Už v názvu testovaného gravelu je obsaženo to, co nám tento karbonový Ridley nabídne – užijeme si s ním velkou porci dobrodružství, ať už při dvouhodinovém letu krajinou cestou necestou, nebo při několikadenním bikepackingu, vlastně gravel-packingu. Kanzo Adventure má však nemalý přesah nad rámec kategorie, jeho rám i přední vidlice totiž zvládnou pojmout jak standardní 28“ pláště šíře do 47 milimetrů, tak jsou současně připraveny také pro 27,5“ kola s „dvojkovými“, tedy prakticky bikovými plášti. Svádí proto k naladění zcela podle vlastních představ a vedle trojice sériově osazených verzí je k mání rovněž ve formě rámového setu. Ostatně i námi testovaný stroj měl již svého majitele, jehož preference jsou vidět díky instalaci sady Shimano GRX, teleskopické sedlovky či karbonových řídítek Ritchey VentureMax WCS. Ovšem chcete-li Kanzo Adventure naladit jako čistokrevné 27,5“ plusko, jak je libo...
Belgická značka je považována za cyklokrosovou ikonu, takže má blízko také ke gravelům. U testovaného modelu naladila geometrii pocitově na pomezí obou kategorií a výsledkem je extrémně rychlý a dostatečně obratný, současně však příjemně stabilní projev. Doladíme-li Kanzo Adventure jakkoli, budeme spokojeni – ať už jej postavíme do role terénního „pluska“, nebo z něj budeme chtít dostat maximum rychlosti pro „pouhé“ střídání nekvalitního asfaltu a lehkého terénu. V testované podobě vynikla v prvé řadě rychlost, tohle kolo zkrátka letělo jako střela, na čemž se nemalou měrou podílely také pláště Challenge Gravel Grinder šířky 36 milimetrů. Přitom totéž hodně rychlé kolo působilo vyloženě přátelsky a nezáludně, geometrie je zde naladěna spíše gravelově/cestovatelsky nežli cyklokrosově.
Tuhost, rychlost a trocha historie
Proč Kanzo, co tohle slovo znamená? Pro vysvětlení se musíme vrátit až do středověku, do doby trubadúrů, potulných pěvců a básníků. Ti na svých cestách prožívali nejrůznější dobrodružství, která následně proměnili v příběhy, třeba o odvážných rytířích. „Kanzo“, to byl jeden z trojice žánrů, jimiž své zážitky předávali dál. Ridley Kanzo je zde z téhož důvodu, také nám zprostředkovává dobrodružství, která ovšem v jeho sedle prožíváme sami.
Trojice sériových konfigurací osazení znamená sady Sram Force či Rival, případně Shimano Ultegra, kdy třetí jmenovaná je s cenovkou 94 900 korun nejdostupnější. U plně osazených modelů můžeme počítat se širokou mírou „customizace“, charakteristickou pro celou nabídku Ridley, takže i „sériovku“ můžeme přizpůsobit našemu vkusu a potřebám. Kolo tak, jak jej vidíte na fotografiích, tedy se sadou GRX, řídítky WCS Carbon, plášti Challenge a s teleskopickou sedlovkou, by vyšlo na nějakých cca 110 tisíc korun.
Rám konstrukčně vychází ze závodních speciálů Ridley, týká se to použitého karbonu i profilací. Mohutnou spodní trubku s takřka obdélníkovým průřezem doplňuje obdobný, směrem dozadu se zeštíhlující profil trubky horní a kónická hlava. Mohutně působí středová partie, na níž navazují asymetricky řešené řetězové vzpěry s extra vysokým obdélníkovým průřezem. Zmíněná asymetričnost výrazně oddaluje řetěz od pravé řetězové vzpěry, takže není nezbytný návlek chránící lak. Sedlové vzpěry v horní partii působí také robustně, pod můstkem se však výrazně zeštíhlují a vytvářejí jakousi planžetu – zcela zásadní prvek pro výsledný jízdní komfort. Závity na sedlových vzpěrách a patkách dovolí instalaci nosiče, tentýž rám nám tudíž může dělat společnost při hodně rychlé půldenní projížďce nebo třeba na cestě kolem světa. Mimochodem, gravel je podle našeho názoru tím nejlepším strojem pro dálkové jezdce a cyklo-cestovatele, kteří budou spokojeni i se závity na vidlici či předním rámovém trojúhelníku.
Nemůže chybět kompletní vnitřní vedení jak řadicího lanka, tak hadice hydrauliky a ovládání teleskopické sedlovky. Tu zde obsluhuje levá řadicí páka Dual Control. Parádní řešení, jen než jsme si zvykli, tak jsme během první vyjížďky při snaze zařadit těžší převod párkrát sjeli dolů – pro velké pobavení spolujezdců. Přední celokarbonová vidlice působí mohutně a plochá ramena tvarově evokují spíše aero silniční speciály, což ještě zdůraznila oranžová barva. Tato barevná kombinace testovaného kola nás hodně bavila – „khaki“ zelená s oranžovou, oboje v matu, to by ještě před pár lety napadlo jen málokterého designéra, ovšem ke gravelům se taková kombinace skvěle hodí.
Nyní už naplno k jízdnímu projevu. Geometrie kola je přesně tím, co v této kategorii chceme a potřebujeme. Sice nevyniká extrémní cyklokrosovou točivostí pro zvládání ostrých vraceček, i když i s nimi si dokáže poradit, ale jako gravelový univerzál funguje geometrie dokonale, ať už v nižších či vysokých rychlostech. Bez problémů si zde dokážeme představit, že vidlici ověsíme několika kilogramy nákladu, aniž by to nepříjemně ovlivnilo stabilitu. Ale tím hlavním, co nám dělalo radost od prvních metrů, byla rychlost a pocit okamžité akcelerace. Fantastická tuhost rámu, podpořená také pevnými osami a koly, se promítla do ideálního přenosu energie a do velmi jistého vedení při průjezdu zatáčkami. Z hlediska celkové torzní tuhosti, ale i boční tuhosti v partii okolo středu, patří Kanzo Adventure mezi nejlepší gravely na trhu, takže ani s těžším jezdcem nebude mít problém.
Celková hmotnost kola 9,35 kilogramu včetně pedálů je parádní hodnotou, byť klasická sedlovka namísto teleskopické by ještě něco odlehčila. Na jízdní projev měla velký vliv redukce obvodové hmotnosti kol a pláště Challenge Gravel Grinder jsme si hodně oblíbili, protože i v terénu nabídly velmi dobrou adhezi a schopnost tlumení otřesů, čímž se dostáváme k jízdnímu komfortu. O speciálně navržených sedlových vzpěrách již byla řeč, právě tento detail je z našeho pohledu zásadní a zadní partie kola působila mimo asfalt hodně pohodlně. Také instalace teleskopické sedlovky, byť logicky za jiným účelem, se pozitivně promítla do lepšího pohlcování otřesů – užší pístnice sedlovky totiž nečekaně dobře pruží v předozadním směru, podobně jako kvalitnější karbonová sedlovka. Předek kola pak určitě nelze označit za nekomfortní, vidlice dokáže pohltit nemalou porci rázů, ale i tak se oproti vyloženě pohodlné zadní partii jeví o něco málo tvrdší. Ovšem ne natolik, aby to působilo rušivě.
Použité komponenty, byť nesériové, byly svou skladbou zajímavé. Přítomnost teleskopické sedlovky je otázkou vkusu konkrétního majitele, nám osobně na klasickém gravelu s 28“ koly a plášti šířky do čtyřiceti milimetrů až takový smysl nedává, ale pokud by se tento Ridley naladil do „pluska“, bylo by to něco jiného. Sada GRX v nejlepší konfiguraci fungovala znamenitě a také skladba převodů s „jednoplackou“ se 40ti zuby působila celkem dostatečně. Co nám tradičně hodně vyhovovalo, bylo sedlo Ritchey Skyline WCS a především již zmíněná řídítka VentureMax Carbon WCS. Ta mají vnitřní vedení řadicího bovdenu i hydrauliky a naprosto dokonalý tvar horní úchopové části. Nejtypičtějším znakem je tvarování výrazně rozevřeného spodního oblouku, který díky vyklenutí skvěle padne do dlaně. Zajímavostí byly také pedály Look Geo Treking ROC, což je jedna z novinek francouzského Looku. Jde o kombinaci kompaktnější platformy a nášlapného pedálu – třeba pro městské nebo dálkové jezdce naprostý ideál.
Na závěr se ještě na okamžik vrátíme k jízdnímu projevu. Sestava lehkého a velmi tuhého rámu se schopnými plášti a promyšlenou geometrií znamená rychlost. Rychlost všude, ať už na asfaltu, šotolině či na lesní pěšině. V testované konfiguraci s 36mm plášti logicky musíme v terénu volit stopu s rozmyslem a vyhýbat se velkým ostrým kamenům – ale i tak jsou schopnosti kola mimo asfalt vynikající. A hlavně do výjezdů, v suchém terénu a na pevném podkladu, letíme prakticky stejně rychle, jako bychom právě jeli stejný kopec po asfaltu na silničním kole. V tomto ohledu je lehký schopný gravel skutečně velmi návykový!
Technická specifikace
(sériové osazení varianty Kanzo Adventure Ultegra)
Rám: HM/HR Unidirectional Carbon, 12x142 TA
Vidlice: Oryx Disc, 12mm TA
Kliky: FSA Gossamer Pro 48/32
Brzdy: Shimano Ultegra flatmount, 140 mm
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Shimano RS171 DB
Kazeta: Shimano Ultegra 11-30 (11)
Pláště: WTB Riddler 700x45 TCS
Řídítka: Forza Cirrus E2
Představec: Forza Stratos
Sedlovka: Forza Stratos
Sedlo: Forza Stratos
Hmotnost testovaného kola: 9,35 kg (vel. L, s pedály a teleskopickou sedlovkou)
Cena sériového modelu se sadou Ultegra: 94 900 Kč
Cena rámového setu: 47 900 Kč
Když jsme před řadou let testovali jednoho z prvních zástupců 29“ řady Skylab jihočeské značky Galaxy, byli jsme nadšeni z ryze sportovní…
Značka Ghost přišel pro letošek s docela převratnou geometrií Super Fit i rámovou konstrukcí svých hardtailů Lector SF, ovšem ne každý chce…