I přesto, že se domácí značka drží cenové kategorie maximálně lehce přes dvacet tisíc korun, nelze jejím kolům upřít stále kvalitnější jízdní projev a bezkonkurenční poměr cena/výkon. To platí rovněž o novém topmodelu kategorie 27,5 palce, který je zároveň druhým nejvýše postaveným hardtailem celé kolekce.
Už jsme si tak nějak zvykli, že jsou kola Leader Fox ve stejné cenové kategorii osazená proti konkurenci o řadu až dvě výš a nejinak je tomu i v tomto případě. Začněme netradičně, tedy nikoliv rámem, ale komponenty, které neurazí ani amatérského závodníka. Kliky SLX s trojpřevodníkem, přehazovačka XT a řadicí páčky SLX, to je kombinace vídaná na jednou tak drahých strojích. Funkce celého systému je precizní a možnost odřazování o více pastorků najednou je při agresivnější jízdě velkým přínosem. Brzdy Deore snad ani netřeba komentovat, jejich profesionální ovládání a perfektní účinnost jsou ukázkové, aniž bychom měli nějakou výtku ke 160mm kotouči vpředu. Na daný rozměr kol je to výkonově naprosto v pořádku. Posledním dílem skládanky jsou před vidlicí a rámem kola a obutí, která jednak potvrdila dostatečnou odolnost a rozumnou hmotnost, rychlejší vzorek plášťů pak dobré odvalování na suchém tvrdším povrchu a snad jen do bláta bychom vpředu viděli raději trochu hrubší verzi.
Přejděme ovšem k základu, kterým je bezesporu rám a vidlice, přičemž Emporia sází na rám s proměnlivým profilem spodní trubky vycházejícím z kruhu, naopak horní trubka tenkého průřezu vyznává spíše kosočtverec. Zadní stavba sází na kruhový profil sedlových vzpěr s esovitým prohnutím a pro značku typickým můstkem s odlehčovacími otvory. Řetězové vzpěry jsou klasikou a díky profilovaným patkám a celkově povedenému designu vypadá komplet velice zajímavě, aniž by nějak rušilo vedení lanek a hadičky klasicky pod horní trubkou. Z moderních prvků ale rámu nechybí kónická hlavová trubka, ovšem úchyt brzdy je jednodušší IS verze a zůstává praktické závitové středové pouzdro. Výbornou volbou je ovšem vidlice v provedení s pevnou rychloupínací osou, takže přední partie je co do tuhosti pod brzdou v zatáčce nebo celkovému vedení směru opravdu perfektní a potěšila nás i volba náboje SLX, namísto nějaké levnější neznačkové verze s průmyslovými ložisky.
Když jsme jako novinku testovali devětadvacítkový topmodel značky před dvěma lety, chválili jsme jeho obratnost a plynulou jízdu. Emporia má ovšem úplně odlišný charakter a je směřovaná více k hravějšímu XC na technických okruzích, kde je třeba stále zrychlovat a zatáčky se projíždějí spíše pod brzdou těsně kolem stromu. Geometrii totiž nelze nazvat stabilní nebo příliš mrštnou, ani kompromisní mezi oběma. Jezdec v tomto případě sedí více vzadu a ruce má pohodlně vysoko, ovšem ne jako na devětadvacítce, kde je to dáno celkově vyšší polohou hlavové trubky. Zde je předek crosscountryově nízko a polohu řídítek dohání podložky pod představcem. Ruce jezdce jsou tedy výš, ovšem předek kombinuje spíš sportovnější charakter se stabilitou dosaženou pocitově sklonem vidlice. Ačkoliv je tedy geometrie rámu spíše kratší a celkově je hodě obratný, vidlice a spíše střední pozice těžiště vše nenápadně zklidňují. To platí především ve sjezdech, kde má jezdec jistotu a může se o vidlici směle opřít. Obratnost, ochota dostat předek i celé kolo do vzduchu dávají jezdci možnost vyřádit se na technických stezkách dosyta. Vše ale trochu brzdí pozice těžiště, kdy neprojedete táhlou zatáčku v takovém náklonu, ale občas je třeba za řídítka razantněji vzít nebo se jistot nohou na vnitřní straně zatáčky, vycvaknutou z pedálu. V nižších rychlostech ovšem bike dokáže zatočit doslova na pětníku a nejlépe se mu manévruje v úsecích s jen mírným náklonem, kdy si jezdec hraje s řídítky v pozici lehce za sedlem. Emporia je obratný bike, ale vyžaduje od jezdce, aby si jej nejdříve dokonale osahal, není totiž tak čitelný od začátku.
Ve výjezdech jsme pak ocenili slušnou torzní tuhost rámu a velice příjemnou akceleraci, kdy ani ze sedla kolo neztrácí na výkonu a jedinou částečnou brzdou budoucích výkonů je citlivější vidlice, jejíž lockout přišel při spurtu ze sedla častěji vhod. Zatímco výjezd ze sedla je naprosto v pohodě a kolo se zdá být hodně obratným vrchařem, v sedle už tendence zvedat se na zadní vyžadovala častější přesun těžiště vpřed.
Emporia zkrátka není dlouhá stabilní devětadvacítka, co si všude hezky proplouvá a řídí sama, ale obratný společník, vyžadující od jezdce, pokud z něho chce dostat maximum, větší aktivitu, za což se mu odmění okamžitou reakcí na každý podnět a překvapivou akcelerací. V kombinaci s kvalitním osazením a citlivou vidlicí lze za dané peníze dostat pro rychlé XC těžko něco lepšího.
Technické specifikace:
Rám: Alu 6061 Double Butted
Vidlice: SR Suntour XCR Air, RL, 100 mm, QR15
Kliky: Shimano SLX, 24/32/42
Brzdy: Shimano Deore
Řazení: Shimano SLX, 3x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Shimano SLX
Ráfky: Remerx Master Disc
Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 2.1“
Kazeta: Shimano SLX, 11-34
Sedlo: Selle San Marco Concor
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: EXE Race
Představec: EXE Race
Pedály: Shimano M505
Hmotnost: 12,87 kg
Cena: 22 900 Kč
Geometrie:
Velikost 20“
a uhel hlavy 70,5°
b uhel sedlovy 73°
c horni trubka 575 mm
horni vodorovne 592 mm
d delka sedlovy 508 mm
e zadni stavba 435 mm
f rozvor 1094 mm
g hlavovka 130 mm
Německá značka Canyon rozvířila vody cyklobyznysu přímým prodejem svých kol zákazníkům, takže vynechala velko i maloobchod a cenami občas…
Silniční model RX je žhavou novinkou v kolekci domácí značky RB. No on to vlastně není úplně čistokrevný silniční model – jedná se o jakýsi…