Dlouho očekávaná celoodpružená novinka domácí značky právem pokoušela naši zvědavost, protože vlastní konstrukce zadního odpružení slibuje vytříbený projev, a přestože devětadvacítka, mělo by jít o stroj vysoce univerzální. Naše zvědavost ale došla naplnění, protože jsme během vánočních prázdnin měli možnost bike tři týdny trápit v terénu.
Lahodící nejen oku
Nejvýše postavený model na velkých kolech jsme jezdili v prostřední velikosti L a tato devatenáctka délkou horní trubky, posedem i dostatečně dimenzovanou sedlovkou ideálně pasovala 187cm jezdci. Rám s opravdu velkorysým slopingem horní trubky působí hodně technickým dojmem. Profilace masivní spodní trubky, dlouhý svar napojení horní trubky s dozadu se zeštíhlujícím průřezem a kónická hlava. Když k tomu připočteme výztuhu sedlové trubky, výraznou housenku úchytu tlumiče, výztuhu hlavního čepu zadní stavby nad středovým pouzdrem a lak evokující dojem broušené finální úpravy, musíme design prohlásit jasně za bezchybný.
Prohnutí sedlové trubky, masivní navářka přesmykače a zadní stavba se zahnutými sedlovými vzpěrami pak vše jen dotahují k dokonalosti. Navíc vnitřní vedení bovdenů celkem prakticky vystupuje před středovým pouzdrem ze spodní trubky, z moderních prvků nechybí PostMount úchyt brzdy na vnitřní straně zadní stavby nebo obě pevné osy a přímý úchyt přehazovačky.
Systém odpružení nazvaný Superior Advanced Kinematic kombinuje jednočep s přepákováním na tlumič pomocí svislého vahadla na rámu a nástavce na tlumiči. Díky tomu by mělo být kolo imunní na vliv šlapání a citlivé vůči malým nerovnostem i pod brzděním. Zatím ale nepředbíhejme, protože nejen rám je tím, co zaručuje dobrý jízdní projev. V tomto případě vsadili konstruktéři na kombinaci tlumiče s vidlicí stejné značky, takže jednotky Rock Shox dávající na obou osách zdvih 100 mm si dokonale notovaly, a to jak v otevřeném, tak uzamčeném stavu. Podíl na skvělé akceleraci a velice lehkém jízdním projevu měla kola zapletená na ráfcích ZTR, která spolu s rychlejším obutím Schwalbe občas působila dojmem, jako bychom snad ani nesedlali devětadvacítku. Na rychlý tvrdší povrch ideální společnost, v blátě a na sněhu pak pláště nepředvedly takovou jistotu, ale vzhledem k závodnímu určení kola je to naprosto v pořádku.
V superlativech lze hovořit také o komponentech řazení a pohonu, jejichž hladký a přesný chod byl ukázkový, a totéž platí o brzdách. Shimano se svými krátkými pákami, posilovačem a přesným dávkováním účinku prostě nastavilo laťku hodně vysoko i ve střední cenové kategorii. Šířka řídítek a vlastní gripy ONE nabídly ideální úchop i jisté kormidlování, takže tedy vzhůru do terénu.
Naprostá vyváženost
Vůbec nemáme konstruktérům za zlé, že tento model pustili na trh o něco déle, než se původně čekalo, protože vývoj splnil svůj účel. Když devětčtyřidevítku osedláte, okamžitě si vás získá naprosto přirozeným posedem, šlapáním lehce před sebe a nadbytkem místa nad rámem pro manévrování koleny. Akcelerace s odpružením otevřeným naplno je v sedle jen o lehkém nerušivém pohupování a bleskovém startu kupředu. Obě pevné osy dokonale drží stopu a bike poslouchá každý podnět od řídítek. Lehkost jízdy je naprosto perfektní a srovnatelná s mnohým hardtailem, takže dojem nekazí ani celková torzní tuhost, která patří spíše mezi lepší střed. Švihové pojetí jízdy je přesně to, pro co byl tento bike stvořen, a jezdec mu může opravdu naložit dle libosti, aniž by měl pocit, že jej odpružení okrádá o energii.
