logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Test kola Wheeler 5900

Test kola Wheeler 5900

thumb_80x60_w1.jpg(2259KB)Značka Wheeler se po delší odmlce začíná opět zabydlovat na českém trhu a nutno říci, že s velkým úspěchem. Vždyť celkovou šíří sortimentu i kvalitou nabízených kol patří Wheeler mezi přední světové výrobce, a byla by tedy jistě velká škoda, kdyby výrobky s dvojitým „vé“ ve znaku v našich prodejnách chyběly.

Do testu se nám tentokrát dostal model 5900 ze samého vrcholu série Proride. To již samo o sobě znamená, že se jedná o kvalitní sportovní bike, nad nímž se v nabídce značky vyskytují už pouze závodně koncipovaná kola série Raceline. Důkladnější prozkoumání modelu 5900 bude předmětem našeho následujícího testu. Pojďte se tedy společně s námi podívat tomuto sportovci na zoubek.



Nevtíravá elegance



Již na první letmý pohled se snadno vytuší nesporné terénní ambice tohoto stroje a to v dokonalé symbióze s celkovým elegantním designem. Kombinace lesklé černé barvy a surového hliníku překrytého bezbarvým lakem dává vyniknout profilaci jednotlivých trubek a čistým, precizně zpracovaným svárům.

Jako materiál rámu posloužila slitina hliníku třídy 7005 a hlavní trojúhelník se může pochlubit také zeslabovanou stěnou trubek. Místo, které člověka asi nejprve zaujme, je napojení hlavové trubky. Její spoj se spodní rámovou trubkou výrazně zesiluje mohutná výztuha. Podobně je vyřešeno také zpevnění sváru u horní trubky, i když ne tak masivně. Horní výztuha ve tvaru kosti je doplněna o nezbytné plastické logo výrobce. Co v této partii rámu naopak pro dnešní zmlsané oko cyklisty trochu schází, je integrované hlavové složení. To by bylo ovšem přínosem převážně designovým, z funkčního hlediska klasická hlavovka nijak nezaostává.

Budeme-li pokračovat ve studiu rámu směrem dozadu, neunikne nám, že všechna lanka jsou vedena z boku horní trubky a že vybavení rámu umožňuje montáž dvou košíků na láhev. Upnutí sedlovky je vyřešeno použitím klasické duralové objímky jen s tím rozdílem, že sedlová trubka má tentokrát rozříznutí z přední strany.

A dostáváme se pomalu k zadní stavbě. Ta sice postrádá výraznější profilaci, ovšem patky stojí za to. Nazvat je malým uměleckým dílem by jistě nebylo přehnané. Za tak precizní zpracování by se nemusela stydět ani kola mnohonásobně dražší.



Vidle a ostatní nářadí



Přední odpružená vidlice pochází z dílen Manitou a jedná se o levnější typ s označením SIX. Pracuje s osmdesáti milimetry zdvihu a vyznačuje se podkovou umístěnou na zadní straně po vzoru velkých bratrů Scareb a Black. Při použití klasických véček toto řešení asi nebude mít valný smysl, ovšem estetický přínos se mu rozhodně upřít nedá. Rozpitvávat funkci vidlice by asi bylo nošením dříví do lesa, neboť byla testována společně s Gary Fisherem v minulém čísle.

Řazení obstarává Shimano Deore, ze stejné sady pochází také přesmykač a zadní náboj. Přehazovačka je zde použita Shimano Deore XT, která se snaží kolo posunout o několik pater výše. Volba to však byla rozumná, neboť právě přehazovačka patří mezi komponenty, které na kole trpí nejvíce. Životnost ikstéčka je oproti klasickému Deore podstatně vyšší. Přední náboj nese označení Wheeler. I když se v případě tohoto komponentu očividně šetřilo, nemusí to být vždy na škodu. To ovšem prověří až delší čas. O účinné zastavení kola se starají brzdy Tektro. Kliky Shimano nesou označení M4408 a odpovídají sadě Alivio.

Pevnou oporou Wheeleru jsou kola s černými ráfky Rigida ZAC 19 SL obutými do plášťů IRC Notos XC o šíři 2,1. Bílé logo Wheeler je kromě předního náboje také na pěkně zpracovaném černém představci a zvednutých řídítkách. Představec je vypodložen třemi kroužky, a je tak možné přesné doladění posedu. Jméno výrobce kola nalezneme ještě na sedlovce a sedle. To je relativně pohodlné a svou černo-modrou kombinací perfektně zapadá do barevného sladění kola.



V terénu



Pět stupňů pod nulou a sluníčku se stále nějak nechce vylézt. Zkrátka ideální počasí na test. Alespoň je veškeré bahno v terénu dokonale zmrzlé a ani my ani testované kolo tentokrát nezažijeme onen humus, kdy se oba brodíme po kotníky nebo náboje v blátě. To většinou totiž neprověří až tak důkladně testované kolo jako naši ochablou morálku.

Málokdy se stane, že nové kolo ihned padne jezdci do ruky. Wheeler pět tisíc devítistovka takový ovšem je. Máte okamžitě pocit, že jste v jeho sedle strávili již dlouhé hodiny. Geometrie se nezdá být ničím výjimečná, spíše se dá označit za absolutní klasiku. Délka horní trubky je rovných 600 milimetrů, zadní stavby pak 425 milimetrů. Úhel hlavy činí 71 stupňů, sedlová trubka je nakloněna o 73 stupňů. Rám tedy rozhodně není extrémně dlouhý, na druhou stranu námi testovaná devatenáctka by bez problémů vyhovovala i jezdci s výškou přes 180 centimetrů. Mimo to jsou v nabídce výrobce ještě velikosti 17,5 a 21 palců. Geometrie Wheeleru byla vždy zlatou střední cestou a platí to stále. Experimenty se u takových kol rozhodně nevyplácí. Velká boční tuhost rámu se stará o dobrou akceleraci, ovšem zvednutá řídítka a hmotnost 13,5 kilogramů dělají z kola spíše turistickou záležitost. Výměna za klasické rovné klandry nebo alespoň odebrání části podložek pod představcem by jízdní vlastnosti změnily k nepoznání. Z hravého, lehce neposedného kola by se rázem stal pomalu cross-countryový speciál.

Vidlice Manitou fungovala bez problémů, pouze nízké teploty okolo nuly zapříčinily její citelné ztuhnutí. Na jaře ukáže vše, co v ní opravdu je. Když ji rozeberete, tak možná i nějakou tu pružinu. Řazení i brzdy fungovaly příkladně, o hladký chod se zde jistě postaraly i kvalitní bowdeny Jagwire. Ty nebyly přínosem pouze funkčním, ale díky efektní stříbrné barvě i designovým.

Vůbec barevné zpracování je silnou zbraní tohoto kola. Černá se stříbrnou působí velice noblesně a jednoduchý přechod obou barev pomocí šedé a modré se jednoznačně vydařil. I kovový štítek s emblémem výrobce na hlavové trubce dotváří luxusní image biku. Snad jediný stříbrný komponent na celém kole v podání přehazovačky XT zajistí, že ji nikdo nepřehlédne. Zkrátka i detaily potěší.



Verdikt



To slovo sice zní jako název modelu nějakého kola, my ovšem máme na mysli závěr našeho testu. K čemu jsme tedy dospěli? Wheeler 5900 nás rozhodně mile překvapil. Jeho maloobchodní cena činí necelých dvacet tisíc korun. Za tyto peníze získáte kvalitní sportovní náčiní, které vám poskytne stoprocentní jistotu v každém terénu. Nebojíme se říci, že model 5900 je schopen zvládnout i nějaký ten závod. A když se něco poláme? Výměna za komponent z vyšší sady není složitá a posune vašeho Wheelera zase o něco dále.

Text: Honza

Foto: Tereza

thumb_80x60_w2.jpg(2053KB)thumb_80x60_w3.jpg(2364KB)thumb_80x60_w4.jpg(2338KB)thumb_80x49_w5.jpg(1979KB)
DALŠÍ ČLÁNKY

Předpisy pro cyklisty

Víte přesně jak máte mít správně vybavené jízdní kolo, abyste se na něm mohli pohybovat po veřejné komunikaci? Nevíte? Nevadí. Následující…

  • Datum: 05. 04. 2003
  • Kategorie: Technika

Kupujeme ojeté kolo

Kolo z druhé ruky. Někdo si takový počin nemůže vynachválit, pro druhého se stal doslova noční můrou. Co nás vede k takovému nákupu? Hlavně…

  • Datum: 08. 04. 2003
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru