Čistý vzor funkce, přesně tak by bylo možné co nejvýstižněji charakterizovat špičkový model Helium SLX belgické značky Ridley. Ani gram tuku navíc, reakce ostré jako břitva a návykový projev ve stoupáních, ovšem nejen v nich. K tomu si přičtěme okamžité zrychlení pocitově podobné nejvýkonnějším motocyklům, poměr výkon/hmotnost je zde zkrátka jen stěží popsatelný. Pouhých 750 gramů vážící rám je současně neskutečně tuhý, takže, jak asi tušíte, máme před sebou čistokrevný závodní materiál. Sedlá jej třeba Pro Tour stáj Lotto Soudal a Helium SLX můžeme vidět pod mnoha slavnými jezdci. Tim Wellens a Tiesj Benoot používají tento ultimativní stroj na všech klasikách, s výjimkou Paříž-Roubaix, a superlehkého Ridleyho sedlá rovněž fenomenální André Greipel nebo Marianne Vos. Potřebujete další důkazy o výjimečnosti Helium SLX?
Říká se, že ideální tvar je pouze jeden. Jízdní dojmy z testovaného kola naznačují, že lidé od Ridley onen ideál našli. Konstrukční minimalismus se zde snoubí s minimalismem designovým. Modrá metalíza v jediném odstínu, červený podélný pruh a bílá loga – víc není třeba. Helium SLX je rychlé již ze své podstaty a na Lamborghini také není potřeba lepit „rychlé pruhy“, aby vypadalo ještě rychlejší. Nás onen purismus vyloženě bavil a všechny použité díly tohoto na zakázku stavěného stroje perfektně zapadly do celkového konceptu, což se týká jak poslední generace „dury“, tak lehkých kol Vision, obutých do naprosto famózních plášťů Challenge Strada šířky 25 mm. Mimochodem, Helium SLX myslí vedle nekompromisního výkonu také na komfort a zadní stavba i přední vidlice bez problémů pojmou klidně i obutí šíře 27 milimetrů!
Když už jsme u těch čísel, tak cena samostatného rámového setu je 84 900 korun a celé kolo, jak jej vidíte na fotografiích, vyšlo na 159 900 korun. To sice není málo, ale pakliže se řekne A, je dobré dodat také B. Oním „B“ je zde fakt, že si jen těžko dokážeme představit ostřejší silniční materiál pro běžné ježdění, tedy pro standardní české silnice, aniž bychom se museli obávat poškození karbonových ráfků a podobných nepříjemností. Vyobrazená specifikace s kompletní Dura-Ace a koly Vision je stejně tak volbou rozumu jako emocí a všechny díly se zde dokonale doplňují. Současně je ale možné vybírat z několika variant sériového osazení, kdy například verze s Ultegrou, klikami Rotor a koly Fulcrum vychází na 105 900 korun.
Název Helium byl zvolen trefně a vývoj jeho rámu by jistě stál za samostatnou obsáhlou reportáž. Konstrukce kombinuje 60T, 40T a 30T High Modulus Carbon a udávaná hmotnost 750 gramů se vztahuje k sériovému eMku, přičemž nejmenší velikost rámu atakuje magickou váhovou hranici sedmi set gramů. Přední vidlice 4ZA se dostala na 290 gramů, takže pokoření oficiálního hmotnostního limitu stanoveného UCI by v případě jakéhokoli luxusnějšího osazení nemělo být problémem. Váha je však jedna věc a co nejuniverzálnější naladění druhá. Kombinace obojího byla cílem konstruktérů a Helium SLX dokáže zářit nejen na vrchařských prémiích, ale i na dlouhých tratích silničních maratonů. V tom je jeho největší síla.
Postavit lehký a současně tuhý rám se postupem času naučila většina výrobců, ovšem přidání ingredience zvané komfort je často oním těžko dosažitelným svatým grálem konstruktérů. U Ridley se dostali na samotnou hranici toho, co je v případě špičkového karbonu vůbec možné. Ponechme nyní stranou hmotnost, kdy je dnes téměř povinností prémiových značek, pokud možno, pokořit u elitního silničního rámu osmi set gramovou hranici nebo se k ní alespoň na dosah přiblížit. Takže namíchání finálního koktejlu se následně točí okolo vrstvení a směrování vláken, kolem použitých profilů a všech dalších detailů. Torzní i boční tuhost rámu a k tomu schopnost ve větší míře pohlcovat rázy od nekvalitního asfaltu – to jsou protichůdné požadavky, něco ve stylu „obutá-neobutá, učesaná-neučesaná“. Podobně jako v pohádce se Ridley podařilo na dané požadavky závodníků vyzrát a výsledek v mnoha ohledech skoro až bere dech. Jinými slovy, Helium SLX je jízdně famózní, bez ohledu na to, kde se s ním právě pohybujeme.
