Jeden sportovně střižený hardtail Leader Fox jsme zde měli poměrně nedávno, jistě si vybavíte nejvýše postavený „sedmadvacítkový“ model Emporia v nepřehlédnutelném červeném odstínu Ducati. Domácí Leader Fox na svých novinkách opravdu hodně zapracoval a kolekce 2017 se po všech stránkách povedla. Důkazem může být také náš další test, jenž si vzal na mušku model Trap 29“. Jak název napovídá, tentokrát jihočeská značka vsadila na největší průměr kol a kompletní sada Shimano Deore v kombinaci s příznivou cenovkou 22 900 korun zajistí testovanému biku popularitu.
Modely letošní kolekce se chlubí novými rámy s propracovanými konstrukčními prvky a stejně tak úplně novými designy. Ty kombinují matné plochy s částečně lesklou grafikou a výsledek je vyloženě atraktivní. Zvlášť když se tentýž zelenožlutý odstín opakuje na sedle, ráfcích, přední vidlici nebo také na podložce pod představcem či na výměnné patce přehazovačky. Tyto zdánlivě nepodstatné detaily nejen podtrhují celkové designové sladění, ale také vypovídají o tom, že Trap 29“ může i přes celkem nízkou cenovku plně uspokojit estetické cítění svého majitele.
Nyní ke konstrukci jako takové. Přesněji, ke konstrukci nabízející fantastickou torzní tuhost, která jistě potěší silověji zaměřené jezdce, případně ty s hodně vysokou postavou, jimž je určena velikost 22 palců. Námi testovaná dvacítka byla naprosto optimální pro výšku okolo sto osmdesáti centimetrů a k dané velikosti rámu byl zvolen také představec odpovídající délky – aby byla zaručena jízdní pozice nabízející jak rychlost, tak i nezbytný komfort. Hmotnost 13,25 kilogramu považujeme, vzhledem k cenové kategorii, za příznivou hodnotu, a akcelerace je proto celkem svižná, na čemž má ostatně zásluhu také výrazně nadstandardní obutí Schwalbe s dodatkem Evo. Kombinace vzorků Racing Ralph a Rocket Ron je doslova závodní a nabízí vynikající odvalování na zpevněném povrchu i jistý záběr v takřka jakémkoli XC terénu. Leader Foxu nelze než vyseknout poklonu, protože takhle kvalitní pláště se u kola s cenovkou jen lehce přes dvacet tisíc opravdu jen tak nevidí.
Zpět ale k rámu a provedení jednotlivých jeho partií. Nechybí kónická hlava, hydroformně tvarovaný profil prohnuté horní trubky či Post Mount úchyt brzdového třmenu u ostře řezaných zadních patek. Jejich zajímavostí je vnitřní odlehčení, tedy vybrání materiálu v místech, kde si to konstruktéři mohli dovolit. Líbily se nám také můstky, výrazně zploštělé sedlové vzpěry, vnitřní vedení řadicích bovdenů nebo supermoderní provedení přesmykače s technologií Side Swing. Vyvedení bovdenu z útrob spodní trubky bezprostředně před přesmykačem sice může působit trošku nezvykle, ale vězte, že tato koncepce funguje dokonale a ještě snižuje už tak nízké ovládací síly.
A jste v trapu…
Název modelu Trap 29 jako by evokoval rychlost, s níž jste schopni po záběru do pedálů zmizet z místa. Ve své kategorii daný hardtail skutečně patří nejen k těm rychlejším, ale i celkově živějším. Lehce vzpřímenější posed je zde totiž sklouben s vynikající ovladatelností. Tento bike perfektně zatáčí a na klikatých pěšinách dokáže nabídnout tolik žádanou radost z jízdy. Zvlášť v nižších rychlostech je točivost geometrie hodně znatelná, a to i přes přítomnost největších kol. Zkrátka dobře naladěná devětadvacítka snažící se maximálně eliminovat přirozená negativa své koncepce. Dokonce bychom se nebáli ovladatelnost označit nějakým superlativem – tak kladně na nás Trap 29“ zapůsobil. Se vzrůstající rychlostí se samozřejmě projev kola zklidňuje a navyšuje se jízdní stabilita, tedy prvek pro standard 29“ typický.
Aby však nedošlo k záměně pojmů – přímo hravost zde nečekejte. I když kolo v zatáčkách poslouchá na slovo a ochotně se jimi proplétá, tak to ještě neznamená, že si s ním odskočíme každou terénní hranu. Bike to sice dovede, ale okamžitě dá najevo, že je stavěn především pro to, aby měl obě kola v kontaktu se zemí a nabídl ve všech režimech vynikající trakci. Naladění geometrie se nám líbilo, protože neokleštilo ty vlastnosti, kterých si na devětadvacítkách ceníme. Nechybí tedy jak schopnost bezvadně se převalit přes překážku, bez nutnosti bůhvíjaké jezdecké techniky, tak vynikající vrchařské schopnosti. Ani v hodně prudkých stojkách se Trap 29“ vůbec nestaví na zadní a dokáže eliminovat celou řadu jezdeckých chyb. Současně ve sjezdech nabídne tolik důležitou jistotu, kterou o to více docení méně zkušení jezdci. I tady opět klasická devětadvacítka.
Jízdní komfort je bez připomínek – vzduchová vidlice Suntour XCR pracovala od prvních metrů celkem kultivovaně, a schopnost pohltit menší nerovnosti podtrhl také přední plášť šíře 2,25“. Vzadu mu sice sekunduje „pouze“ dva-jednička, ale velká kola a příjemné sedlo dokážou zahladit nemalou část otřesů. Jediná drobnost, která nám u sedla chyběla, byla ochrana jeho bočnic. Potěšily nás kliky nabízející perfektní přenos energie a optimální převody, zásluhou kombinace 24/38. Výborným výkonem se předvedly rovněž brzdy Deore s kotouči 180/160 mm, tedy opět komponent v této cenové relaci nadstandardní. Totéž lze říci o nábojích Deore, dále o sériově montovaných nášlapných pedálech Shimano M505 či o příjemných silikonových gripech. Naši chválu si tradičně odnáší také ergonomicky provedená páčka dálkového lockoutu Suntour. Odolnost kola jako celku je podpořena ráfky Weinmann nebo pevnou přední osou. Ta se podílí na bezprostředních reakcích a skvěle tak doplňuje velmi tuhý rám.
Jako celek se nám tedy Leader Fox Trap 29“ líbil - za 22 900 korun jde rozhodně o dobře a s rozmyslem utracené peníze. Tato částka se vám totiž bohatě vrátí, protože jízda vás bude bavit.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Dural 6061
Vidlice: SR Suntour XCR Air, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 38 / 24
Brzdy: Shimano Deore, 180 / 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG500 11-34 (10)
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Weinmann 29“
Pláště: Schwalbe Racing Ralph Evo 2,1“ / Rocket Ron Evo 2,25“
Řídítka: EXE Race, 720 mm
Představec: EXE Race
Sedlovka: EXE Race, 400 mm
Sedlo: Leader Fox
Pedály: Shimano PD-M505
Hmotnost: 13,25 kg (vel. 20“)
Cena: 22 900 Kč
Nový pluskový hardtail Versus, tedy s koly standardu 27,5+ a s boostovými osami, byl v reálu přesně takový, jak jsme předpokládali. Skvělý!…
Když se podívám na nadpis, zní mi to trochu jako posměšek nějakému pánskému kolu, jako že není bikerům dost dobrý a je vhodný tak maximálně…