logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Test kola Trek Remedy 9

Test kola Trek Remedy 9

Trek Remedy 9

Biky řady Remedy jsou letos hodně opěvovanou novinkou v produkci značky Trek. Využití všech vymožeností speciálního přepákování zadní stavby, odolný rám, to nejlepší odpružení a ještě něco navíc, to je nejvýše postavená „devítka“.

trcelk

Nový řád

Rám z duralu Alpha Red na první pohled zaujme masivní spodní trubkou s prohnutím u hlavy i středového složení, tento moderní trend pak doplňuje i horní trubka s obloukovitým zahnutím. I další prvky konstrukce určují směr, kterým by se mohly rámy pro náročné použití ubírat. Pro navýšení tuhosti je hlavová trubka dvojího průměru. Horní miska je standard 1 1/8, kdežto spodní je průměru 1,5 palce. Toto řešení E2 si vyžádalo speciální úpravu sloupku a korunky vidlice Fox a mělo by zajistit stejnou tuhost jako při použití dvoukorunkové vidlice. Pro tuhost přední partie je to rozhodně přínos, ovšem stále zachovávající rozumnou hmotnost.

Originální hlavovou trubku doplňuje neméně netradiční zadní stavba. Spodní asymetrická kyvka s masivní vzpěrou je usazena v čepu umístěném v sedlové trubce na úrovni nejmenšího převodníku a je protažená před trubku. Na trvidletomto protažení je usazena spodní část tlumiče. Plovoucí tlumič se totiž stává poslední dobou stále častěji používanou variantou. Čep přepákování k sedlovým vzpěrám je umístěn přímo v ose zadního kola. Toto patentované ABP řešení má za cíl jediné, eliminovat blokaci pružení během brzdění. Zde je to splněno perfektně, brzda je na sedlových vzpěrách nad čepem, navíc velký průměr čepu výrazně navyšuje tuhost spojení obou dílů zadní stavby. Pro demontáž zadního kola je pak třeba pouze vytáhnout rychloupínák z matice nad přehazovačkou. Přepákování k tlumiči už je standardní, jde o vahadlo EVO, umístěné na čepu v rozšíření sedlové trubky, což nijak nebrání zasunutí sedlovky nadoraz.

Umírněný dravec

Geometrie kola je na pomezí enduro a freeride, takže posed je výrazně vzpřímený, ale nijak neomezující výraznější záběr do pedálů. Řídítka šíře 710 mm jsou hodně velkou jistotou ve sjezdech, ovšem pro enduro vyjížďky bychom uvítali i užší provedení. Sedlo Bontrager Rhythm svojí šířkou a tvrdostí není příliš komfortní, měkčí model by nebyl na škodu.

Tím však výtky končí, protože svezení se na tomto stroji je potěchou bikerovy duše. Nastavení tlumiče FOX Float RP 23 na třetinový sag a vypnutí páčky propedalu znamená seznámení se s projevem zadní stavby, který je trochu nezvyklý. Tím, že tlumič není napevno spojen s předním trojúhelníkem, působí zadní stavba jako samostatně fungující jednotka. Na to je třeba si zvyknout, ovšem není to ke škodě celkového projevu. Odskok tlumiče jsme nastavili na trochu rychlejší mód, stejně tak jsme ubrali vysokorychlostní kompresi vidlice Fox Float 36 RC na trzadekminimum a ponechali lehce přitaženou jen nízkorychlostní kompresi pro slabší zanoření pod brzděním.

Vzájemné sladění obou pružicích jednotek je důležité pro souhru zadní stavby s předkem. S tímto nastavením bylo každé šlápnutí do pedálů v sedle znát, že zadek nepropružuje pod tahem řetězu, ale kolo jede i přes zdvih 150 mm lehce vpřed. Ze sedla pak tah řetězu působil spíše proti pružení a tlumič se částečně zanořil až pod vlivem hmotnosti jezdce. Imunita vůči šlapání je tedy více než slušná, naopak každý náraz od terénu či snaha o odražení ke skoku se promítly do výrazného propružení. Stále však byla znát samostatnost zadní stavby, a tedy slabší čitelnost rázů terénu na pedálech. Zadní pružení jakoby si pracovalo někde daleko pod námi a nedalo nám vůbec vědět o průběhu své funkce. V těžkém terénu je tento jev ještě více znatelný, takže žehlení nerovností je naprosto perfektní a plynulé. I pod zablokovaným zadním kolem tlumič nevykázal výraznější přituhnutí, takže toto konstrukční řešení patří rozhodně mezi ty nejvyspělejší.

