logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Tern Verge X11

Test, Tern Verge X11

Skládací kola Tern rozhodně nejsou jen skladným dopravním prostředkem do města, protože tahle značka začíná zasahovat jak do sportovních či cestovatelských kategorií, ale nově třeba i do skládaček či elektroskládaček určených pro transport nákladu nebo více osob. My jsme vyzkoušeli ryze sportovní model, který není typickou dvacítkovou, ale dvaadvacítkovou skládačkou.

Krása v detailu

X jedenáctka patří ke špičce ve své kategorii, tedy řadě Verge, ale i obecně, protože kde najdete skládačku s rozsahem převodů jako na silničce a podobnými jízdními vlastnostmi? Základem je ale vždycky konstrukce rámu, skládací mechanismy a geometrie. Testovaný kousek není výjimkou a těží ze všech výdobytků značky. Hliníkový rám tedy disponuje páteřní trubkou s patentovaným mechanismem OCL Frame Joint, který umožňuje bleskové rozpojení a opětovné spojení trubky. To vše s možností nastavit odpor ovládací páky, která má miniaturní pojistku. Žádná provozní vůle, žádné nechtěné povrzávání, tady prostě nelze hledat nějakou slabinu a sabotáž celkové tuhosti. Tu podporuje i protažení sedlových vzpěr až na hlavní trubku a jejich spojovací můstek se sedlovou trubkou. Díky této výztuze je i zadní stavba a potažmo celý rám torzně neskutečně tuhý. Vše pak podporují speciálně tvarované patky, disponující jak úchytem na třmen brzdy, tak závity pro montáž nosiče nebo blatníků. A také stojánku, na nějž jsou připravené dva otvory a prolis. Přední partie rámu pak nezklame plastickým logem značky s dvojicí závitů pro montáž nosiče a zdobí ji hliníková vidlice Tarsus, jejíž sloupek je osazen skládacím mechanismem představce Physis. Výška skládacího mechanismu zaručuje maximální tuhost konstrukce, a jestliže platí pro rám vynikající odolnost vůči torzi, pak pro vidlici a představec můžeme potvrdit totéž.

Tenhle základ je doladěn detaily, které výrazně usnadňují život vyznavačům skládaček. Jednak je to dvojice magnetů na zadní patce a přední vidlici, které po složení rámu drží přední kolo se zadním u sebe. Gumový popruh těsně za hlavou na spodní trubce pak drží ve sklopené pozici představec s řídítky hezky u rámu. Nechybí extrémně dlouhá sedlovka nebo komplet řídítek s adaptérem představce od Syntace, který umožní díky dvojici šroubů nastavení řídítek po kružnici vertikálně i horizontálně. Jenže veškeré komponenty tohoto stroje stojí za zmínku.

V první řadě jsou to větší kola, jejichž přesný rozměr je 451 mm, ale lze je kvalifikovat jako 22 palců. Díky tomu kolo zvládne o něco horší povrch a nabídne větší stabilitu. Velký přínos to má i pro použité komponenty pohonu, protože takhle lze nasadit standardní Sram přehazovačku, aniž by hrozil kontakt jejího ramínka se zemí. To je právě obrovská devíza testovaného modelu, protože díky tomu odpadl druhý převodník a přesmykač, navíc kombinace kazety 10-42 a převodníku s dvaapadesáti zuby skýtá ve skládačkovském světě nebývalý rozsah převodů. Na sedlové trubce přibylo speciální vodítko řetězu, aby náhodou z převodníku nespadl, ale ani extrémní řetězová linka, ani jízda po horším povrchu jej nedostaly ze zubů dolů. Nasazení kazety s nejmenší desítkou umožňuje XD ořech na náboji Kinetix, které pro značku vyrábí American Classic. Speciální svazkový výplet o dvaceti drátech vypadá opravdu luxusně a kola jsou neskutečně tuhá. K tomu všemu ergonomické gripy i sedlo s titanovými ližinami, hydraulické kotoučovky a máme tu skládačku, která opravdu nepatří mezi běžně vídaná provedení.

