I když si v konfigurátoru domácí značky Maxbike lze vybrat na některé modely odlišný rám, nejdražší dámské verzi prostě snížená horní trubka s razantním prohnutím sluší a bez ní by to asi pro nás dámy nebylo ono. Tedy závodnice možná sáhnou po pánské variantě třeba s kratším představcem, ale když už to má být dámské kolo, tak ať je to poznat hned na první pohled.
Jasně holčičí
Co si budeme povídat, design rámu a všech doplňků doslova vykřikuje, že je určen něžnému pohlaví, a komu se dosud růžová v mnoha odstínech ještě nepřejedla, tady ji dostane vrchovatou měrou a přitom celkem vkusně zakomponovanou. Rám sice nese matný základ, ale růžová s bílou jsou všudypřítomné, a to nemluvím o bovdenech, gripech a na přání nadstandardně dodaných pedálech Zeray. Ale ač barva zaujme, přece jen je hlavní ten základ, konkrétně z šestitisícové řady hliníku a s nápadnými housenkami svarů. Jelikož se u cílové skupiny nepředpokládá nějaké extra terénní zatížení, hlavová trubka má konstantní průřez a zadní patky i patky vidlice jsou na rychloupínák. Výztuha pod hlavou ale přítomná je, ovšem rám počítá i s použitím ráfkových brzd v nižší cenové konfiguraci, takže celkově hezký dojem lehce kazí zadní montážní body pro čepy na véčka. Jinak má rám „šmrnc“ a jeho design je hodně líbivý, aniž by jej vnější vedení bovdenů nějak rušilo. Provedení řadicího je pak vyloženě trefou do černého, tedy vlastně růžového.
Montážní IS úchyt zadní brzdy je klasikou, stejně jako závitové středové pouzdro, ale opět vše koresponduje se zamýšleným nasazením a kategorií uživatelů. Dámy chtějí hezké kolo, a hlavně pohodlné.
To platí stoprocentně, protože sloupek vidlice má dostatečnou rezervu v podobě trojice centimetrových podložek a navíc kratičký představec s extrémním úhlem. V kombinaci s prohnutými řídítky jsou pak ruce cyklistky tak vysoko, že by jí to mohla závidět nejedna uživatelka městského kola holandského typu. Samozřejmě zde 400mm dlouhá sedlovka dokáže u sedmnáctkového rámu leccos dohnat, takže výškové spektrum pokryje různé postavy, ale posed je celkově příjemně krátký, a se sportovním či závodním toho nemá tolik společného. Na druhou stranu lze představec otočit nebo vyměnit za jiný, a kolo tak rázem přeskočí do jiné sportovní kategorie. Ovšem hodně polstrované sedlo patří rovněž do sekce megakomfort, takže pohodlí je zde primárním cílem.
Osazení je kombinací devítkové kazety s trojpřevodníkem na čtyřhranné ose a díly řazení ze sady Deore doplňují dostupnější náboje, kliky a brzdy, jejichž delší páka je pro menší dámskou ruku velice přívětivá. Funkce všech komponentů pohonu byla naprosto bezproblémová, a přestože nenabízejí tak brilantně rychlé řazení jako současné desítkové či jedenáctkové sady, vše je plynulé a přesné. Tuhost klik na čtyřhran lze opět ponechat vzhledem k hmotnosti cyklistek bez připomínek, takže zbývají jen kola s obutím a vidlice. Ta nabídla díky dostatečně měkké pružině celkem příjemné kopírování terénu, a přestože má na korunce páčku lockoutu, dámy tuto funkci asi nebudou využívat moc často. V hlubší fázi zdvihu už pružení razantně přitvrdí, ale krajní hodnota je citlivá, takže je vše v normálu. Výplety jsou dostatečně odolné i pro ty jezdkyně, které nehodlají nadzvedávat pozadí na každé nerovnosti, a i když vzorek plášťů působí trochu hruběji, téměř souvislý pás profilů na středu běhounu nabídl příjemné odvalování i na asfaltu. Sečteno podtrženo mi tedy osazení nedalo nějakou možnost mu něco vytýkat, a pokud by nějaká zákaznice přece jen chtěla vylepšovat, opět lze v konfigurátoru díly zaměnit.
Živý, a přesto klidný
Dámské Taupo ukázalo dvě tváře jízdy, a to hlavně díky kombinaci geometrie a krátkého představce. Krátký posed totiž spolu s úhlem vidlice a představcem doslova vyděsí začátečnice bleskovou schopností předního kola zatočit kamkoliv. Předek je tudíž na rovině potřeba lehce krotit, ale jakmile přijde nějaká hravá pasáž, případně je potřeba se co nejrychleji otočit zpátky ke stánku se zmrzlinou, změna směru je okamžitá. To platí pro jízdu v sedle a v podstatě ve všech rychlostech. I když se zdá, že kolo bude vyžadovat neustálou pozornost, aby nebylo zbrklé, jakmile došlo na nějaký sjezd nebo hodně ostrou zatáčku, ukázala se jeho druhá tvář. Geometrie testované sedmnáctky (větší ze dvou nabízených velikostí) totiž nabízí pocitově delší zadní stavbu, a kolo má přítlak na předek, tak typický pro devětadvacítky, jak ve stoupání, tak při snaze dostat předek do vzduchu. Výjezdy jsou tedy i přes hodně vzpřímený posed o stabilitě, která prostě předek nezvedne, ale je nutná drobná korekce předního kola kvůli jeho neklidu, daného krátkým představcem. Ve sjezdech to i přes kratší horní trubku a vysoko posazená řídítka není moc o odskakování hran, protože jakmile přitáhnete živý předek nahoru, zadní stavba vás ujistí o tom, že tohle není kolo na dovádění, ale ve výsledku docela stabilní společník. Zkrátka, ovládání je potřeba si osvojit a pak lze s kolem jak projet rychle točité pasáže, tak udržet jej na uzdě v rychlejších sjezdech. Komu by přišla devětadvacítka i přes celkem krátký posed zbytečně velká, může zvolit model Taupo s menším průměrem kol, který bude jediným viditelným rozdílem proti většímu sourozenci.
Co se týče výkonu, i přes svoji hmotnost jede bike lehce a je ochotný i zrychlovat, takže v dané kategorii docela solidní projev, navíc je rám slušně tuhý, takže žádné zbytečné kroucení. Šíře plášťů celkem slušně tlumí a v kombinaci s měkkým sedlem je posed docela komfortní.
Taupo tak, milé dámy, zaujme designem, nadchne komfortním posedem a jízdními vlastnostmi příjemně překvapí. V dané cenové hladině tedy od kola nelze chtít snad ani víc.
(kat)
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Al 6061
Vidlice: SR Suntour XCR-LO, 100 mm
Kliky: Shimano Acera, 24/32/44
Brzdy: Shimano BR-M446
Řazení: Shimano Deore, 3x9
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Ráfky: Remerx TOP disc
Pláště: Schwalbe Smart Sam, 2,1“
Náboje: Shimano M3050
Kazeta: Shimano HG-400, 11-32
Sedlo: Velo
Sedlovka: Zoom
Řídítka: Zoom
Představec: Zoom, 80mm/25°
Hmotnost: 14,2 kg
Cena: 18 690 Kč
Stočtyřicítkový 27,5“ full Canyon Spectral CF je výrobcem charakterizován jako „komplexní stroj pro all-mountain a traily.“My jsme jej…
Kategorie pevných enduro kol či pevných trailbiků nemá nějak pevně daná specifika a popravdě se podobně zaměřené biky dost prolínají. Ghost…