Úhel přední vidlice dělá kolo stabilní ve vysokých rychlostech a jisté ve sjezdu, ovšem v točivých pasážích je znát jeho obratnější srdce. Bike se díky rozumné výšce těžiště poměrně hladce proplétá po úzkých stezkách, změna směru je rychlá a jen v nízké rychlosti o sobě dá skrytá freerideová klidnost vědět. Prudké pasáže jsou doslova lahůdkou a vidlice zdvihem 160 mm „vyzobe“ doslova všechny nerovnosti. Její pevná rychloupínací osa a rozdílné průměry hlavové trubky činí z přední partie rámu naprosto tuhou záležitost, která v zatáčkách nezná kompromis. I přes výraznou tuhost zadní stavby je tato za předkem nepatrně v závěsu. Seskoky z lávek či dropů jsou hlavně o navyknutí si na nezávislý projev zadní stavby, dopad je o hlubokém, vše pobírajícím zdvihu.

trstred

Přes všechny tyto výborné sjezdové vlastnosti nabízí bike stále chuť jet svižně po rovině i do stoupání, kde stačilo jen zapnout propedal, a to díky kvalitnímu projevu zadní stavby ne vždycky. Ostré stojky už jsou nad limitem, bike se totiž poměrně lehce staví na zadní, což bylo naopak výhodou v prudkých sjezdech a odskočení si po zadním. Tomu navíc pomohlo i zanoření tlumiče pod zatížením jezdce.

Osazení sadou XT a Sram X.0 ani nemůže mít chybu, brzdy Avid Juicy Carbon na kotoučích 203 a 185 mm doslova trhaly zde nestandardně použité pláště Maxxis z povrchu. Kola Bontrager Rhythm s excentrickými ráfky byla dostatečně odolná při zachování slušné hmotnosti.

Pro náročné

Projev kola, jeho hmotnost 13,5 kg, perfektní osazení a hlavně výkonné odpružení, to je harmonický celek, který nabídne maximum náročnému jezdci, vyznávajícímu ten nejtvrdší enduro styl směrem nahoru i dolů, s tendencí občas se pustit na freeridové stezky a lávky. Navíc spousta netradičních konstrukčních prvků dělá z tohoto stroje výborně fungující originál.

Plus: hmotnost, systém odpružení, tuhost, ovladatelnost

Minus: tvrdší sedlo

Technická specifikace

Rám: Alpha Red Alu, 150 mm

Tlumič: Fox Float RP 23

Vidlice: Fox Float 36 RC 160 mm

Kliky: Shimano Deore XT

Brzdy: Avid Juicy Carbon

Řazení: Sram X.0

Přehazovačka: Sram X.0

Přesmykač: Shimano Deore XT

Náboje: Bontrager Rhythm Elite

Ráfky: Bontrager Rhythm Elite

Pláště: Bontrager Jones ACX

Sedlo: Bontrager Rhythm Pro

Sedlovka: Bontrager

Řídítka: Bontrager King 710 mm

Představec: Bontrager Race X Lite 80 mm

Hmotnost: 13, 5 kg

Cena: 98 990 Kč
DALŠÍ ČLÁNKY

Kolo nebo loď?

Kombinace letního bikování s koupáním je snem mnoha cyklistů. Ve chvíli, kdy se plahočíte už několik hodin v sedle ve třicetistupňovém…

  • Datum: 30. 07. 2008
  • Kategorie: Technika

Velká kola od NINER BIKES bude vozit Ultrasport

Svitavská firma Ultrasport k nám začala dovážet horská kola s průměrem 29". Značka Niner založena v Kalifornii Chrisem Sugaiem je…

  • Datum: 02. 08. 2008
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru