Domácí výrobce se svojí novou kategorií X-Road, určenou jak na silnici, tak rozbité asfaltky či lesní nebo štěrkové cesty, vyloženě trefil do vkusu těch jezdců, kteří chtějí pohodlný univerzál. Skloubit výkon silničky, odolnost a univerzalitu cyklokrosu a to vše s možností nasadit třeba stylové blatníky, to je zajímavý koncept, který se vydařil na jedničku. Tedy alespoň podle nás, protože svezení na karbonovém topmodelu bylo více než návykové.
Tuhost kontra pohodlí
Zásadní konstrukční požadavky na skloubení všech protichůdných vlastností byly dotažené do konce, a ať už rám sledujeme z hlediska designu nebo funkčnosti, nelze mu v obou případech cokoliv vytknout. Celkový vzhled asi neoslní milovníky italské klasiky, ale naopak technokraty, kteří vyhledávají ostře řezané tvary, kterými se zde rozhodně nešetřilo. Partie hlavové trubky má ostřejší rysy, které pokračují horní trubkou k sedlové, kde je ovšem plynulé napojení útlých sedlových vzpěr zcela poplatné honbě za efektivním tlumením rázů. Zatímco přední trojúhelník s masivní spodní trubkou a neochvějně bytelnou partií kolem středového pouzdra nese prapor tuhosti hrdě vztyčený, zadní stavba naopak vítá každou nerovnost, aby ji mohla dokonale zpracovat. Kombinace boční tuhosti a přitom schopnosti vyžehlit z povrchu cesty téměř každé smítko je zde dokonale vyvážená. Navíc zadní patky na pevnou osu vypadají skvostně a detailní pohled na partii kolem přesmykače či profilaci sedlové trubky, kvůli zkrácení zadní stavby, nenechá žádné znalé oko v klidu. Díky všem těmto hrátkám s profilací se podařilo zkrátit zadní stavbu na 412 mm, takže kolo lépe točí, a přitom je každý manévr díky pevné ose maximálně přesný. Totéž platí pro přední vidlici, jejíž karbonová ramena a pevná osa nabízejí především tuhost, ale řídítka se znatelným zúžením úchopové části a spodním vyhnutím do stran komfort pohlcování rázů vpředu bohatě vynahradí. Jejich lehký průhyb na každé nerovnosti je totiž patrný i na pohled, takže co do celkového komfortu, přední partie za zadní zase o tolik nezaostává. Když k tomu přičteme moderní úchyty kotoučových brzd, vnitřní vedení bovdenů či nenápadné otvory v patkách pro montáž blatníků, máme před sebou jeden z nejpovedenějších rámů v této „uni“ kategorii.
Dost ovšem kabátu, podívejme se jaký je X-Road uvnitř, protože v jeho nitru spolu zápasí úplně protichůdné vlastnosti.
Neochvějná jistota
Testované elko by mělo pasovat jezdci s výškou maximálně 195 cm, což naprosto odpovídá. Stodvacítkový představec a dozadu zahnutá sedlovka nabídly 190cm jezdci hodně natažený posed, takže sedlo putovalo v ližinách dopředu a představec by také snesl o dvacet milimetrů ubrat, ale budiž. Výška řídítek je příjemná, a přestože je horní úchopová část kruhového průřezu, spodní vyhnutí do boku komfort bohatě vynahradí. Dlouho jsme totiž nestrávili za jízdy tolik času v úchopu za spodní část, ale tady to prostě k tomu svádí, a navíc je porce jistoty úchopu v každé situaci tak obrovská, že by jeden už nechtěl klasiku zpátky.
Ačkoliv byl i přes perfektní akceleraci zprvu dojem z kola spíše delší a klidnější, záhy se ukázalo, že vyváženost je tím správným slovem, které charakterizuje jízdní vlastnosti. Kolo není vrtkavé a nemá závodní ambice na změnu směru dřív, než na to jezdec pomyslí. Naopak dokáže dobře vést a držet směr, ale jakmile přijde zatáčka, projede ji s ladností a obrovskou jistotou, takže se ani na štěrku jezdec nebojí pustit to rychleji. Tohle není žiletka pro maximální výkon na novém asfaltu, tohle je zbraň schopná udržet jezdce na silnici dokonale v tempu, protáhnout jej spolehlivě zatáčkou, a přitom ho každou chvíli vábit k odbočce na polní cestu, kterou prosviští s jistotou cyklokrosového specialisty. Zároveň ale nemůžeme tvrdit, že by kolo bylo nějak dlouhé a línější, vše je s ohledem na univerzální využití dokonale vyrovnané, a jestli chcete spurtovat či bleskově manévrovat, pak není problém. Jen počítejte s tím, že kolo u toho nebude nervózní, ale dokonale vás podrží.
Co se týče výpletů, jsou jedním slovem skvělé, širší obutí bylo v každé situaci jistotou. Jen při výjezdu ze sedla byla trochu cítit větší adheze k podkladu, kterou na pětadvacítkách či ještě užších pláštích jezdec moc nevnímá, ale tady je to cílené a spojení s podkladem je prostě alfou a omegou. Tlumení tak dostává další rozměr, navíc lze nasadit i širší 1,4“ pláště nebo cyklokrosové speciály, od toho všeho tu X-Road je, a díky hydraulickým kotoučovkám se jezdec nemusí lekat doslova ničeho, takže je to jen na něm. K výkonu sady Ultegra asi není třeba cokoliv dodávat, vše prostě funguje skvěle, takže ať už na tomhle kole hodlá někdo trávit celý den v sedle na rozbitých okreskách, nebo ho prohnat po lesní pěšině, případně cyklokrosovém okruhu, fantazii se meze nekladou. X-Road totiž nabízí X-možností, jak si silniční cyklistiku zpestřit, a ani v jednom případě nebýt nijak omezován.
Rám: Carbon Road Race
Vidlice: Full Carbon UD
Kliky: Shimano Ultegra, 34/50
Brzdy: Shimano BR-RS685, 140/140 mm
Řazení: Shimano ST-RS685, 2x11
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: DT Swiss R23 Spline Disc, 15/12 mm
Pláště: Schwalbe G-One EVO, 700x30C
Kazeta: Shimano CS-5800, 11-32
Sedlo: Fi'zi:k Aliante R5 Mg
Sedlovka: FSA K-Force Light, SB25
Řídítka: HL Corp X-Road Compact
Představec: FSA OS-97 Ti
Hmotnost: 8,53 kg
Cena: 74 990 Kč
Fatbiky se ještě ani pořádně nerozkoukaly a už tu máme další mutaci, kterou je rozměr 27,5 plus. Tuhle novinku jsme nezkoušeli na ničem…
V portfoliu polské značky Kross najdeme kola většiny cyklistických disciplín a v každé kategorii je pak u hardtailů na výběr z několika…