Jako na silničce

Geometrii se tvůrci snažili přiblížit silničnímu kolu a podařilo se jim to v maximální míře. Sedlovka zvládne na maximu i 192cm jezdce, a jestli někdo řeší, že by posed mohl být příliš krátký, tak zbytečně. Dokonale sportovní geometrie nabídne sice odpovídající, ale přitom komfortní posed, aniž by jezdec měl někdy pocit, že se potřebuje třeba za řídítka držet o kus víc vpředu. X jedenáctka prostě okamžitě padne do ruky a kdo chce být více sportovně naladěn, může nastavit řídítka níž.

Od začátku je omračující akcelerace, s jakou jsou malá kola schopná dosáhnout vysoké rychlosti. Přitom není třeba mít nějaké extra závodní zkušenosti, aby měl jezdec kolo pod kontrolou. I přes malá kola je prostě geometrie přívětivá a kolo poslouchá na slovo. Samozřejmě, že každý povel je vyslyšen rychleji než na silničce, ale to je daň za průměr kol a užší řídítka. Supertuhý rám pak rovněž vybízí k vyšším výkonům, takže tady se rychlosti meze nekladou. Nepřekáží jí ani rozsah převodů, protože nejlehčí převod skoro překonává compact a klasickou kazetu na silničce, a pokud někdo vozí těžší převody, tak tady jej nejtěžší překvapí schopností zajistit nízkou kadenci i v rychlých sjezdech. Vše pod dohledem vodítka a snadno ovladatelné sramovskou dvojpáčkou.

Proti silničnímu kolu je znatelný rozdíl spíše v zatáčkách, kdy je náklon stejně přirozený, ale jezdec má pocitově obavu z průměru kol a stability. Hbitější zatočení je ale jediný patrnější rozdíl a pak je to samozřejmě komfort. Silniční kola přece jen dokážou utlumit větší procento rázů od povrchu, tady to dvaadvacítky s tuhým kompaktním rámem prostě nemají kam ukrýt. Ale pozor, jestli by měl někdo strach z výkonu kotoučovek, tak možnost smyku zadního kola tu je sice vyšší, ale na druhou stranu brzdění z vysoké rychlosti jen přední brzdou nebo pokus postavit kolo na přední jsou naprosto standardní a jezdce nevyvedou z míry. Kotoučovky tady prostě hrají prim a uživatel bude rozhodně nadšený. A jestli skládačka zvládne třeba seskok z obrubníku nebo přeskok kolejí? Samozřejmě, do vzduchu jde opravdu ochotně.

Kde tedy hledat kromě samých výhod a pozitiv nějaký prostor ke kritice? V podstatě nikde, pokud nechcete za danou cenu slušnou silničku, ale dáte přednost skladnější variantě. Za deset sekund totiž tenhle kousek složíte, či rozložíte a můžete uhánět. Jasně že nebude tak žehlit nerovnosti jako silnička na karbonu, nebude ani tak rychlá na rovinách, ale v mnohém se tomu blíží, a nezapomínejte, že je to v první řadě skládačka, takže ji nelze až tak úplně srovnávat se silničním kolem. Jako skládačka je ale špičková.

Galerie kola ZDE

Technické specifikace

Rám: Al 6061

Vidlice: Tarsus, Al 6061

Kliky: Sram Force 1, 52 z.

Brzdy: Shimano Deore, 160 mm

Řazení: Sram X1,1x11

Přehazovačka: Sram X1

Náboje: Kinetix

Ráfky: Kinetix

Pláště: Schwalbe Durano, 29 - 451

Kazeta: Sram XG 1175, 10-42

Sedlo: Ergon SM30 Pro, TiNox

Sedlovka: Syntace

Řídítka: Kinetix Pro X

Představec: Tern Physis + Syntace VRO

Hmotnost: 10,25 kg

DALŠÍ ČLÁNKY

Test, Stevens Super Prestige Disc

Německá značka Stevens je dlouhé roky ověnčena vavříny z nejprestižnějších světových závodních tratí. Vždyť její kola sedlají takoví jezdci…

  • Datum: 04. 02. 2018
  • Kategorie: Testy kol

Test, Head X-Rubi Lady

Model X-Rubi s přídomkem Lady je druhým nejvýše postaveným dámským bikem v nabídce značky Head, nad ním již nalezneme pouze špičkový…

  • Datum: 04. 02. 2018
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru