logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, velmi schopný hardtail, RB CR

Test, velmi schopný hardtail, RB CR

Domácí erbéčko neustále inovuje a po nedávno testovaném trailovém fullu TR 140 zde máme další novinku, a sice zbrusu nový hardtail s jednoduchým označením CR. Nadále se jedná o maximálně univerzální a současně rychlý bike, současně zde ovšem platí, že především z hlediska geometrie nezůstal kámen na kameni a k tomu přibyla řada nových konstrukčních prvků, jež se pro RB stávají typickými. Hlavně jde ale kolo s posledními trendy a nabídne pro třídu hardtailů naprosto luxusní ovladatelnost a s ní spojenou radost z jízdy. Nechceme zde až tak úplně hovořit o trailovém nadání kola, přece jen to není full, ale mezi obdobně koncipovanými konkurenty patří k nejhravějším, potažmo nejschopnějším. Přestože je v nabídce i samostatný rámový set, většina zájemců pravděpodobně sáhne po již hotovém kole, nabízeném ve třech variantách osazení, kdy my jsme sáhli po po nejvyšší specifikaci s tradičním označením Race. Tu představuje kombinace dílů Deore XT a SLX, k tomu osvědčená vidlice Suntour Axon a patriotismus vycházející z montáže domácích ráfků Remerx či plášťů Mitas. Koncová cenovka 41 620 korun se vzhledem k malosériové produkci nezdá jakkoli přemrštěná a byť jsme testovali matně černý bike, vybírat lze z deseti základních barev a k tomu z jakéhokoli odstínu vzorníku RAL s celkem zanedbatelným příplatkem. Každé erbéčko, nejen model CR, může být jedinečné a nezaměnitelné.

Nyní už ale k technice. Nadále se spoléhá na duralové trubky ze slitiny AL 7020 T6, která je již pro RB podobně typická jako preference standardního kruhového průřezu nejen hlavních, ale vlastně všech trubek. Novinkou je frézovaný dílec se středovým pouzdrem, jenž se stává novým poznávacím znakem vícero modelů se značkou RB a je jakýmsi odkazem na původní, populární hardtail CRX. Dvojice otvorů po stranách tohoto dílce vypadá parádně a mimo to usnadňují zcela přímý vstup řadicího bovdenu a hadice hydrauliky – nejde tedy zdaleka pouze o design. Celá zadní stavba je navíc hodně široká, což platí také o rozestupu sedlových vzpěr, tudíž bude bezproblémová montáž i 2,5“ širokých plášťů, byť standardně se montují klasické 2,1“. Že v jednoduchosti je krása, to dokládá tvar sedlových vzpěr s výrazným horním zahnutím, bez jakéhokoli horního můstku a opět s čistě kruhovým profilem. Klasikou je provedení kónické hlavy s navařenou spodní výztuhou. V duchu aktuálních trendů nemohou chybět boostové osy nebo kompletně vnitřní vedení – včetně přípravy pro kabeláž ovládající teleskopickou sedlovku, pakliže si ji budeme chtít na céerko dodatečně nainstalovat.

A již zmiňované úpravy geometrie? Vyznačuje se dlouhým předním trojúhelníkem, položenou hlavou, naopak výrazněji vzpřímenou trubkou sedlovou a samozřejmě kraťoučkou zadní stavbou. Sedlová trubka byla navíc zkrácena, takže jednotlivé velikosti rámu, jichž je nyní pět, jsou nově nižší. I tak si ale testovaná velikost L bez problémů poradila se sto devadesát centimetrů vysokým jezdcem, byť ten by měl již správně sáhnout po XLku. Větší úhel sedlové trubky ovšem není na první pohled tolik patrný a rám opticky rozhodně nepůsobí tak dlouhým dojmem jako někteří jeho konkurenti, což je mimo jiné zásluha mírného předsazení sedlové trubky před středové pouzdro.

