logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • TEST, Superior XF 949

TEST, Superior XF 949

Dlouho očekávaná celoodpružená novinka domácí značky právem pokoušela naši zvědavost, protože vlastní konstrukce zadního odpružení slibuje vytříbený projev, a přestože devětadvacítka, mělo by jít o stroj vysoce univerzální. Naše zvědavost ale došla naplnění, protože jsme během vánočních prázdnin měli možnost bike tři týdny trápit v terénu.

Lahodící nejen oku

Nejvýše postavený model na velkých kolech jsme jezdili v prostřední velikosti L a tato devatenáctka délkou horní trubky, posedem i dostatečně dimenzovanou sedlovkou ideálně pasovala 187cm jezdci. Rám s opravdu velkorysým slopingem horní trubky působí hodně technickým dojmem. Profilace masivní spodní trubky, dlouhý svar napojení horní trubky s dozadu se zeštíhlujícím průřezem a kónická hlava. Když k tomu připočteme výztuhu sedlové trubky, výraznou housenku úchytu tlumiče, výztuhu hlavního čepu zadní stavby nad středovým pouzdrem a lak evokující dojem broušené finální úpravy, musíme design prohlásit jasně za bezchybný.

Prohnutí sedlové trubky, masivní navářka přesmykače a zadní stavba se zahnutými sedlovými vzpěrami pak vše jen dotahují k dokonalosti. Navíc vnitřní vedení bovdenů celkem prakticky vystupuje před středovým pouzdrem ze spodní trubky, z moderních prvků nechybí PostMount úchyt brzdy na vnitřní straně zadní stavby nebo obě pevné osy a přímý úchyt přehazovačky.

Systém odpružení nazvaný Superior Advanced Kinematic kombinuje jednočep s přepákováním na tlumič pomocí svislého vahadla na rámu a nástavce na tlumiči. Díky tomu by mělo být kolo imunní na vliv šlapání a citlivé vůči malým nerovnostem i pod brzděním. Zatím ale nepředbíhejme, protože nejen rám je tím, co zaručuje dobrý jízdní projev. V tomto případě vsadili konstruktéři na kombinaci tlumiče s vidlicí stejné značky, takže jednotky Rock Shox dávající na obou osách zdvih 100 mm si dokonale notovaly, a to jak v otevřeném, tak uzamčeném stavu. Podíl na skvělé akceleraci a velice lehkém jízdním projevu měla kola zapletená na ráfcích ZTR, která spolu s rychlejším obutím Schwalbe občas působila dojmem, jako bychom snad ani nesedlali devětadvacítku. Na rychlý tvrdší povrch ideální společnost, v blátě a na sněhu pak pláště nepředvedly takovou jistotu, ale vzhledem k závodnímu určení kola je to naprosto v pořádku.

V superlativech lze hovořit také o komponentech řazení a pohonu, jejichž hladký a přesný chod byl ukázkový, a totéž platí o brzdách. Shimano se svými krátkými pákami, posilovačem a přesným dávkováním účinku prostě nastavilo laťku hodně vysoko i ve střední cenové kategorii. Šířka řídítek a vlastní gripy ONE nabídly ideální úchop i jisté kormidlování, takže tedy vzhůru do terénu.

Naprostá vyváženost

Vůbec nemáme konstruktérům za zlé, že tento model pustili na trh o něco déle, než se původně čekalo, protože vývoj splnil svůj účel. Když devětčtyřidevítku osedláte, okamžitě si vás získá naprosto přirozeným posedem, šlapáním lehce před sebe a nadbytkem místa nad rámem pro manévrování koleny. Akcelerace s odpružením otevřeným naplno je v sedle jen o lehkém nerušivém pohupování a bleskovém startu kupředu. Obě pevné osy dokonale drží stopu a bike poslouchá každý podnět od řídítek. Lehkost jízdy je naprosto perfektní a srovnatelná s mnohým hardtailem, takže dojem nekazí ani celková torzní tuhost, která patří spíše mezi lepší střed. Švihové pojetí jízdy je přesně to, pro co byl tento bike stvořen, a jezdec mu může opravdu naložit dle libosti, aniž by měl pocit, že jej odpružení okrádá o energii.

