Domácí značka celkem elegantně zaintegrovala středový pohon Shimano StePS do své devětadvacetipalcové novinky a jelikož je maximum hmotnosti situováno v těžišti, nebylo to vůbec špatné svezení.
Přestože je pohon asi tím největším tahákem tohoto modelu, začněme od základů, tedy od rámu, jehož design dokazuje čím dál větší vyzrálost značky. Nenápadně stříbrný odstín loga a jednoduché profilace trubek, zaručující celkem slušnou torzní tuhost. Kónická hlavová trubka už se zabydlela, ovšem zadní brzda spoléhá stále na dvojici IS úchytů. Vedení lanek pod horní trubkou pak nelze nic vyčíst, naopak je praktické a uvnitř rámu tak vedou pouze kabely od pohonu a řídicí jednotky k displeji na řídítkách. Střih rámu je, až na specifickou partii nahrazující středové pouzdro, která nese motor s klikami, nápadně podobný zbytku kolekce. Spodní trubka je prohnutá za hlavovou, směrem k sedlové se zeštíhluje průřez horní trubky a sedlové i řetězové vzpěry pak vypadají velice střízlivě, takže žádné extra naddimenzování kvůli 250 watům výkonu navíc.
Co se týče předního odpružení, standardní osa na rychloupínák a sto milimetrů vzduchové pružiny tlumené olejem nabídly rozumnou míru citlivosti, byť bychom v ostřejších zatáčkách vzhledem k hmotnosti kola raději viděli pevnou osu. Gateway ovšem není žádný skokan, byť mu to v terénu jede celkem slušně, ale sada určená primárně na krosová a trekingová kola nevybízí k nějakým extrémům. Každopádně i přes směřování pohonu spíše na hladší cesty, bylo svezení na tomhle kole i v terénu docela příjemné, a pokud přihlédneme k ceně, vzhledem k osazení a sofistikovanému projevu pohonu je to velice povedené kolo.
K projevu řazení nemáme, i přes jeho větší zatížení daném tahem řetězu přes motor, žádné výhrady a vše funguje, jak má. Zvolené převody bohužel v ostřejších stoupáních volají po menším převodníku, ale ze sedla lze, díky motoru i celkově delší geometrii rámu, i tak vyjet celkem hodně strmé pasáže. Brzdy se povedly a jejich páčky i projev určitě nezklamou, snad jen těžší nebo dravější jezdec by zvolil větší kotouče, tedy alespoň vpředu. Racing Ralphy jsou výborný univerzál, a pokud nebude uživatel tohoto elektrokola vyloženě hledat výzvy v podobě blátivých cest a technických terénů, pak jsou skvělou volbou, která na tvrdším povrchu udrží i méně zkušeného.
Dost ale komponentů a detailů rámu, nabít baterku a vzhůru do sedla. To je mimochodem až příliš komfortní a sportovně laděný cyklista jej asi vymění za užší model, ale pro pohodlí výletníka je tohle určitě dobrá volba. Posed na testované dvacítce je rozumně natažený, i když rám vykazuje trochu delší geometrii, která je na 190cm jezdce ideální, ovšem k dokonalosti chybí pár centimetrů sedlovky navíc. Ta je tak do výšky 185 cm maximálně, takže tady bychom se určitě přimlouvali za čtyřstovku, rám a vyšší jezdec si to zaslouží. Aktivace pohonu se provádí na boku baterie, kde se rozsvítí kontrolky nabití, svítící během jízdy v plném počtu i přes signalizaci téměř prázdné baterie na displeji. Ten má příjemně malé rozměry a funkčně je hodně podobný řešení Bosch, takže kromě všech cyklistických funkcí zobrazuje také údaje o dojezdu ve třech režimech výkonu motoru. Tyto parametry se neustále mění podle aktuálního výkonu jezdce, profilu trasy a rychlosti, ale kromě zobrazení stavu baterie symbolem s dílky je to dobré vodítko pro plánování další trasy.
Motor je aktivní už při záběru do pedálu, takže sepne okamžitě při rozjezdu a nabídne velice plynulý záběr. V tomhle směru jde u rámu a pohonu o povedenou symbiózu, protože bike není přehnaně hravý ani obratný, ale také není líný, prostě vše je plynulé a jízda je příjemně vyrovnaná ve všech směrech. Totéž platí pro pohon, který jen těžko donutíte na menší pastorek k nějakému razantnějšímu rozjezdu. Kdybyste na klikách stáli plnou vahou, na menší pastorky prostě zabere motor i v nejsilnějším režimu střední silou a rozjezd bude plynulý. Začátečníka tak určitě nevyděsí startem na plný plyn, ale bezpečným rozjezdem. Nárůst akcelerace je tak znát až s přeřazením na největší pastorky, kde není naopak třeba tolik zabrat a na nejlehčí převod je najednou frekvence diametrálně odlišná a také zvukově vám dá pohon najevo, že točí na maximum. V tomhle směru je pak v kritických pasážích motor rozhodně oporou a lze z něho vytěžit maximum i pro zábavnější jízdu. Na těžší převod ale zapomeňte, že vás motor dostane z problémů, když jen trochu víc zaberete, je to prostě rozumný a plynulý pohon pro rekreační jízdu, ne pro extra výkony v náročném terénu.
Co se týče parametrů dojezdu, na střední režim kombinovaný s nejsilnějším (ECO, NORM, HIGH) ujel osmdesátikilový jezdec v kopcovitém terénu převážně po asfaltu zhruba třiačtyřicet kilometrů. Další test s o deset kilogramů těžším testerem pak znamenal už v terénu a s převýšením přibližně 400 metrů celkem 32 kilometrů pouze v nejsilnějším režimu. Pohon i přes signalizaci posledního dílku baterie ještě dlouho vydržel táhnout na plný výkon, a jakmile dojezd ukázal nulu ve všech třech režimech, i přes stále svíticí poslední dílek baterie se výkon snížil. Tah motoru byl po celou dobu velice plynulý a dalo by se říci, že energie je využívána velice hospodárně. Opravdu jsme systém nešetřili, takže za ideálních podmínek, v rovinatém terénu a s lehčím jezdcem bude dojezd výrazně vyšší.
Podsvícení displeje je příjemné a přepínání všech funkcí v dosahu palce je naprosto bezproblémové. Shimano StePS tedy za nás funkčně plusové body, velikostí převodníku ovšem do ostřejšího terénu není až tak ideální. Uvidíme tedy, kdy japonský gigant přijde s „ostrou“ terénní sadou.
Gateway nás ovšem příjemně překvapil celkově vyrovnanými jízdními vlastnostmi, které jsme ocenili i v těžším terénu. Ve výjezdech prostě kolo drží a nechá si líbit hodně a jediným limitem tak je zmíněný převod. Ovladatelnost stabilnější geometrie je naprosto v pohodě a ocenili jsme nízko posazený motor i baterii. Ve sjezdech rozhodně kolo netrápí jezdce takovou setrvačností hmotnosti při bočním výkyvu, ale naopak mu dovolí na hraně odlepit kola od země nebo docela dobře manévrovat. Možná by slušel kratší představec, abychom mohli předek častěji přizvednout na hraně, ale na druhou stranu, nechtějme od devětadvacítky s oficiálně jen omezeně terénní sadou vlastnosti krosové elektromotorky. I tak totiž Gateway za dané peníze nabídne více než příjemné a zábavné svezení.
Rám: Al 6061
Vidlice: SR Suntour XCR, Air, 100 mm
Motor: Shimano StePS, 250W/36V
Baterie: Shimano 36V, 418Wh, 11.6Ah
Kliky: Shimano 175 mm, 44 zubů
Brzdy: Shimano Deore, 160/160 mm
Řazení: Shimano Alivio, 1x9
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Remerx
Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 2.25“
Kazeta: Shimano Alivio, 11-32
Sedlo: Leader Fox
Sedlovka: EXE Race
Řídítka: EXE Race
Představec: EXE Race
Hmotnost: 20,3 kg
Cena: 51 900 Kč
Pokud se v nabídce silničních kol značky Haibike zorientujeme podle zaměření, pak je řada Challenge tou závodní, orientovanou spíše na…
Německá značka Hercules funguje už od roku 1886 a její současnost staví na vysoké kvalitě i úrovni zpracování a testovaný elektrobike…