Jméno Nuroad není v kolekci značky Cube novinkou, ovšem tenhle univerzál dostal zcela nový rám, a to rovnou v karbonovém i hliníkovém provedení, aby ještě více odpovídal aktuálním gravelovým parametrům. My jsme model Nuroad C:62 Pro testovali na karbonovém rámu, ovšem v cenově nejdostupnější specifikaci, která ale nijak neubrala jak na výkonu, tak celkově povedeném designu.
Trochu cyklokros, trochu silnice
Jelikož má Cube dostatek zkušeností s cyklokrosovými i silničními koly, vytěžili z nich maximum toho nejlepšího z obou kategorií a výsledkem je gravel, jenž svými univerzálními schopnostmi zvládne plně uspokojit vyznavače obou těchto stylů. Nečekejme extrémy s vysokou hlavovou trubkou a excentricky pojatým designem či geometrií, vše je poplatné funkci a co nejširšímu spektru využití. Karbonový Nuroad není kolem pro extrémní cyklocestovatele toužící ověsit maximum závitů na rámu košíky pro zavazadla či bidony, je sportovcem schopným nabídnout určitý přesah, ovšem bez zacházení do krajnosti.
Karbonový rám i vidlice sází na materiál C:62 a aktuální trendy, co se týká standardů pro náboje či brzdy. Vzadu tak najdeme pevnou osu 12x142 mm na inbusový klíč, vpředu pak silniční variantu 12x100 mm, rovněž bez jakékoliv vnější páčky. Rám navádí bovdeny i hadici zadní brzdy zpředu do hlavové trubky skrz plastové krytky (v našem případě 1x11 pouze jedním otvorem), a rovněž hadice přední brzdy vede skrz nohu vidlice. Elegantní design nic nenarušuje a montážní závity pro přesmykač, jímž disponuje o stupínek výš posazená varianta Race, byly zakryté gumovým dílcem. Matný lak na většině plochy rámu je v kontrastu s leskle lakovanou horní trubkou a ostré přechody barvy a matem jsou znatelné na hlavové a sedlové trubce. Tam je také semiintegrovaná sedlová objímka, takže nic nenarušuje celistvost designu. Spodní trubka s masivním obdélníkovým průřezem paradoxně nedosahuje dole celé šíře středového pouzdra pro PressFit ložiska, nicméně přechod do štíhlejších a středně vysokých řetězových vzpěr je vytvarován v jakousi „monostay“, výrazně prodlužující směrem dozadu partii středového pouzdra. Designovou neokoukanost téhle partii upřít nelze a při bočním pohledu je jasné, že řetězové vzpěry v podstatě plynule přecházejí spodem pod středovým pouzdrem do spodní trubky a širokým obloukem navazují na sedlovou. Díky tomu je tohle místo tím, co může za celkově úžasnou tuhost rámu, ale pokud závit na „monostay“ nevyužijeme pro montáž blatníku, je to dokonalé odkladiště bláta od zadního kola. To má mimochodem i při obutí 40mm pláště dostatek volného místa jak v průchodu kolem sedlových, tak řetězových vzpěr, ovšem přední vidlice je na tom se světlostí pro plášť ještě velkorysejší. Nízko posazené sedlové vzpěry mají masivnější profil, než je tomu u klasických silniček, nicméně tohle je spolu se štíhlou karbonovou sedlovkou základ skládanky s názvem komfort v sedle. Jestliže jsme totiž zmínili vynikající tuhost rámu, rozhodně neříkáme, že je tvrdý, spíše naopak. Ani zbytečně poddajný a extra pohodlný, ani tvrdý, je prostě houževnatý, a přitom dostatečně komfortní, aby jezdec netrpěl při dlouhých jízdách mimo asfalt.
Když jsme na úvod zmínili závity v rámu a převoz nákladu, zadní stavba nabídne v podstatě jen závity v můstku, „monostay“ a zevnitř patek pro montáž blatníku či nosiče. Vidlice nese jeden v korunce a na každé noze dva závity, ale jejich rozteč není určena košíku na bidon či brašnám. Nuroad prostě umí být cestovatelem, ale upřednostňuje sportovnějšího ducha. Tomu svědčí kompletní sada GRX s perfektním projevem, 160mm brzdové kotouče a třeba i řídítka s mělkým obloukem a vnějším vyhnutím, které ale nepatří k extrémním, aby bylo sportovnímu pojetí stále učiněno zadost. Výplety Fulcrum kombinující vzadu křížené dráty u kazety a radiální výplet u kotouče, kdežto vpředu naopak, jsou výškou ráfku dostatečně odolné a solidně tuhé, takže tady nemáme připomínku, což ale platí směrem k osazení tak nějak kompletně. Pláště Schwalbe svým jemným vzorkem umí dokonale „lepit“ k asfaltu nebo tvrdému podkladu, na trávě a blátě už přece jen nebudou optimálním společníkem. Vše je ale otázkou preferencí majitele, zda dá přednost více silniční charakteristice kola a obuje třeba něco „jezdivějšího“, případně nahradí jemný vzorek trochu hrubší terénní variantou. Nuroad totiž zvládne obě tváře gravelového stylu.