Zadní stavba dokonale kopíruje i nejmenší nerovnosti, a jakmile přijde větší ráz, přijde ke slovu progresivnější charakter tlumiče, takže pohltí nerovnost, ale v žádném případě nejde nadoraz a zdvih nepůsobí bezedným dojmem. Spíše je to kombinace citlivého a sportovního nastavení, což je na závodní tratě ideální projev. Navíc nebylo moc znát tuhnutí zadní stavby při silovém záběru do pedálů nebo pod brzdou, stále je dostatečně aktivní, s jen nepatrným pohupováním. Trojice režimů komprese se vzhledem k páčce vespodu neovládá zrovna ukázkově, nicméně devadesát procent jsme jezdili s plně otevřeným tlumičem a jen občas jsme použili střední přitlumený režim. Úplnou blokaci tlumiče jezdec snad ani nevyužije, protože i střední režim je dost utlumený a je vhodný spíše jen pro výjezdy. O citlivosti a vytříbeném projevu vidlice Reba snad ani není třeba psát, dokonalá žehlička s plynulým nástupem progresivity a v případě spurtu či stoupání ze sedla po asfaltu okamžitým lockoutem ovládaným z řídítek. Pevná osa pak v zatáčkách hodně přispěla k přesnému vedení.
Co se ovladatelnosti týče, povedl se konstruktérům dokonalý kompromis, protože kolo jednak dokonale vede stopu, ale zároveň je schopné hbitě měnit směr a proplouvat i uzavřené zatáčky s elegantní lehkostí. Ač XC a maratonský speciál, nemůžeme mu upřít projev trailbiku ve sjezdech a právě v zatáčkách, kde si nechá líbit ostrý náklon a výstřel ze zatáčky pod plným plynem. Úhel vidlice pocitově leží ideálně mezi devětadvacítkovsky ostrým pro točení a dostatečně položeným pro jisté vedení. Strmější sjezdy tak bike absolvuje s jistotou a díky středně dlouhé geometrii nevyžaduje zkušeného pilota, naopak ve výjezdech na něm závodník nebude mít pocit, že by musel těžiště příliš přesouvat dopředu. V obou směrech perfektní vyváženost a navíc kolo neprotestuje ani proti vytažení do vzduchu.
Superior XF 949 bychom si dovolili označit jako ideální maratonskou zbraň se skvělou akcelerací, lehkým jízdním projevem a perfektní ovladatelností. Být zdvih nepatrně vyšší, byl by to zajímavý trailbike, takto je to závodník tělem i duší, navíc s perfektně vyladěným systémem odpružení.
Rám: Alu X6 Ultralite, 100 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT3
Vidlice: Rock Shox Reba RL, QR15, 100 mm
Kliky: Shimano Deore XT, 24/38
Brzdy: Shimano BR-M615, 180 mm
Řazení: Shimano Deore XT, 2x10
Přehazovačka: Shimano XTR
Přesmykač: Shimano Deore XT
Náboje: ONE Race Ultralight, 15 mm, 142x12 mm
Ráfky: ZTR Rapid, 28H
Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 2.25“
Kazeta: Shimano HG-81, 11-36
Sedlo: Fi'zi:k Nisene Mg
Sedlovka: ONE Race
Řídítka: ONE Race
Představec: ONE Race
Hmotnost: 12,85 kg
Cena: 59 990 Kč
Existují silniční kola pro maximální výkon a pak silničky pro maximální komfort. Právě do té druhé skupiny, i když výkonnostně s přesahem…
Mezi německými výrobci je Cube z našeho pohledu tím nejprogresívnějším, což dokládá i novinkami nabitá kolekce 2015. My jsme otestovali…