá takový výkon jako některé noční speciály s více jak čtyřnásobnou intenzitou. Zapnutí tlačítkem na svítilně je snadné i v rukavicích a stiskem lze přepínat mezi trojicí režimů, tedy maximum 180 lx, poloviční výkon a blikání.
Kužel světla je celistvý a nerušený hned od předního kola, respektive spíše ještě svítí i pod přední kolo. Na vzdálenost 15 metrů před kolem je plocha perfektně nasvícená ostrým světlem, které dobře nasvítí i boky široké lesní cesty. Pětadvacet metrů před kolem už je pomyslné maximum, kde je ještě cesta nasvícená, ale není to už taková jistota. To vše na maximální výkon, na nějž při teplotě 8° C vydrželo světlo fungovat jednu hodinu a dvacet tři minut, přičemž po půl hodině zmizely dvě diody z indikační čtveřice, po dalších čtyřiceti minutách zhasla třetí dioda a poslední pak začala blikat pět minut před úplným vypnutím světla při vybití akumulátoru. Na slabší výkon pak výrobce udává jednou takovou dobu svítivosti a blikání rovněž, ovšem intenzita blikání je tak silná, že z toho za chvilku třeští hlava. Tady se přikláníme spíše ke slabšímu režimu svícení, jenž je na silnici úplně bez omezení, v terénu je vhodnější spíše pro lesní cesty a klidnější jízdu než nějaký ostřejší noční biking. Co se týče přehřátí světla, neměli jsme s tím problém ani při testu zapnuté svítilny v domácím prostředí, kde se nijak neochlazovala a hodinu jela naplno.
K parametrům výkonu, světelnému kuželu či výdrži nemáme připomínky, a co se týče uchycení svítilny, taková variabilita snad uspokojí každého, nebo mu možná ještě poplete hlavu.
(už)
I když závodnímu bikingu vládne bezdušové provedení plášťů, drtivá většina jízdních kol stále používá, a bude používat, duši tak, jak ji…
V případě řetězů je vždycky otázkou jejich životnost, tedy odolnost vůči opotřebení, kompatibilita s kazetami nejznámějších výrobců a…