Pořídit odpovídající provedení osy zadního náboje podle patek rámu je dnes nutnost, která vzhledem k několika standardům umí docela zamotat hlavu. Řešíme nejen hmotnost náboje, počet děr, ale i typ a rozměr osy nebo také provedení volnoběžného ořechu, který navíc může být pro devět či deset pastorků, jedenáctku nebo XX provedení od značky Sram. Kompatibilita je tak stále ošemetnější, a nezřídka může neznalého čekat nepříjemné zjištění, že to prostě nepasuje a pasovat nebude.
Taiwanská společnost Bitex, která funguje už od roku 1923, vyrábí široký sortiment nábojů, které jsou jednak určené přímo pro daný typ patek, nebo je lze výměnou osy snadno přizpůsobit novému standardu. V případě nábojů Bitex MTR12 a MTF 15/20 je univerzalita doslova maximální, jelikož tento zadní a přední náboj umožňuje výměnou adaptérů přizpůsobení většině v současnosti používaných diametrů patek rámu či vidlice.
Zadní náboj za 1911 korun se standardně dodává v provedení na rychloupínák a osa se otáčí na dvojici průmyslových ložisek, kterou doplňují další dvě ložiska uvnitř ořechu. Ten je tak trochu specialitou značky, jelikož jeho hliníkové tělo nese hned šest praporků, které fungují vždy střídavě v trojčlenném týmu. Jemnější cvrkot a lepší rozložení záběru by mělo přinést rychlejší a přesnější odezvu na záběr jezdce, a jelikož máme nové standardy i u šíře kazet, potěší kompatibilita ořechu i s jedenáctkovou kazetou Shimano. Náboj samotný je pak schopen přijmout i ořech pro standard Sram XX. Ačkoliv Bitex vybavuje některé hliníkové ořechy vlastním patentovaným systémem ocelových planžet proti zakousnutí kazety, zde tato vymoženost chybí. Standardní příruby pro dráty se zahnutou hlavou jsou určeny dvaatřiceti, případně osmadvaceti drátům a kotouči se šestiděrovým uchycením. Dovozce ovšem nabízí i dražší verzi, s přírubami pro přímé dráty.
My jsme vyzkoušeli standardní provedení MTR12 i co se týče výměny adaptérů pro jiné patky, takže jsme měli možnost aplikovat hned trojici jiných rozměrů. Za 242 korun lze jednoduše po vyšroubování původní osy imbusy nasadit novou osu s pevným adaptérem na jednom a šroubovacím na druhém konci. Osu s adaptéry stačí jen protáhnout nábojem a vše řádně dotáhnout, případně ošetřit závit pojistným tmelem. Kromě adaptérů pro desítkovou osu šíře 135 lze mít verzi 135x12 mm nebo 142x12 mm, takže až na novinku standardu „Plus“ s rozchodem 148 mm nebo mizející starý sjezdový rozměr 150 mm je to kompletní sestava. S osou pro rychloupínák vážil námi zkoušený náboj na 28 drátů 292 gramů.
Co se týče předního náboje této řady, ten má odlišnou velikost přírub a je rovněž na 28 nebo 32 drátů a šestiděrové uchycení kotouče. Jeho osa se otáčí na dvojici průmyslových ložisek, přičemž v základu za 1341 korun je náboj dodáván s adaptéry pro pevnou 20mm osu. Ty jsou nasunuté zboku a zajištěné hliníkovými kroužky proti vypadnutí. Za 215 korun pak lze přikoupit adaptéry pro rychloupínací nebo pevnou 15mm osu, které se pouze nasunou do standardních dvacítkových adaptérů, které už v náboji jsou. Proti vypadnutí je jistí gumové kroužky, jinak je vše pouze nasazené do sebe. Hmotnost tohoto náboje pro 28 drátů s adaptéry na 20mm osu je 161 gramů, což je rovněž slušná hodnota. Pokud tedy řešíte, jaké náboje pořídit pro svůj nový rám, případně výplety, které budou putovat z kola na kolo a musí pasovat více standardům, je tato dvojice nábojů cenově dostupným a velice funkčním řešením.(už)
Přestože tahle značka produkuje speciální zimní pláště s hřeby, řeč bude o pro holeně jezdce mnohem přívětivějším kousku. Kenda Juggernaut…
Zabezpečení kola, to je věčné téma. Mnozí nešťastní už pochopili, že nestačí si kolo jen pořídit a jezdit na něm, ale nepřijít o ně.…