Takže zde máme tuhost, nízkou váhu a až nečekanou dávku pohodlí, které vzadu podtrhla karbonová sedlovka WCS a vpředu výrazně se zeštíhlující ramena vidlice 4ZA. Především však předku kola neubližuje přítomnost kotoučových brzd, jež si vždy vynutí poměrně razantní zásah do zpevnění vidlice. Ráfkové brzdy, už jen z tohoto pohledu, určitě nebudou hned tak přežitkem, zvlášť u vrchařského speciálu, jímž Helium SLX bezesporu je.
Ke geometrii a ovladatelnosti lze říci snad jen to, že je kolo v reálu přesně takové, jak jsme u Ridley z principu čekali. V zatáčkách se cítí jako doma a průjezd serpentinami byl velmi čistý, bez nutných korekcí směru. Jinými slovy, kolo jede během setiny sekundy přesně tam, kam chceme, aniž by to bylo vykoupeno náznakem nervozity v přímých úsecích. Stejně tak jízda ze sedla je i bez výraznější jezdecké techniky o perfektní směrové stabilitě, což se samozřejmě hodí ve spurtech. Svůj díl na příkladném vedení směru měl ovšem také 130 mm dlouhý představec WCS, který se u rámu velikosti L postaral o nekompromisně závodní posed.
Variant „továrního“ osazení modelu Helium SLX je několik, přičemž v přiložené tabulce uvádíme sériovou specifikaci se sadou Ultegra. Nás však zaujalo osazení testovaného, na zakázku stavěného stroje. Vyloženě neokoukaná kola Vision Trimax 30KB nabízejí z našeho pohledu optimální průřez ráfku, chceme-li lepší aerodynamiku, ovšem bez zbytečného navyšování obvodové hmotnosti. Minimalistický tvar nábojů je pastvou pro oko a perfektně se doplňuje s rámem. Z hlediska univerzality a rychlosti bychom v současnosti sáhli právě po těchto kolech, pakliže bychom si stavěli silničku podle svých představ.
Samostatnou kapitolou jsou ručně vyráběné pláště Challenge Strada SC, s hustotou 320TPI a profilem záměrně velmi podobným závodní galusce. Doporučený provozní tlak až deset barů svědčí o preciznosti výroby, ovšem hlavní přínos tohoto obutí tkví v kombinaci rychlosti, pohodlí a trakce. Směs běhounu, doplněná o velmi jemné drážkování, bude ideálním parťákem prakticky na jakémkoli asfaltu, přičemž právě vyloženě kulatý „galuskový“ profil je zásadním aspektem navyšujícím komfort.
A další díly? K sadě Dura-Ace není co dodat a byť osobně máme radši zde použitou mechaniku, tak je rám samozřejmě připraven i pro elektroniku Di2 či EPS. U testovaného kola bylo mechanické řazení doplněno luxusní sestavou bovdenů a lanek Jagwire Elite Nano Polished / SL, která celý chod ještě zjemnila a zpřesnila. Takže nás opět přivedla k otázce, zda je skutečně nutné na špičková závodní kola cpát za každou cenu elektroniku. Celek pak dotváří maximálně pohodlné sedlo 4ZA Cirrus Pro Dynamic Comfort a „superomotávka“ Ciclovation Silicone Touch. Ta vyniká za prvé životností a za druhé úžasně pohodlným úchopem, který nám přes léto vysvětlí, že vozit rukavičky s polstrovanou dlaní je zbytečné. Příjemným společníkem byla rovněž karbonová řídítka Ritchey EvoCurve s ergonomicky zahnutou horní částí směrem k jezdci a s anatomickým profilem.
Tolik tedy k testu Ridley Helium SLX – kolu, které si nás svým projevem zcela podmanilo.
Rám: 60T-40T-30T HM UD Carbon
Vidlice: 60T-40T-30T HM UD Carbon
Kliky: Shimano Ultegra 52/36
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Brzdy: Shimano Ultegra
Kola: Fulcrum Racing 5
Pláště: Vittoria Rubino Pro, 25mm
Kazeta: Shimano 105 11-28 (11)
Řídítka: Forza Cirrus
Představec: Forza Cirrus
Sedlovka: Forza Cirrus
Sedlo: Forza Cirrus Pro
Hmotnost testovaného kola: 6,65 (vel. L)
Cena: 105 900 Kč (se sadou Ultegra)
Rámový set: 84 900 Kč
Otestovali jsme devětadvacítkový hardtail Devron Vulcan 3.9 29“ a hned na úvod prozradíme, že nás svým projevem nadchnul. Kombinace skvělé…
Hledáte-li full pro XC či maratonské nasazení a porozhlížíte se v kategorii, jíž léta dominují modely Scalpel, Epic, Spark nebo třeba…