V duchu tradic

Luxusní ovladatelnost. Tohle cítíme už po ujetí prvních metrů. CR se nejen v tomto směru extra povedlo, zatáčí na brnknutí prstu, miluje ostré vracečky, prostě disponuje oním dnes tolik vyzdvihovaným „fun factorem“, a to v daleko větší míře, než by člověk u sportovního hardtailu střední třídy mohl očekávat. Takové je prostě RB. Radost z jízdy je tím hlavním – na CR si vychutnáme klopenky stejně jako točité pěšiny s maximálně utaženými vracečkami. Kolo vybízí k bunny-hopu a k různým parádičkám, k odrazu podvědomě využíváme každý terénní zlom či schod. Jenže toto vše je pouze jedna strana jeho povahy, ta druhá je výkonnostní, sportovní. Naladění geometrie se povedlo natolik, že zmíněné schopnosti neznamenají jakékoli ústupky ze strany přátelskosti k jezdci samotnému. Tudíž stejné kolo, které se tak vyžívá v zatáčkách, nemusíme příliš krotit při rychlé a dokonce ani pomalejší jízdě přímým směrem. V praxi to znamená, že v extra prudkém výjezdu nebudeme křečovitě svírat řídítka, jen abychom udrželi alespoň zhruba přímý směr.

Výhodou ve výjezdech je také pozice sedla a logicky samotná koncepce s 29“ koly, takže vyjedeme skoro cokoli. Nicméně sedlovka s přímým zámkem nemusí vyhovovat úplně každému a jeho lehký offset by zde teoreticky nebyl od věci, ale to je již věc priorit konkrétního majitele. Z hlediska jízdního projevu jsme ovšem nenašli jakoukoli slabinu, ať už ve výjezdech, náročnějších sjezdech či v lehčím, ovšem o to rychleji projížděném terénu. Přestože při vývoji kola hrála prim ovladatelnost, stále se na rámu CR dá postavit lehký, třeba i závodní bike.

Z hlediska tuhosti nemáme připomínku, je to stále typické erbéčko, parádně tuhé. Přitom při jízdě zdaleka nepůsobí tak tvrdé, jak jsme čekali, což byla také zásluha citlivého axonu vpředu, dále sedla WTB a nakonec i plášťů Mitas Scylla s poměrně tenkými bočnicemi, byť sériově bude nasazen model ocelot šíře 2,1“. Vrátíme-li se k vidlici se 120mm zdvihem, tak ta stále patří k našim oblíbencům – jak svým projevem a reálným využitím zdvihu, tak skvělou páčkou dálkového lockoutu, který svou ergonomií patří mezi vůbec nejzdařilejší. Rám konstrukcí zadní stavby umožňuje montáž jediného převodníku až s osmatřiceti zuby, byť sériově je použito 32 zubů. Z detailů nás potěšila řadicí páčka Deore XT nabízející odřazování o dva pastorky naráz. Standardní montáž plášťů širokých 2,1“ je spíše záležitostí univerzality, nám by se zde možná ještě více líbila šířka 2,25“ - vzhledem k tomu, co všechno kolo dovede a jak vybízí k tomu, abychom jej vytáhli do mnohem tvrdšího terénu, než jaký představuje standardní cross-country…

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace:

Rám: RB CR AL 7020 T6

Vidlice: SR Suntour Axon 32 Boost RL-RC, 120 mm

Kliky: Shimano FC-MT7100, 32 z.

Brzdy: Shimano SLX, 180 mm

Řazení: Shimano Deore XT 1x12

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano CS-M7100, 11-50 (12)

Kola: Remerx RX 2027

Pláště: Mitas Ocelot Dynamic 2,1“

Řídítka: Race Face Ride 35

Představec: Race Face Ride 35

Sedlovka: Race Face Ride

Sedlo: WTB Volt Sport

Hmotnost: 12,39 kg (vel. L)

Cena: 41 620 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Stevens Sonora ES

Karbonový hardtail Sonora je ryzím závoďákem. Stevens se zde naštěstí nenechal zlákat k tomu, aby mu dal do vínku tak trochu zbytečný…

  • Datum: 27. 12. 2020
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Kona Process 134 29

Logo Kona na spodní trubce nechá jen málokterého vyznavače ryzího terénu v klidu, protože tohle jméno bylo v době největšího rozmachu…

  • Datum: 21. 01. 2021
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru