Fatbikem dnes cyklistu neohromíte, protože se z exotiky změnil během roku v masově dostupnou záležitost a jeho rozšíření i ve středních cenových hladinách tak vrhlo do českých lesů řadu těch, kdo hledají odlišné pojetí bikingu. Dostupnější ze dvou nabízených modelů Avalanche domácí značky Rock Machine patří právě do této oblíbené cenové kategorie a pro seznámení s tlustými plášti je to zábavný společník.
Fatbike už jsme testovali ve dvou variantách a v obou případech šlo o dražší modely a test hlavně na sněhu. Zvědavost, jak si povede cenově dostupné provedení v terénu, kde běžně proháníme své celoodpružené biky, nás zavedla do sedla tohoto tlouštíka.
Jeho rám vychází z celkového designu kol Rock Machine, takže profilace hliníkových trubek vyznává horní obloukovitě prohnutou trubku Sharkspine s ostřejšími boky vpředu, vzadu navazující plynule na sedlové vzpěry. Zadní stavba sedlovými vzpěrami nebo provedením patek rovněž nevybočuje z designu kolekce, ovšem hlavní rozdíl je v šířce. Boční vyhnutí řetězových vzpěr kvůli 190mm šířce náboje je nepřehlédnutelné a tomuto diametru odpovídá i široké středové pouzdro, zaručující klikám optimální řetězovou linku.
Vše pak korunuje pevná přední vidlice, rovněž z hliníkové slitiny, s drobnými patkami o rozchodu 150 mm a hodně bytelnou partií napojení ramen na sloupek, vybavenou navíc navařenou výztuhou.
Pokud půjdeme po detailech, vedení bovdenů pod horní trubkou neruší a moderní PM úchyt třmene brzd nechybí ani vzadu, byť není uvnitř stavby ale klasicky na patce. Nenápadné, ale o to praktičtější jsou závity jak na vidlici, tak sedlových vzpěrách, určené pro montáž předního a zadního nosiče, fatbike přece jen počítá s expedicemi na těžko víc než klasický bike.
Komponentové osazení mechanickými kotoučovkami je poplatné ceně, ovšem přes větší odpor páky jsou lankové brzdy Tektro po zajetí destiček docela přesně fungující kotvou. Dvoupřevodník s rockringem se počtem zubů ukázal jako dostačující a řetězová linka v pohodě zvládá kombinaci velká/velká, ale vzadu by klidně mohlo být občas o dva zuby víc, nebo naopak vpředu méně Abnormality kromě šíře nábojů doplňují odlehčené ráfky, čtyřpalcové pláště s nižším vzorkem s většími rozestupy členů a také adaptér pod přesmykačem, zajišťující jeho pozici dále od sedlové trubky. Tolik stručná charakteristika a teď nahustit a vyrazit.
Avalanche krom designu i geometrií nevybočuje z kolekce, takže posed je mírně sportovně skloněný, i když otočením představce, případně jeho výměnou za kratší, dostanete z kola víc hravosti ve sjezdech. Takto je ale posed příjemně sportovní a délka testované devatenáctky bude pro 185cm jezdcem ideální. Rám je samozřejmě nekompromisně tuhý, a jelikož je posed v duchu XC, máte chuť šlapat hezky naplno. S plášti nahuštěnými na vyšší tlak to jede, ale asfalt přece jen není povrch, který by fatbike zrovna oslovoval. Tahle nejpřilnavější otravnost totiž hned po nájezdu do terénu přestane zlobit, a čím je povrch hrubší a možnost kontaktní plochy pláště s terénem nižší, tím lehčí dojem z jízdy máte. Jakmile ovšem upustíte kvůli tlumení tlak, jste zase o krůček k větší dřině blíž, ale o tom fatbike je.
Jakožto hardtail vás nutí šlapat, a ne si pohrávat jako na celoodpruženém kole, prostě je to diesel, který potřebuje jet plynule a nějaké úlety v akceleraci mu nejsou moc po chuti. Kdybychom ale srovnali odpor nahuštěných plášťů v terénu s tím, kolik energie ukradne jezdci náš 160mm full, nebyl by to zase tak velký rozdíl. Každopádně, bike jede celkem svižně, byť s hučením plášťů a zrychlením charakteru těžší devětadvacítky.
Hlavní rozdíl přichází v ovládání, kde to není o ledabylém trhnutí řídítky či náklonu, kam se vám zachce. Jen si zkuste ze sedla „zobat“ a uvidíte jak vás široký plášť s nekompromisní kontaktní plochou a kruhovým průřezem okamžitě nasměruje do zatáčky. Vedení směru je i přes celkovou obratnost v rukou předního kola, a kam ho naklopíte, tam prostě zatočí, nějaké zbrklé trhnutí řídítky zpátky to moc nezachrání. Stoprocentní spojení s povrchem totiž přináší výhody v neochvějné jistotě v zatáčkách, na sypkém podkladu, na kamenech i blátě, ale musíte se mít na pozoru, abyste měli předek stále pod kontrolou. Pak už neřešíte hrubost podkladu, náročnost terénu, větve na cestě, všechno za vás pláště pohltí ve vzduchovém polštáři. Na druhou stranu, jakmile jste ve vzduchu a dopadnete, máte taky jistotu že se na cestě udržíte, ale nesmíte dopadnout šikmo, aby vás profil pláště nestrhl hned do zatáčky. Avalanche skáče raději v XC stylu oběma koly naráz než trhnutím řídítky a po zadním, ale je to věc zvyku. Fatbike prostě vyžaduje trochu odlišný styl jízdy a známé stezky jsou najednou úplně jiné.
Avalanche nabídne i za příznivou cenu dostatečnou porci zábavy a výzvy ve sjíždění sypkých strání či výjezdy po blátě jsou novým zpestřením vyjížděk. Na druhou stranu, rychlé sjezdy si stále raději představujeme na celoodpruženém kole, ovšem tady je to o absolutní technické jednoduchosti ve vztahu ke komfortní jízdě. Co na tom, že musíte trochu víc zabrat, abyste tyhle pneumatiky udrželi v tempu.
Rám: Alu 6061 T6 Multibutted
Vidlice: Alu Rigid Superlight Tapered
Kliky: FSA Alphadrive 24/36
Brzdy: Tektro Novela, 180/160 mm
Řazení: Shimano Acera, 2x9
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: ONE FatBike, 150/190 mm
Ráfky: HL 80 FatBike
Pláště: G810 FatBike, 26x4“
Kazeta: Shimano HG200, 11-34
Sedlo: WTB Volt
Sedlovka: ONE Sport SL
Řídítka: ONE Sport SL
Představec: ONE Sport SQ
Hmotnost: 15,9 kg
Cena: 27 490 Kč
Kolekce elektrokol Apache se letos rozrostla o novinky s různým systémem pohonu, přičemž klasika se zadním pohonem spoléhá na vlastní sadu…
Devětadvacítkový karbonový hardtail francouzské provenience, Lapierre ProRace 529 není žádná hračka na technické tratě plné zatáček, ale co…