Slovenská značka Vertec nabízí kompletní sortiment kol od silniček až po celoodpružené all-mountain biky. Naším testem prošel nejvýše postavený hardtail Sniper Pro v ceně těsně pod dvacet tisíc, takže jsme byli zvědaví, co nám za tuto cenu nabídne.
Design rámu je kombinací čirého a černého laku a výrazných nápisů, takže působí mnohem dražším dojmem. Stavebním materiálem rámu je hliníková slitina řady 6061 s dvojitě zeslabovanou stěnou trubek. Lehká ovalizace postihla spodní rámovou trubku v její přední části, kdežto směrem ke středovému pouzdru se výrazně rozšiřuje pro vyšší tuhost.
Horní trubka je od předního kapkovitého profilu utvářena taktéž rozšířeně směrem k sedlové trubce. U hlavy pak nechybí masivní navařené výztuhy. Spodní ramena zadní stavby mají hodně vysoký profil a výrazné prohnutí kolem pláště, naopak horní vzpěry mají hranatý profil a jsou téměř rovné. Zadní stavba působí hodně masivním dojmem, což se potvrdilo i její výraznou tuhostí při jízdě. Ačkoliv je bike osazen kotoučovými brzdami, nechybí návarky pro čepy ráfkových brzd.
Odpružení zajišťuje vidlice Rock Shox Dart 3 s vnějším nastavením odskoku na spodu pravé nohy a kolečkem lockoutu na horním víčku. Tvrdost lze částečně nastavit ladicím kolečkem. Sto milimetrů zdvihu vidlice mělo poměrně kultivovaný krok už od začátku, takže se vidlice příliš nehoupala, ale nebyla zase přehnaně citlivá. Její vyvážený krok byl po zablokování připraven poskytnout výrazné propružení při nečekaném silnějším rázu, jinak při jízdě ze sedla se vidlice téměř nehnula.
Komponenty řazení obstarala značka Shimano se svojí řadou Deore. Páčky Rapidfire, přehazovačka i přesmykač s klasickou objímkou fungovaly spolehlivě. Vpředu pak přesmykač ovládal řetěz na klikách Truvativ Fived v provedení na vlastní vícehrannou osu Splined. Biku by určitě slušely nášlapné pedály, ale vzhledem k ceně je ohrádková verze nutností.
Na kole pod dvacet tisíc ale určitě potěšily hydraulické brzdy Hayes HFX-9 se zvlněným tvarem kotoučů. Brzdy s delší pákou jsou příjemné na ovládání a poskytují poměrně značný výkon při dobrém dávkování síly. Náboje Shimano 475 mají šestiděrový standard pro kotouč a mají jen plechové prachovky. Spolu s ráfky Mach1 MX Disc jsou obuty do plášťů Geax Argo.
Pláště s výrazným vzorkem se ukázaly jako dobrý vodič díky kulatému profilu a jejich vzorek pak na silnici měl sice nepatrně vyšší valivý odpor, ovšem v terénu byly jako doma. Na suchém i mokrém podkladu skvěle držely, jejich záběrové vlastnosti i trakce v zatáčkách se ukázaly jako velmi vysoké a solidní byly i jejich tlumicí schopnosti. Dokonce i na mokrých kořenech byly poměrně jisté a v blátě se řídký vzorek velmi dobře sám čistil.
Sniper znamená ostřelovač a přesně takové bylo i jeho chování. Ukázal se jako rozvážný a celkově klidnější, naopak mu ale nečinilo problém ostřeji zatočit. To ale od jezdce vyžadovalo trochu více snahy, Sniper prostě dělá čest svému jménu, a je tedy spíše vyrovnaný než hbitý a hravý.
Posed má závodní na předek položenou polohu, ovšem nikoliv příliš nataženou. Pocitově je pak spíše kratší a jezdec by někdy chtěl skoro i delší představec. Při úchopu za rohy se to trochu zlepší a bike získá velmi dobré stoupací schopnosti. Jezdec si na posed brzy zvykne, protože je celkem příjemný. Po rovině pak sklon nutí jezdce k ostřejší jízdě a do kopce se to ještě stupňuje, naopak z kopce to znamená jít více za sedlo. V ostřejších sjezdech se od jezdce vyžaduje více opatrnosti, protože přitáhnutí řídítek a snaha odjet hranu více po zadním kole příliš nefunguje.
Bike není žádný skokan, takže jeho domovem budou opravdu náročná stoupání a spíše táhlé a mírnější sjezdy, než ostré prudké pasáže. Na výkonu mu přidává i perfektní tuhost rámu, kdy jezdec vynaloží veškerou energii na jízdu vpřed. Tuhost je ale trochu vykoupena slabší absorpcí rázů díky přímým vzpěrám zadní stavby, kterou trochu nahrazují svými tlumicími schopnostmi pláště a měkčí sedlo. Akcelerace je přiměřená a bike zrychluje plynule.
Určitě sportovně založený jezdec, který chce tuhý rám s klidným chováním a sportovním, ale přesto pohodlným posedem, aby mohl hodiny trávit v sedle silovým šlapáním do pedálů.
Plus tuhost, stoupavost, ovládání, brzdy
Mínus slabší sjezdy
Rám: Alu 6061 D.B.
Vidlice: Rock Shox Dart 3 100 mm
Brzdy: Hayes HFX-9
Kliky: Truvativ Fived
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Náboje: Shimano 475
Ráfky: Mach 1 MX Disc
Pláště: Geax Argo 26x2.00
Sedlo: Velo Plush
Sedlovka: VRC Pro Ultralite
Představec: VRC Pro
Řídítka: VRC Pro Ultralite
Hmotnost: 14,1 kg včetně pedálů
Cena: 19 990 Kč
A Úhel hlavy
B Úhel sedlové trubky
C Horní rámová trubka 565 mm
Horní trubka vodorovně 580 mm
D Sedlová trubka 530 mm
E Délka zadní stavby 430 mm
F Rozvor 1 080 mm
G Hlavová trubka 135 mm
Dámská cyklistická kolekce oblečení Craft se může pochlubit ziskem ceny Global Sportstyle Award na mnichovském mezinárodním veletrhu ISPO.…
Rock Machine Adrenaline 3500 All mountain a enduro biky se v poslední době stávají čím dál více populárnějšími, a tak po testech několika…