Značku 3T si cyklističtí nadšenci spojují především s komponenty kokpitu, v nabídce tohoto tradičního výrobce ovšem nalezneme také sedlovky, zapletené sety a především nádherně zpracované karbonové rámy, potažmo celá kola. Zatímco model Strada je čistě silniční raketou vyznávající unikátní tvarování aerodynamicky koncipovaného rámu, typ Exploro je univerzálem v tom nejlepším významu slova. Záleží na fantazii majitele, zda si na daném rámovém setu postaví velmi schopný gravel model, případně jestli upřednostní silniční naladění, eventuálně vytvoří 27,5“ hybrid na pomezí cyklokrosového speciálu a biku. Ne, nepřeháníme, jediný rám umožní bezpočet variací a v praxi stačí mít pouze další pár odlišně obutých kol navíc a během minuty máme z téměř závodního silničního stroje luxusní hybrid, s nímž můžeme plnou rychlostí najet do terénu. Přesně takový je 3T Exploro! Je prvním na světě, kdo přináší aero profilace a prvky známé ze světa závodní silniční cyklistiky do kategorie souhrnně nazvané Adventure.
My jsme si od pražské společnosti Future Cycling tento model zapůjčili, a to v konfiguraci lehce přizpůsobené právě našemu testu. Zapletená kola průměru 27,5 palce obutá do semi-slickových plášťů WTB šířky 47 milimetrů, převody 1x11 s nejmenším desítkovým pastorkem, skvěle řešená, anatomicky tvarovaná řídítka 3T a k tomu všemu nezaměnitelný vzhled budící pozornost všude, kde jsme se během testovacích jízd objevili. Neznalí se dokonce ptali, zdali se jedná o elektrokolo – že je v extrémně mohutné spodní trubce zcela jistě ukryta baterie. 3T Exploro zkrátka vzbuzuje od prvního okamžiku emoce, a to je jistě dobře v době, kdy si je většina kol mainstreamových značek navzájem podobná jako vejde vejci.
Za vším hledej tuhost!
Rám s hmotností výrazně pod hranicí jednoho kilogramu (u modelu LTD) v reálu působí snad ještě mohutněji než na fotkách, což bylo ostatně podpořeno sněhově bílou barvou testovaného kousku. U spodní i sedlové trubky nalezneme průřez vycházející z písmene „U“. Přestože se primárně jedná o gravel bike, aerodynamika nebyla konstruktérům lhostejná, což platí také u směrem vzad se zeštíhlující horní trubce a jejímu čistě vyhlížejícímu spoji s trubkou sedlovou. Stahování originální karbonové aero-sedlovky se provádí zespodu, pomocí imbusového šroubu. Sedlové vzpěry se sníženým napojením a krátkou monostay konstrukcí jsou celkem minimalistické a schopnost pohlcovat otřesy nebyla druhořadým kritériem, nicméně prim hrála tuhost, která je i při vyloženě silové jízdě fantastická a patří k tomu nejlepšímu, co za více jak čtvrt století Cykloservisu prošlo našima rukama.
Mezi charakteristické prvky rámu patří mohutně vyhlížející hlava i partie středového pouzdra s integrovanými ložisky, dále pevné osy a především silně asymetrické vytvarování řetězových vzpěr, kdy ta pravá je oproti levé výrazně snížena. Pokud máte pocit, že jste podobný prvek v minulosti někde viděli, nemýlíte se. V téměř identické podobě jej používá kultovní značka Open, jež je s 3T vlastnicky provázána, takže o kopírování zde nemůže být řeč.
3T Exploro je o nádherných detailech, kam náleží třeba Post Mount úchyt zadní brzdy či vstupy a výstupy vnitřního vedení řadicího bovdenu i hadičky zadní brzdy. Montážní body pro přesmykač zůstaly zaslepeny, nechybí závity na horní trubce (pro montáž „bento-boxu“) a především trojice závitů na trubce spodní. To umožňuje dvě různé pozice košíku – pro snadnější dosah láhve či pro vhodnou vzájemnou pozici košíků na spodní a sedlové trubce.
Samostatnou kapitolou je přední celokarbonová vidlice, jež si mohutností nezadá s bikovými modely. Šířka korunky i rozestup velmi plochých ramen působí impozantně a stejně jako zadní stavba dovoluje použití hodně širokého pláště. Dokonce širšího nežli je zde použitých 47 milimetrů. Skoro si můžeme dovolit obout bikové „sedmadvacítkové“ pláště, byť za cenu pouze minimálního prostoru mezi vzorkem a zadní stavbou, případně korunkou vidlice, což se však může nevyplatit v okamžiku nabalení bláta. Použitých sedmačtyřicet milimetrů a semi-slickový vzorek se proto jeví jako ideál. Pro zkoušku jsme rovněž nasadili silniční kola s vysokými karbonovými ráfky a vůbec to nevypadalo zle, byť šířka přední vidlice a délka zadní stavby působily trochu nepatřičně. Tak jako tak lze z modelu Exploro udělat čistokrevnou silničku, což je velká výhoda. A pak je zde také vzhled. Ne nadarmo právě tento model získal řadu prestižních ocenění za design i technickou stránku.
