Švédská značka POC se může pochlubit nejen zcela nepřehlédnutelným designem svých produktů, přileb či brýlí, ale především jasnou orientací na maximální bezpečnost jezdce. Ta je ostatně hlavním stavebním kamenem, z něhož, až jako druhořadý, vychází i finální vzhled. Dokonalým příkladem je špičková silniční přilba Octal AVIP, která byla navržena tak, aby posunula hranice bezpečnostního přínosu o značný kus dál, než jaké jsou současné standardy. Mimo to právě daná přilba získala řadu prestižních ocenění, přičemž jedním z posledních je hlavní cena na veletrhu Forbikes. Rovněž si již stačila odnést špičkové hodnocení z celé řady nezávislých testů,a právě model Octal můžeme vídat na hlavách mnoha jezdců světového profipelotonu.
Nejprve asi nebude od věci vysvětlit zkratku AVIP obsaženou v názvu modelu. Znamená: Attention, Visibility, Interaction, Protection, česky tedy pozornost, viditelnost, interakce a ochrana. AVIP je koncepce vytvořená ve spolupráci s odborníky v oblasti vědy, zdravotnictví a technologií, kteří společně analyzovali různá prostředí, aby lépe pochopili konkrétní nebezpečí, jež může v silniční cyklistice nastat. Jako jeden z nejdůležitějších faktorů se ukázalo správné použití barev v závislosti na prostředí, kdy je třeba použitý oranžový odstín „Zinc Orange“ prakticky nepřehlédnutelný. POC však zdaleka není jen o barvách, primární je zde skutečně do detailu promyšlená konstrukce. Což ostatně potvrzuje i testovaná přilba Octal.
Základem přilby je samozřejmě skelet z pěnového EPS polystyrenu tvořícího jediný celek se skořepinou pokrývající kompletně i spodní část přilby, s lehkým přesahem do jejích vnitřních partií. Deformační zóny jsou pak vyloženě příkladné, díky čemuž sice přilba na hlavě působí o něco mohutněji, ale rozhodně není nadstandardní bezpečnost vykoupena vyšší hmotností – ta je naopak až nečekaně nízká. V prostřední testované velikosti s označením Medium (54 – 60 cm) totiž přilba váží pouhopouhých 195 gramů a v nejmenší velikosti Small je o dalších deset gramů lehčí. Nevíme o žádné jiné přilbě, která by při podobně nízké hmotnosti působila natolik robustně a odolně. A především by s podobnou váhou nabídla natolik precizní ochranu celé hlavy – model Octal má totiž nadstandardně hluboký skelet, a vzadu tak zasahuje téměř k zátylku, v čemž lehce připomíná enduro přilby. Hloubka skeletu má však vliv ještě na další vlastnost, a tou je jistota usazení na hlavě. V tomto ohledu není přilbě absolutně co vytknout, vytvarování vnitřních stěn, minimalistické, ovšem dokonale funkční výstelky a relativně subtilně vyhlížející seřizovací mechanismus s otočným kolečkem a možností výškového nastavení – zde je prostě vše podřízeno gramové redukci v kombinaci s dokonalým uživatelským komfortem. A z každého detailu sálá snaha konstruktérů, aby zde nebyl snad jediný gram nazbyt, což je patrné třeba i z velmi tenkých upínacích popruhů. Vše zmíněné má za následek, že se chystáte vzít do ruky poměrně masivně vyhlížející přilbu, která ovšem při uchopení neváží pocitově prakticky nic, a stejný dojem má uživatel při nasazení přilby na hlavu, kdy na ni během okamžiku prakticky zapomene. Což je vlastně to nejlepší možné hodnocení, které může zaznít. Superlativa v našem testu budou pokračovat i v případě preciznosti zpracování nebo množství reflexních prvků – POC zkrátka vyrobil naprosto dokonalou přilbu. A to i z hlediska odvětrání, které je naprosto fantastické díky celkové velké ploše průduchů a teoreticky i zásluhou použitého polstrování z unikátního materiálu Coolbest, jenž má údajně snižovat teplotu. Zajímavostí modelu je třeba i gelová samolepka (s nápisem Eye Garage) přítomná na dvojici celních průduchů zboku, kde má zajistit kvalitní usazení brýlí, pokud jsme zvyklí si je třeba i za jízdy „odkládat“ do přilby.
Celkové, velmi vysoké hodnocení testované přilby bohužel vyváží její nadstandardní cenovka, která je 7550 korun. To je více než u řady topmodelů jiných značek. Ale upřímně, přilba POC Octal je skutečně unikátní, a to i pečlivostí provedení In-mold technologie a dalšími detaily. Takže, pokud neřešíte finance, lepší přilbu jednoduše neseženete!
(kad)
Bez plavek možná tak na pláži, ale na kole tak maximálně bez rukávů, víc se odhalovat nelze. Tedy pokud není takové vedro, že by to bylo…
Španělské značce Catlike se povedl mistrovský tah. Zařazení cyklistických treter do nabídky, jež se donedávna orientovala spíše na hlavu…