Zadní stavba dokonale kopíruje i nejmenší nerovnosti, a jakmile přijde větší ráz, přijde ke slovu progresivnější charakter tlumiče, takže pohltí nerovnost, ale v žádném případě nejde nadoraz a zdvih nepůsobí bezedným dojmem. Spíše je to kombinace citlivého a sportovního nastavení, což je na závodní tratě ideální projev. Navíc nebylo moc znát tuhnutí zadní stavby při silovém záběru do pedálů nebo pod brzdou, stále je dostatečně aktivní, s jen nepatrným pohupováním. Trojice režimů komprese se vzhledem k páčce vespodu neovládá zrovna ukázkově, nicméně devadesát procent jsme jezdili s plně otevřeným tlumičem a jen občas jsme použili střední přitlumený režim. Úplnou blokaci tlumiče jezdec snad ani nevyužije, protože i střední režim je dost utlumený a je vhodný spíše jen pro výjezdy. O citlivosti a vytříbeném projevu vidlice Reba snad ani není třeba psát, dokonalá žehlička s plynulým nástupem progresivity a v případě spurtu či stoupání ze sedla po asfaltu okamžitým lockoutem ovládaným z řídítek. Pevná osa pak v zatáčkách hodně přispěla k přesnému vedení.

Co se ovladatelnosti týče, povedl se konstruktérům dokonalý kompromis, protože kolo jednak dokonale vede stopu, ale zároveň je schopné hbitě měnit směr a proplouvat i uzavřené zatáčky s elegantní lehkostí. Ač XC a maratonský speciál, nemůžeme mu upřít projev trailbiku ve sjezdech a právě v zatáčkách, kde si nechá líbit ostrý náklon a výstřel ze zatáčky pod plným plynem. Úhel vidlice pocitově leží ideálně mezi devětadvacítkovsky ostrým pro točení a dostatečně položeným pro jisté vedení. Strmější sjezdy tak bike absolvuje s jistotou a díky středně dlouhé geometrii nevyžaduje zkušeného pilota, naopak ve výjezdech na něm závodník nebude mít pocit, že by musel těžiště příliš přesouvat dopředu. V obou směrech perfektní vyváženost a navíc kolo neprotestuje ani proti vytažení do vzduchu.

Superior XF 949 bychom si dovolili označit jako ideální maratonskou zbraň se skvělou akcelerací, lehkým jízdním projevem a perfektní ovladatelností. Být zdvih nepatrně vyšší, byl by to zajímavý trailbike, takto je to závodník tělem i duší, navíc s perfektně vyladěným systémem odpružení.

Přejdi do fotogalerie kola TUDY

Technické specifikace

Rám: Alu X6 Ultralite, 100 mm

Tlumič: Rock Shox Monarch RT3

Vidlice: Rock Shox Reba RL, QR15, 100 mm

Kliky: Shimano Deore XT, 24/38

Brzdy: Shimano BR-M615, 180 mm

Řazení: Shimano Deore XT, 2x10

Přehazovačka: Shimano XTR

Přesmykač: Shimano Deore XT

Náboje: ONE Race Ultralight, 15 mm, 142x12 mm

Ráfky: ZTR Rapid, 28H

Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 2.25“

Kazeta: Shimano HG-81, 11-36

Sedlo: Fi'zi:k Nisene Mg

Sedlovka: ONE Race

Řídítka: ONE Race

Představec: ONE Race

Hmotnost: 12,85 kg

Cena: 59 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

TEST, Lapierre Pulsium 500

Existují silniční kola pro maximální výkon a pak silničky pro maximální komfort. Právě do té druhé skupiny, i když výkonnostně s přesahem…

  • Datum: 26. 04. 2015
  • Kategorie: Testy kol

TEST, Cube Reaction GTC SL 29

Mezi německými výrobci je Cube z našeho pohledu tím nejprogresívnějším, což dokládá i novinkami nabitá kolekce 2015. My jsme otestovali…

  • Datum: 26. 04. 2015
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru