Jméno Mount Vision je ve spojitosti s kalifornskou značkou Marin téměř legendární, tento model tradičně nabízí povahu zdařilého všeuměla, schopného najet větší množství kilometrů a současně zvládajícího zdolání i velmi tvrdého terénu. Zdvih sto čtyřicet milimetrů na obou osách bývá v tomto směru hraniční hodnotou, na níž se dá ještě postavit celkem „jezdivý“ bike, Marin však dokazuje, že nemusí být o kompromisech. Každopádně, poslední generace modelu Mount Vision, postavená na „sedmadvacítkových“ kolech a využívající koncepčně jednoduchý, ovšem technicky propracovaný systém odpružení, je na hony vzdálena původním strojům s týmž jménem. Marin se nadobro oprostil od zbytečně složitých, byť opticky nezaměnitelných konstrukcí, a v sezóně 2015 nabídne především čistou funkci. Ovšem i tak zabalenou do pohledného, spíše decentnějšího hávu.My jsme otestovali druhou nejnižší specifikaci modelu Mount Vision s dodatkem XM6, již od topmodelů odlišuje primárně použití duralového rámu nebo třeba absence teleskopické sedlovky. Na druhou stranu, za cenu 58 690 korun nabídne bike hodně muziky, především z hlediska jízdního projevu. A již na samém začátku testu prozradíme, že svého majitele bude XM6 neskutečně bavit, ať už s ním bude kličkovat po točité pěšině, nebo se třeba spustí vyschlým korytem potoka. Přejezdy mezi podobnými pasážemi Mount Vision zvládne takříkajíc s prstem v nose, přesto se ale bude jeho majitel těšit především na techničtější úseky, třeba i s lávkami a lehčími skoky - tam je totiž tento bike doma.
V případě rámu odvedli hoši od marinu skvělou práci, z hlediska funkce pružení, tuhosti při záběru či celkové odolnosti, která z jednotlivých partií přímo sálá. U předního trojúhelníku je nepřehlédnutelný zesílený spoj sedlové a horní trubky, což je jeden z typických znaků současné generace fullů Marin. Neméně robustně se tváří hlava nebo třeba partie středu, u níž chválíme klasické závitové středové pouzdro. Nemůžou chybět dnes již skoro nepostradatelná, dvojitě zalomená spodní trubka, dále kónická hlava či nezbytné pevné osy. Esovitě prohnutá sedlová trubka sice znemožňuje sedlovce plné zasunutí, ale i tak je možnost snížení sedla více než dostačující pro ty nejprudší pasáže. Zadní stavba se tváří neméně masivně, přičemž nejvíce vynikne partie bezprostředně za hlavním čepem, situovaným lehce před středové pouzdro, do výšky menšího z převodníků. Určitým překvapením pak může být úplné vynechání zadního čepu, jenž je nahrazen pružností materiálu. Pastvu pro oko představuje robustně působící vahadlo tlumiče, ovšem při důkladnějším prozkoumání zjistíme, že je z vnitřní strany maximálně odlehčeno, takže se zde rozhodně gramy navíc nehýřilo.
Svislá pozice tlumiče Rock Shox Monarch RL je v dané zdvihové kategorii opět klasikou. Z vyložených detailů na rámu zaujme třeba tvar patek, dále montážní úchyt pro přesmykač Direct Mount či velmi praktické vnější vedení kompletní kabeláže. Z doplňků chválíme propracovanou (a především utěsněnou!) objímku sedlovky či superpraktické „packy“, zabraňující spadnutí řetězu z malého převodníku.
Ať žije 27,5“!!!
Upřímně, jsme hodně rádi za kola průměru 27,5“, která zde nabídla dokonalou adhezi, aniž by jakkoli okleštila točivost nebo celkovou ovladatelnost. Poslední generace modelu Mount Vision působí právě i díky kolům prostředního průměru neskutečně vyváženě a tento pocit si uvědomíte především na limitu. Jinými slovy - teprve při rychlém zdolání skutečně těžkého terénu, který v případě testovaného biku vyloženě vybízí k dalšímu a dalšími průjezdu téhož místa, se Mount Vision ukáže v tom správném světle. V reálu totiž jeho zdvihy působí podstatně bezedněji, než bývá u 140mm fullů obvyklé. Práce zadní stavby dokáže pobrat značnou hrubost zacházení a praktické využití zdvihu je impozantní. Výraznější progresivita chodu se totiž dostaví až na jeho samém konci. Přitom však koncepce neobtěžuje nadměrným pohupováním při záběru do pedálů. Samozřejmě je s propružováním nutné při plné aktivitě tlumiče počítat, ovšem ve velmi rozumných mezích. Lockout mnohé vyřeší, ovšem jeho aktivace má smysl pouze při asfaltových přesunech, které bude majitel tohoto všeuměla stejně maximálně redukovat. Přední vidlice RS Sektor je pak s prací zadní stavby v celkem slušné symbióze a ani zde jsme na páčku lockoutu nesahali často.
Geometrie je z našeho pohledu hodně promyšlená - působí spíše kratším dojmem a v kombinaci se 70mm představcem je velmi, ale skutečně velmi točivá. Bike dokáže kličkovat mezi kameny po skalnatém podkladu, je doslova fantastický při průjezdech klopenkami a i přes hmotnost 14,3 kilogramu se nenechal příliš přemlouvat k odlepení obou kol od země či k manuálu. O přitažení řídítek a odskočení každého výraznějšího terénního zlomu si naopak vyloženě říkal. Troufneme si tvrdit, že s devětadvacítkovými koly by byla jízdní zábava sotva poloviční. Mount Vision prostě perfektně vystihuje označení trail bike. Snad jen prudší výjezdy mu nejsou zas až tak úplně po chuti. Ne, že by je nezvládl, jen je nutné mít pevnou ruku – hodně krátký představec společně se 740 mm širokými řídítky totiž ve stoupáních způsobují určitý neklid ve vedení přímého směru, ale dá se na to lehce zvyknout a tyto tendence eliminovat.
K osazení kola nemáme výraznější připomínky, což je v případě komponentů Shimano již tak nějak zažité. Snad jen u brzd výrobce podle našeho názoru zbytečně šetřil. Model M445 není špatný a v kombinaci se 180mm předním kotoučem nabídne solidní výkon, ale raději bychom uvítali třeba brzdy Deore za cenu levnější přehazovačky, než je Deore XT. Maximální spokojenost panovala se zapletenými koly i jejich obutím Schwalbe Nobby nic a s dalšími díly. Marin je tradičně silný i v detailech, což bylo znát z gripů, představce či třeba sedla. A na jedno jsme zapomněli - marina rozhodně nepotkáte na každém rohu, což se také počítá!
Rám: Series Four Alloy, 140 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RL
Vidlice: Rock Shox Sektor Silver, 140 mm
Kliky: Shimano Deore 38/24
Brzdy: Shimano BR-M445, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore XT Shadow+
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano Deore 11-36 (10)
Náboje: Marin Centerlock
Ráfky: Alex DP21
Pláště: Schwalbe Nobby Nic 2,25“
Řídítka: DB 6061 Alloy, 740 mm
Představec: Marin OS Alloy
Sedlovka: Marin Comp Alloy
Sedlo: WTB Volt Comp
Hmotnost: 14,3 kg (vel. M)
Cena: 58 690 Kč
Dávat fatbikům nálepku líných kol je obecný omyl, protože když jejich pneumatiky nahustíte na rozumný tlak, jedou celkem svižně -tedy v…
Kola německé značky Hercules píší svoji historii už od konce devatenáctého století, přičemž kvalita a spolehlivost jsou dvě věci, na…