Výkon i zábava
Testovaná velikost S je označována jako padesát trojka, nicméně Cube to má vždycky lehce posunuté směrem dolů, takže i tady je délka sedlové trubky jen padesát centimetrů. Rám i posed jsou ale pocitově trochu delší, takže jezdec nesedlá krátkou závodní silničku na širokých pláštích, ale stabilněji střižený stroj kombinující rám s klidnějším projevem, přitom vidlici s točivostí, která i přes položenější hlavový úhel vykouzlí v řadě technických pasáží úsměv na rtech. S výškou řídítek to výrobce pojal velkoryseji množstvím podložek pod představcem, jenž může natočením do pozitivního sklonu dostat ruce jezdce slušně vysoko, nebo naopak přehozením podložek a přetočením až skoro do závodní silniční polohy. Překvapí větší inbusové šrouby na 5mm inbus, což je na silničním představci už málo k vidění, ale celek řídítek i představce je na tom se svojí tuhostí velice slušně. Spodní úchop bude díky výšce i vyhnutí oblouků hodně v permanenci, nicméně komfort držení shimanovských pák je prostě luxusní. Omotávka s výbornou adhezí byla perfektním společníkem i v mokrém počasí a její tlumicí schopnosti jsou i přes střední tloušťku rovněž na dobré úrovni. Sedlo sice svým kratším střihem nemusí sedět každému, ale je to spíš o designu, protože tvarem je příjemné a docela komfortní, jen měnit na něm předozadní pozici za jízdy nelze v takovém rozsahu.
Vynikající tuhost rámu už jsme zmínili a příkladná akcelerace jen lehce omezená „lepivějším“ vzorkem plášťů lákala k ostřejší jízdě. Rám i celková hmotnost 9,4 kilogramu na to rozhodně má a výplety rovněž nebyly z těch, které by měly tendenci okrádat jezdce na výkonu. Geometrie i přes delší rozvor nemá problém s tím to ze sedla pořádně „rozkývat“ a při nájezdu na pěšiny či polní cesty pak jezdce protáhnout řadou hodně utažených zatáček. Na pocitově hravější předek si jezdec chvilku zvyká a ve vyšších rychlostech oceňuje, jak zadek vše lehce zklidňuje, aby kolo nebylo zbytečně vrtkavé. Rychlá jízda po silnici i štěrkové cestě není o tom, že bychom se museli přespříliš soustředit na vedení přímého směru nebo se mít na pozoru při sklápění kola do zatáček. Rám je dostatečně jistý v obou případech, takže si postupně vychutnáváme jak silnici a zatáčky, tak spojovací pěšinky řady zkratek, které doslova vybízejí k posouvání technických limitů jezdce ve vztahu k šířce plášťů, rozhodně ne přehnaně blízko těm bikovým. V terénu není vzorek plášťů tak lepivý jako na asfaltu, takže kolo tam jede pocitově lehčeji a příjemná byla i zkušenost s řadou technických pasáží, kde kolo dokáže velmi slušně jezdce podržet ve sjezdu, aby směrem nahoru dovolilo se naprosto jednoduše přehoupnout přes hranu. Převodový rozsah je v lehčím terénu plně dostačující, ovšem vyšší rychlost na silnici už přece jen kombinaci 40/11 s ohledem na kadenci zase tolik nesvědčí, a rovněž nejlehčí převod není úplným „vyprošťovákem“ v prudkých výjezdech. Jak jsme ale již psali výše, Nuroad je v této modifikaci spíše univerzálem bez přesahu do extrémů, kdo chce univerzálnější rozsah převodů, může sáhnout po prostřední variantě s dvojpřevodníkem či nejdražším modelu na sadě Eagle AXS s dvojnásobnou cenovkou. To hlavní, tedy příjemné svezení, tuhý rám a ovladatelnost s předvídavým chováním bez nějakých rozmarů námi testovaná verze ovšem plní beze zbytku, a to další je prostor k případnému vylepšování. Rámový základ na to parametry určitě má.
Dodává: www.cube-bikes.cz
Technické specifikace:
Rám: C:62 Advanced Twin Mold
Vidlice: Cube C:62
Kliky: Shimano GRX, 40 z.
Brzdy: Shimano GRX, 160 mm
Řazení: Shimano GRX, 1x11
Přehazovačka: Shimano GRX
Kola: Fulcrum Rapid Red 900 Disc
Pláště: Schwalbe G-One Allround
Kazeta: Shimano SLX, 11-42
Sedlo: Natural Fit Nuance Lite
Sedlovka: Newmen
Řídítka: Cube Gravel
Představec: Newmen
Hmotnost: 9,4 kg s pedály
Cena: 55 990 Kč
Trek Slash. Testovali jsme jezdili jsme, ochutnávali jsme. Bylo potřeba se už také posadit na nějakého Treka, protože se nám zdá, že tak…
Mobilita ve městech nebo třeba na dovolené a s ní spojená nutnost částečné přepravy kola v hromadné dopravě nebo v autě. To všechno je…