Ani silnice ani gravel, obojí
Kola kategorie fitness nejsou tak populární a módní jako třeba gravel, ani rychlá jako silnice a ani nemají takové vlohy pro lehčí terén jako ta krosová, přesto se v nich konstrukčně snoubí od každého zmíněného typu něco. Jistější ovládání dík rovným řídítkům, rychlost daná úzkými plášti a obratnost zděděná po často silničním vzoru, přesně jako je tomu v případě testovaného BRB, nástupce modelu Demon, jenž byl v kolekci Pells několik let typickým zástupcem této kategorie.
Model BRB dostal úplně nový rám, který kombinuje tradiční spodní Rhombus trubku s elipsovitým profilem u hlavy a průřezem kosočtverce u středového pouzdra. Pod hlavou nechybí navařená výztuha, kterou bychom třeba u silničních kol hledali zbytečně. Rovněž hlavová trubka není kónická, ale spoléhá na standardní oversize průměr, aby bylo dosaženo lepší absorpce rázů, což vidlice s kónickým sloupkem nenabízejí v takové míře. Horní trubka má profil ležaté elipsy a na spodní straně ukrývá vedení řadicích lanek, zatímco hadice zadní brzdy je tažená pod spodní trubkou. Zatímco předek svou profilací cílí na maximální torzní tuhost, zadní stavba si klade za cíl co nejlepší zpracování nerovností, takže nepřekvapí 12mm ploché sedlové vzpěry, v tomto případě vybavené nahoře závity pro montáž nosiče. Závity pak nechybí ani na patkách, v dané třídě překvapivě vyvedených na pevnou osu a s Flat Mount úchytem brzdy. Pevná osa přitom nechybí ani karbonové přední vidlici, což je v době, kdy i některé „zvučné“ značky stále šetří a u mnohem dražších modelů spoléhají na rychloupínák, vysoký nadstandard. A nejen konstrukční, cítit to je při každém ostřejším říznutí zatáčky, takhle přesný projev by jezdec čekal spíš od závodního stroje než rekreačně-sportovní fitnessky.
Ještě se vraťme k rámu, jenž nabídne perfektní průchodnost pro 32mm pláště, takže nebude problém nasadit i výrazně širší, což platí rovněž pro vidlici. Ta, mimochodem, stejně jako zadní stavba, disponuje závity pro montáž blatníků a Flat Mount úchytem brzdy.
Rám je s ohledem na použité konstrukční standardy jakýmsi mixem silničního a bikového světa, ale nic není bezdůvodné a každý prvek má své opodstatnění. Stejně tak je tomu i v případě osazení, které kombinuje shimanovské trekingové kliky s integrovanou osou, bikovou kazetu i náboje a silniční kotoučové brzdy Tektro. Odolnější ráfky, pláště už spíše z kategorie gravel a rovná řídítka pro ty jezdce, kteří by se silničních oblouků zalekli, ale přitom posed a geometrie k silnici už tak trochu inklinující. Je to prostě od obou světů něco.
Nic než jízda
Přesně tak, nic jiného vás nebude zajímat, protože tohle kolo je o sportu, o rychlosti o minimu kompromisů, prostě o jízdě. Ačkoliv se kolo na první pohled tváří jako kros, posed je trošku jiný a lze jej přirovnat k pohodlnější silničce, kde se jezdec drží za horní rovnou část řídítek, jen v tomto případě s rukama dál od sebe. Komfortní výška řídítek, ovšem sportovně natažený posed a šlapání mírně před sebe. Něco mezi sportovním XC bikem a silnicí, v dané velikosti pak optimální pro 185cm jezdce.
Co příjemně překvapí, je akcelerace, s jakou kolo vyráží kupředu, a pak míra obratnosti. Předek je totiž mnohem točivější, než by tomu bylo u horského kola, což je dáno 73° hlavovým úhlem. Ochota měnit směr tak vychází ze silničních kol a jízdní projev je s nimi v podstatě totožný. Kolo dokonale manévruje v nízké rychlosti, perfektně se sklápí do zatáčky a ve vyšších rychlostech přitom nabídne dostatek jistoty při vedení směru. Ta preciznost, s jakou díky pevným osám a tuhé vidlici řeže zatáčky, je při držení rovných řídítek a s ohledem na úzké pláště s bikem nesrovnatelná.
Vyšší pozice řídítek a pevná vidlice ale při jízdě ze sedla připomínají spíš horské kolo, a když jsme to vzali po polní cestě z kopce, v podstatě jsme si připadali jako na biku. Jen ta pevná vidlice a štíhlé pláště pak nutily k opatrnosti, jinak byla porce jistoty ovládání opravdu velká. Tady se nabízela polemika, zda by už v danou chvíli nebyl lepší bike nebo širší obutí, ale BRB není gravel ani bike, patří na silnici, hladkou, rozbitou nebo polní, ale prostě na silnici. Navíc všechno nutí jezdce ke svižnému tempu, kolo prostě není stavěné na loudání se po okreskách, rychlost má krvi. Zrychlení, tedy s ohledem na šířku plášťů, držení vyššího tempa, s obojím nemá jezdec problém. Převodový rozsah pak zvládne jak rychlé úseky z kopce, tak stoupání, kde bychom se nestyděli ani na biku. Kombinace kotoučů 160 a 140 mm pak představuje ideální míru výkonu, protože nic tak extrémního, aby to brzdy nezvládly, jezdec v terénu absolvovat nebude, a na silnici je výkon ideální. Práce zadní stavby je pak v kombinaci se štíhlou sedlovkou a extra měkkým sedlem pro jezdce rozmazlující, ovšem pro sportovněji zaměřené uživatele bude asi sedla až zbytečně pohodlné a objemné a třeba model Pells Shark by nám štíhlejším střihem a přitom vysokou mírou pohodlí ke sportovnímu naturelu kola pasoval lépe.
Co napsat závěrem? Že by silnička byla rychlejší, bike v terénu komfortnější a gravel trochu univerzálnější a módnější? Jistě, tohle všechno je pravda, ale pokud chcete od výše zmíněných kategorií od každé trochu, pak to v „bíerbíčku“ najdete a ten výsledek určitě bude stát za to, ať už budete drtit tempo na cyklostezkách, městské dlažbě či polní cestě.
Rám: Al, Pells P6 Ultralite
Vidlice: Pells BRB Carbon
Kliky: Shimano MT210, 36/40
Brzdy: Tektro Road Racing, 160/140 mm
Řazení: Shimano Alivio, 2x9
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Acera
Náboje: Shimano MT400, 100x15 / 142x12 mm
Ráfky: Mach 820
Pláště: Vittoria Adventure, 32C
Kazeta: Shimano HG201, 11-36
Sedlo: Pells Tourer
Sedlovka: Pells XR2
Řídítka: Pells XR68, 700 mm
Představec: Pells RX67
Hmotnost:11,6 kg
Cena: 22 990 Kč
Již předchozí generace prestižního karbonového hardtailu Sonora byla maximálně výkonným cross-countryovým chrtem a v testech jsme proto…
Domácí Apache výrazně přepracoval svou řadu hardtailů, přičemž devětadvacítkový topmodel pojmenovaný Tuwan R1 prošel naším testem. Výrobce…