Tarpan byl divoký evropský kůň a stejnojmenný šestadvacítkový trailbike v nabídce značky Pells byl sice určen divočejšímu stylu jízdy, ovšem jeho devětadvacítkového nástupce se podařilo vyšlechtit v maratonského plnokrevníka. Nový Tarpan tak nese určité konstrukční rysy svého předchůdce, ale nabízí maximálně kultivované svezení a plnou poslušnost.
Funkce určuje tvar
Pells si nelibuje v hydroformingu pro nic za nic a u všech jeho kol má tvar trubky své opodstatnění. Nejinak je tomu i zde, kde všechny profilace přinesly kýžený výsledek v podobě vynikající torzní tuhosti. Spodní trubka s dvojitým prohnutím je u hlavy vysoká, aby postupně přešla v téměř celou šíři středového pouzdra, navíc s hydroformingem vytvarovaným zpevňujícím žebrem pro napojení sedlové trubky. Tady se to v záběru ani nehne a vlastně to platí i pro zbytek předního trojúhelníku, kde prohnutá horní trubka směrem k sedlové nabírá na objemu a navíc nese horní výztuhu. Přední trojúhelník i přesto vypadá vzdušně, což je dáno dostatkem místa pro bidon nebo novým odlehčeným ramínkem přepákování na tlumič.
Ten je umístěn v ose horních ramen zadní stavby, jež jsou jednodílná, a směrem k patkám nabírají na masivnosti. Frézované patky působí opravdu majestátně a nový diametr na pevnou rychloupínací osu 142x12 mm je u nich samozřejmostí. Spodní kyvka pak nese čep oddělující osu zadního náboje a tvarově je, až na bytelnou partii před napojením na hlavní čep, proti horním vzpěrám o poznání střízlivější. Vedení bovdenů zde nemizí v rámu, ale ukrývá se pod horní trubkou, a i když chybí přesmykač, montážní dílec i úchyty bovdenu na rámu přítomné jsou.
Cílem kola je poskytnout maximální výkon v náročném terénu, jenž je stále častěji součástí maratonů i XC okruhů, a přitom neošidit jezdce o určitou porci zábavy při delších jízdách. Obojí se podařilo dokonale, protože tuhý rám a vytříbený projev odpružení nabídly dokonalý mix terénně-závodních vlastností a geometrie i přes dostatek stability a delší sportovní posed neprotestují proti tvrdší jízdě po technických stezkách. Paradoxně ani délka horních ramen zadní stavby nesabotuje celkovou torzní tuhost, takže když k tomu připočteme obě pevné osy a celkově příznivou hmotnost, dokáže se tenhle bike stát jak závodníkem, tak lehkým tralbikem.
1x11? Stačí!
Testovali jsme Tarpan 29 Race, tedy prostřední z trojice modifikací, která nese jedenáct převodů, vzduchové jednotky Rock Shox a kompletní osazení Shimano, včetně brzd a dokonce nábojů na pevné osy. Vidlice i tlumič dostaly pro téměř stokilového jezdce s výškou 192 cm trochu tlaku navíc, přitáhli jsme odskok a po lehké korekci sedla směrem dopředu se mohlo začít testovat. Rám totiž usadí jezdce více dozadu, takže buď přijde ke slovu sedlovka s přímým zámkem, nebo jednoduše sedlo putuje lehce směrem k řídítkům. Posed kombinuje závodní délku s komfortnější výškou řídítek, což umožnilo dostatečnou variabilitu v nastavení. Testovaná dvacítka tak 192cm jezdce zvládne, ale už je to na hranici bezpečného vysunutí sedlovky. Překvapí jej ale výše zmíněnou porcí tuhosti, kterou jsme vzhledem k délce ramen opravdu nečekali, takže za to všechna ta tvarování v důležitých uzlech rozhodně chválíme.
Jen nepatrné pohupování zadní stavby do rytmu šlapání je při vyšší frekvenci naprosto v pořádku a pohybovalo se v rozmezí počátečního zdvihu, jenž je dokonale citlivý, aby ve střední části zvládal hrubší terén či dopady, a v poslední třetině naopak prokázal závodně laděnou progresivitu. Perfektní projev, který zvládne jak závodní okruhy, tak dovádění na technických tratích. Totéž lze přisoudit i přední vidlici, jejíž pevná osa na imbus šetří hmotnost, i když demontáž kola vyžaduje nářadí. Lockout vidlice pak funguje bleskově a spolu s dobře přístupnou páčkou blokace na tlumiči přišel v asfaltových výjezdech ze sedla občas ke slovu. To se ale týká spíše spurtů a záběru na maximum, protože v terénu nebo v sedle jsme po blokaci v podstatě nesáhli a ani ostřejší výjezdy netrápily tlumič výraznějším zanořováním. Odpružení tedy nelze než pochválit, a to jak za jeho citlivost v terénu a funkčnost i pod brzdou, tak za minimální obtěžování jezdce ukrádáním jeho energie.