Hravost, akcelerace, univerzalita
Už první metry jízdy naznačily, že testované kolo nás bude nesmírně bavit. Raketová akcelerace je dána jak celkovou hmotností 8.35 kg, tak prostým psychologickým efektem, že v případě takto širokého obutí podobnou porci zrychlení jezdec automaticky neočekává. Vše podpoří výše zmíněná tuhost rámu i skvělá pevnost zapletených kol 3T Discus Plus C25 Pro.
Tím máme vyřešené zrychlení, ale jak je na tom gravel model 3T z hlediska ovladatelnosti? Prvotní krátké svezení, kdy jsme laborovali s posedem, naznačilo důraz na točivost, u níž jsme se trochu obávali, zda to s ní konstruktéři nepřehnali. Delší jízda však ukázala, že je vše naladěné ideálně a zatímco v nízké rychlosti je řízení velmi citlivé a vyžaduje o něco více soustředění, s každým dalším zrychlením se zvyšuje směrová stabilita a ve třicítce jede Exploro skoro jako po kolejích. To sice už maličko přeháníme, ale ochota držet přímý směr je naprosto dostačující a nevyžaduje nijak zkušenou pilotáž. Přesto však dominuje točivost, jíž jsme si užívali plnými doušky, sotva jsme se dostali na úzké klikaté pěšiny v lesích za Prahou. Promrzlý únorový terén nám byl skvělým společníkem a pláště držely velmi sebejistě, takže jsme mohli neustále hledat limity, kam až se dá při naklopení do zatáčky zajít.
Teď vás nejspíš napadne, jak je to se zmiňovaným komfortem. Kdo si jednou pořídil cyklokrosový speciál alias „krosku“ s tím, že mu nahradí silnici i bike, byl totiž v terénu možná zklamán a rád se vrátil k horskému kolu s plně fungujícím odpružením, ideálně i zadním. 3T Exploro je ale trochu jinde než běžné gravel modely nebo klasické „krosky“, extrémní šířka plášťů navyšuje nejen adhezi a schopnost mnohem lépe pohltit ostrost rázů, ale i zde je opět ne nedůležitý psychologický efekt. Jezdec se podvědomě zdaleka tolik nebojí defektu a pocitová robustnost dělá hodně, takže i když se kolo nejlépe cítilo na bezvadně ujetých klikatých „singletracích“ a náramně jsme se s ním bavili také na umělém pumptracku, vůbec jsme se nebáli lesních a polních cest. V ideálním případě sice bez větších kamenů či kořenů, ale schopnost zahlazovat ostrost rázů byla citelnější, nežli jsme od aero-sedlovky a mohutné vidlice očekávali.
Testovaný 3T Exploro z našeho pohledu posouvá pojem gravel-bike jinam, než bylo doposud zvykem. Jeho terénní dovednosti a limity leží mnohem dále, aniž by jakkoli trpěla paralelní silniční povaha kola. Stačilo pláště nafouknout na tři a půl baru, a nebyl problém stačit klasickým silničářům na společném tréninku. Když jsme se v jeho druhé půlce od skupiny odpojili a uhnuli na brdskou šotolinovou lesní cestu, všichni záviděli.
Pokud se máme alespoň v krátkosti vyjádřit ke komponentům, sada Sram Force byla přesvědčivá a převody 1x11 ve většině situací dostačující. Pouze rychlejší jízda „v balíku“ ukázala, že nejtěžší převod 40-10 má přece jen své jasné limity, naopak nejlehčí převod s dvaačtyřicítkovým pastorkem dostačoval i v prudkých výjezdech mimo asfalt. Výbornou funkci nabídly kotoučovky Sram Rival a za zásadní komponent považujeme karbonová řídítka 3T Superghiaia, která mají mělký spodní oblouk a jeho vytočení do stran nabídne ideální ergonomii i pro dlouhé jízdy.
V případě osazení lze vybírat ze tří sériových variant, a sice LTD, Rival a Team, v cenovém rozpětí od 79 500 do 111 300 korun. Námi testovaná zakázková specifikace by vyšla přibližně na sto patnáct tisíc a v nabídce je i samostatný rámový set. Tolik tedy k modelu Exploro, vítězi zlaté trofeje Eurobike Award 2016.
(osazení testovaného kola)
Rám: Unidirectional carbon - ultralight
Vidlice: Luteus II LTD
Kliky: Sram Force, 40z.
Brzdy: Sram Rival, 160 mm
Páky: Sram Rival - hydraulic
Přehazovačka: Sram Force
Kola: 3T Discus Plus C25 Pro
Kazeta: Sram 10-42 (11)
Pláště: WTB ByWay 47, 47 mm
Řídítka: 3T Superghiaia
Sedlo: Ergon SM3
Hmotnost: 8,35 kg (velikost M)
Cena testovaného kola: cca 115 000 kč
Cena modelu Exploro Rival: 99 000 kč
Nový devětadvacítkový Anthem je jednou z nejdůležitějších novinek kolekce Giant 2018. V čem je nový? Prakticky ve všem - přestože si…
Když se před dvěma lety na trhu objevil Author Ronin, jakožto zástupce kategorie nazvané Adventure, sklidil nejen zasloužený ohlas za…