Barevně eloxované kladky přehazovačky patřily k luxusnímu bikovému tuningu již v devadesátých letech. Zdaleka ovšem nejde pouze o vzhled, pokud jsou kladky vybaveny kvalitními průmyslovými ložisky, stane se z nich takřka bezúdržbový díl – zatímco standardní kladky použité sériově u většiny zadních měničů musíme čas od času rozebrat, vyčistit a namazat, a to i v případě použití kluzného keramického ložiska. Takže takovýto efektní tuning zpravidla současně sníží nároky na servis samotný.
Domácí značka Force má ve své nabídce hned několik verzí tuningových kladek, se šířkou 8 mm, prodávaných vždy v páru, v provedení s jedenácti zuby. V případě námi testovaného modelu Force Al CNC jde kvalitativně o střední variantu s cenovkou 399 korun, nabízenou nejen v základní černé, ale rovněž v atraktivním červeném či modrém eloxu. Vedle toho je v nabídce o něco málo jednodušší varianta za 349 korun, dále základní verze za 199 korun nebo naopak nejluxusnější provedení s extra odlehčenými kladkami, CNC obráběnými a využívajícími špičková keramická zapouzdřená ložiska. U nejluxusnějšího provedení za 899 korun můžeme vybírat z černé nebo červeného eloxu, keramická ložiska zajistí extra dlouhou životnost a minimální tření, tedy dokonale lehké otáčení za všech podmínek.
Zpět ale k námi testované střední variantě, rovněž s CNC obráběním, již jsme osadili na měnič Shimano XTR jednoho ze stálých redakčních fullů. V současné době mají kladky za sebou asi tisícovku, z nemalé části blátivých kilometrů. Z hlediska odolnosti povrchové úpravy nelze mít připomínky, opotřebení bylo velmi lehké a u spodní kladky téměř neznatelné, u horní spíše zanedbatelné. Odolnost ložisek vůči vodě je perfektní, ani mnohé brody nenechaly na kladkách žádné stopy a po běžné vnější očistě se stále točí jako nové. Hlavní teoretický přínos těchto tuningových kladek je tedy výrazný, díky použití kvalitních ložisek jsou skutečně prakticky bezúdržbové. Kvalita řazení byla navíc plně srovnatelná s originály, a to přesto, že horní kladka nenabízí možnost mírného bočního posunu. V minulosti jsme s jinými tuningovými kladkami nebyli úplně spokojeni a horní jsme po nějaké době opět měnili za původní originál, právě z důvodu možnosti menšího bočního vychýlení. V případě kladek Force vše fungovalo na výbornou. Jediné, s čím je nutné se smířit, je nutnost preciznější očisty u všech podobně odfrézovaných dílů s množstvím otvorů, ale efektní tuningové komponenty se většinou snažíme mít čisté už tak nějak z podstaty, takže je jejich očista do jisté míry příjemným rituálem.
Produkty Force dodává na náš trh www.kckcyklosport.cz
(kad)
Tak nenápadný doplněk, jakým je košík na bidon, dnes dostává díky kombinaci s různými držáky nářadí či úložných prostor další nadstavbové…
Domácí 3F do své kolekce pro letošní sezónu přibralo několik vyloženě stylových kousků. Rozměrné velkoplošné zorníky, výrazný rámeček –…