Funkci komponentů pohonu nemůžeme nijak hanit, protože pohon SLX fungoval dokonale. Přestože nese středové pouzdro trojici montážních ISCG bodů na vodítko či napínák řetězu, kliky SLX držely řetěz na převodníku spolehlivě. Kazeta 11-46 pak spolu s 34 zuby vpředu zvládla i hodně prudké výjezdy, a ani na rovině to nebylo s frekvencí šlapání tak divoké. Samozřejmě, že ve sjezdu bychom vpředu ještě dva zuby uvítali, ale i tak byl rozsah díky kazetě dostatečný jak pro závodníka, tak méně výkonného jezdce.
Tryskem vpřed
Tarpan je raketa, o tom není pochyb, a směle bychom jej přirovnali k mnohem dražším celoodpruženým speciálům světových značek, na nichž se prohánějí jezdci čelních pozic. Tuhost spolu s výkonem dokáže opravdu hodně a svůj díl na tom mají i rychlé pláště, které však byly zároveň jediným omezením, které jsme v blátě na sněhu či v těžším terénu pocítili.
Bike dokonale vede stopu, aniž by byla cítit nějaká neochota předního kola ke změně směru. Úhel vidlice je sice dostatečně stabilní, ale i přesto všechno dovolí jezdci hbitě zatočit, kam potřebuje a protáhnout celou tu cifru značící rozvor hezky za sebou. Tarpan není hravý bike, jenž zatočí na pětníku, naopak je králem vysoké rychlosti, jistého ovládání, ale díky výšce těžiště a dobře zvládnuté geometrii jezdce nikde neomezuje. Pokud za to trochu vezme, může s ním jak vykrajovat plynule zatáčky v hodně příjemném stylu, tak to pod brzdou narvat i do ostřejší šikany. Nikde jezdce nezaskočí tím, že by to bylo nad jeho síly, zdvih to zvládne a perfektní ovladatelnost ho podrží. Nečekejme ale vlohy pro trial nebo dovádění v bikeparku, tohle je závodní stroj, ne hračka pro odpolední hopsání na trailech. Dokonalá schopnost sjet prudké svahy, držet vysokou rychlost dolů i v rozbitém terénu, a přitom jezdce nestresovat tím, že by musel být nějak razantně posunutý vzad, to umí. Zároveň však dokáže až neskutečně lehce přejít ze svižné jízdy po rovině do ostrého nebo táhlého výjezdu, aniž by nějak začal vadnout a nechtěl držet tempo.
Tarpan prostě rychlost umí, a když jezdec vezme za řídítka, dostane jej do vzduchu jak oběma koly, tak třeba jen předkem pro odskočení hrany po zadním, i když tam se celková délka posedu lehce projeví. Pro závodní maraton či jízdu v ostřejším tempu si jej jezdec určitě zamiluje, protože k tomu byl vyšlechtěn.
Technické specifikace
Rám: Alu Pell's P6 Ultralite, 120 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RL
Vidlice: Rock Shox Reba RLT, 120 mm
Kliky: Shimano SLX, 34 z.
Brzdy: Shimano M425 / M395, 180/160 mm
Řazení: Shimano SLX, 1x11
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Mavic XM 319
Pláště: Schwalbe Thunder Burt, 2,1“
Kazeta: Shimano Deore XT, 11-46
Sedlo: Pell's Shark 136 mm
Sedlovka: Pell's XR2
Řídítka: Pell's XR 68
Představec: Pell's RX67
Hmotnost: 12,65 kg
Cena: 59 990 Kč
Časovkový Look 796 Monoblade je jedním z nejunikátnějších kol, která jsme za celou čtvrt stoletou historii Cykloservisu testovali, o čemž…
Že se dá pořídit sportovní devětadvacítka do třiceti tisíc, navíc na pevných osách a kompletní sadě SLX se vzduchovým odpružením Rock Shox,…