Vlně pluskových hardtailů s vyšším předním zdvihem pro dovádění na trailech či jízdu v náročném terénu neunikla ani značka Merida a jejich nejvýše postavený model Big.Trail 900 jsme jako žhavou novinku mohli provětrat i my.
Nový směr?
Koncepce tohoto biku vychází z naprosto nové kategorie, která si bere něco z pevných enduro/freeride kol, která se čas od času mihla nabídkou některé značky, a z fatbiků, aby poskytla dostatek komfortu v těžkém terénu, aniž by jezdec musel sahat hluboko do peněženky a obávat se častějšího servisu kompletně odpruženého rámu. Zkrátka maximální prostupnost terénem, univerzalita, extrémní porce zábavy, a přitom výkon neomezený zadním odpružením. To je smyslem téhle kategorie, ať už ji firmy nazývají jakkoliv, ale obecně ji lze pojmenovat jako pluskové hardtaily či „hardtraily“.
A jestliže jde o kola pro zábavu, tak nelze než souhlasit, protože i tenhle kousek jí nabídne pořádnou porci. Základem je totiž geometrie vycházející z kombinace položenější hlavy ve stylu endura, delšího předního trojúhelníku a ultrakrátké zadní stavby s jezdcem usazeným i díky krátkému představci výrazněji dozadu. Tady není třeba prodlužovat zadní stavbu a posouvat sedlovou trubku někam dopředu kvůli pohybu zadního kola při propružení. Konstruktéry nic neomezuje v tvoření geometrie určené pro zábavu, což je vidět na každém detailu rámu.
Přední trojúhelník je moderně dlouhý a meridovsky hydroformovaný, takže nechybí profilace trubek vycházející z designu celé kolekce a hlavová partie rozhodně není nepodobná třeba fullům One-Forty. Totéž platí o prohnutí horní trubky před napojením na sedlovou, ovšem ta je výrazně prohnutá směrem dopředu, aby uvolnila místo zadnímu kolu, a tudíž i sedlovka je celkem razantně položená směrem dozadu. To se občas negativně projevilo kmitáním sedlovky při frekvenčním šlapání.
Naopak konstrukčně odlišná je zadní stavba, kdy sedlové vzpěry s úctyhodným rozvorem kolem pláště míří k sedlové trubce mnohem níž, než je obvyklé. Drobnější bytelné patky pak nesou jednak masivní vzpěru i PM úchyty třmenu brzdy na 180mm disk, ale napojují se na zcela odlišnou levou a pravou řetězovou vzpěru. Ty mají jiný tvar kvůli průchodnosti pláště, a zatímco levá má téměř konstantní tvar od středového pouzdra až po patku, tak pravá má samostatný díl z masivního bloku tvořícího polovinu středového pouzdra spolu s plochým dílcem za převodníkem, na který je pak navařená standardní řetězová vzpěra. Samozřejmě chybí spodní spojovací můstek, což je jen nepatrný detail, ale zajímavé je třeba vnitřní vedení bovdenů a hadice brzdy. Ty vstupují do útrob rámu skrz svěrné krytky, takže jsou tažené pod napětím, aby nic nerachotilo, a přitom vyvedení před středovým pouzdrem z plastového dílce umožňuje snazší servis nebo výměnu. Rám zkrátka počítá s náročnějším používáním i za horšího počasí a tomu i techničtějšímu ježdění je uzpůsobeno téměř vše.
Jízda pro zábavu
Kromě osazení širokými ráfky a plášti pro maximální tlumení je to krátký představec, jenž jezdci kompenzuje delší přední trojúhelník. Štíhlé sedlo sice usnadní přesun těžiště ve sjezdech, ale na pohodlí pro delší jízdu si střih moc nehraje. Naopak široká řídítka nesou celkem příjemné gripy a na posed lehce situovaný dozadu si jezdec rychle zvykne.
O celkové tuhosti rámu nebylo pochyb a akceleraci tak omezují jen silnější pláště a propružování vidlice při jízdě ze sedla. To ale několik kliknutí komprese na patroně Charger Damper rychle spravilo a díky široké škále nastavení si lze pika rychle přizpůsobit svému jízdnímu stylu. Jeho boostová osa a tentýž diametr u zadního náboje nabídnou jezdci razantnější stabilitu, jakmile se do toho opře, ale jinak jede bike překvapivě lehce a jeho ovládání je naprosto příkladné.
Každý povel k zatočení je okamžitě vyslyšen, i když klidnější hlavový úhel celou akci částečně koriguje. Bike rozhodně není přehnaně hravý, když manévrujete pohodlně usazení v sedle, ale jakmile za to zatáhnete a nacpete to do zatáčky s těžištěm více na zadním kole, dá si říct a vystřelí vás kupředu. Ve sjezdech pak není problém položit to díky nízkému těžišti do klopenky plnou silou, protože úhel vidlice a adheze plášťů vás podrží a dodají neochvějnou jistotu. Nečekejte tedy ideální „flow“ při výletním XC posedu, či bleskové točení v nízké rychlosti mezi stromečky, jakmile ovšem zkusíte dát do jízdy maximum, totéž se vám vrátí. Tahle kategorie si prostě ze svých předků vzala to nejlepší, a jestliže na chvilku zapomeneme, že existuje zadní odpružení rozmazlující nás svými stošedesátkovými zdvihy, tady to tlusté pláště a 130 mm zdvihu vpředu dokážou v jednodušší formě zvládnout také obstojně.
Troufáme si říct, že přezout na devětadvacítky, byla by to skvělá raketa s technickými vlohy, ale takhle je to ještě víc o zábavě. Bunny hop přes překážku je díky delšímu předku a krátké zadní stavbě hračkou a ve sjezdech se opravdu není čeho bát, zvlášť když budete často používat teleskopickou sedlovku.
Jestli jste na konci devadesátých let vozili 120 m zdvihu vpředu na kratším XC rámu a vlaštovky, je tohle univerzalitou dost podobné, jen díky delší geometrii a položené hlavě schopné mnohem lépe zvládat vysoké rychlosti a agresivnější styl. Ve výjezdech si pak geometrie vybírá určitou daň v podobě nutnosti pokrčit lokty a přesunout těžiště na předek, abyste udrželi přední kolo na zemi, ale není to zase takový extrém. Na dovádění na trailech či jízdu v rozbitém terénu má bike ty nejlepší předpoklady a jediné, co omezuje trochu jeho výkon je šířka a s ní spojený valivý odpor plášťů. Ty mimochodem díky trojí tvrdosti směsi, ochraně boků a 120 TPI rozhodně nepatří ke slabinám kola. Naopak na suchu jsou vynikající a rovněž tvrdší mokrý povrch jim svědčí. Zbývající komponenty snad ani nelze kritizovat, protože pohon funguje skvěle a totéž platí pro výkon brzd či citlivost vidlice.
Ať žije 27,5+ trail!
Chtělo by se jednomu zvolat, ale raději počkejme, zda tuhle kategorii nepostihne rychlý útlum jako fatbiky. Vzhledem k zábavné jízdě, výkonu a možnostem získat za rozumné peníze bike do těžkého terénu (v nabídce je i verze za téměř třetinu ceny), by to ale byla velká škoda.
Rám: Alu, Lite Boost
Vidlice: Rock Shox Pike 27,5+ RC, 130 mm, Boost
Kliky: Sram Descendant, 30 z.
Brzdy: Sram Guide R, 180 mm
Řazení: Sram X1
Přehazovačka: Sram X01
Kola: DT Swiss XM 1501 Spline One, 40, Boost
Pláště: Maxxis Rekon, 27,5x2.8“
Kazeta: Sram XG1175, 10-42
Sedlo: Prologo Nago Evo X15
Sedlovka: RS Reverb Stealth
Řídítka: Merida Expert 35
Představec: Merida Expert 35
Hmotnost: 12,15 kg
Cena: 92 990 Kč
Model Zerga FS6.7 značky Devron je primárně trailovým bikem, s 27,5“ koly, sto čtyřicítkovým zdvihem a vynikající ovladatelností. Přestože…
Celoodpružený XC bike Lapierre XR byl už ve své předchozí verzi trochu netypický díky uchycení tlumiče. Jeho aktuální provedení dostalo o…