logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test kola SUPERIOR XP 930

Test kola SUPERIOR XP 930

Superior XP 930

Devětsettřicítka je nejvyšším duralovým zástupcem závodní série XP Profesional značky Superior. Nad ní už se nachází pouze karbonové modely a trojice elitních týmových biků, včetně letošní celoodpružené novinky. Skvělý rám s čistokrevně závodní geometrií, výrazná Kawasaki zelená, zapletená kola Syncros, to vše z tohoto modelu dělá vážného adepta při výběru nového stroje pro cross-country. S tímhle kolem vás rozhodně nikdo nepřehlédne a stejně tak nelze přehlédnout skvělé sportovní nadání modelu XP 930.

scelkovka

Posed je nekompromisní a sériově je dokonce montován představec v negativním sklonu. Poloha jezdce je jasná, tedy s co nejlepším záběrem do pedálů, optimální aerodynamikou a těžištěm umístěným pro zdolání prudkých výjezdů a rychlejších sjezdů. Takže závodní XC se vším všudy.

Hmotnost 11,1 kilogramu je sama o sobě dostatečnou zárukou vynikající akcelerace, ovšem ve spojení s vysokou tuhostí rámu, a to torzní i boční, je zrychlení kola přímo famózní. Se zamčenou vidlicí se silové opření do pedálů na asfaltu promítne do takřka stoprocentního přenosu záběru a kolo vystřelí dopředu jako raketa. Nízká hmotnost kol Syncros a plášťů Schwalbe Racing Ralph je výhodou nejen při akceleraci, ale především v táhlých terénních výjezdech. Rám ze slitiny U6 SuperLite nabízí skvělou kombinaci nízké hmotnosti a tuhosti, rozhodně patří mezi to nejlepší, co se z duralu dá postavit. Dnes všemi preferovaný karbon je fajn, ale XP 930 jasně ukazuje, že i ve světě závodních kol má špičkový duralový rám stále své neotřesitelné místo.

Nadupaná Kawa, ale bez motoru

Nepřehlédnutelná zelená se k chování kola skvěle hodí. Typ XP 930 bychom si spíše než k enduru dovolili shlavapřirovnat k pěkně nadupanému japonskému silničnímu naháči, u nějž si člověk nejen dokonale vychutnává každé, i sebelehčí otočení plynové rukojeti, ale především dokonalé sžití jezdce se strojem. Oba musí srůst k sobě natolik, aby se mohli společně vrhat do jedné zatáčky za druhou a následně vždy přidat, řadit rychlejší a rychlejší převod, podřadit, jít na brzdy a následně opět akcelerovat. Superior není o skocích či o posouvání hranic v technických pasážích. Je o rychlosti! A také o rychlosti…

Právě sžití se strojem je zásadní pro maximální využití dovedností tohoto kola. Jistě, je v terénu poslušné a ochotně reaguje na podněty jezdce. Ale to není vlastnost, kterou si jezdce omotá kolem prstu. To nabídne většina sportovních a závodních kol. Ona rychlost je zde návyková a jezdec ji polyká plnými doušky. Je dokonce tak návyková, že by nebyla od věci určitá prevence proti předávkování. Tu mají samozřejmě na starosti brzdy, v tomto případě kotoučovky Hayes Stroker Trail s kotouči o průměru 160 milimetrů. Dá se říci, že akcelerace a decelerace se zde skvěle doplňují pro co nejlepší výsledný čas v cíli závodu. Ono moci začít brzdit až na poslední spatkachvíli před samotnou zatáčkou či hodně náročným sjezdem přináší výhodu oproti soupeři, i v tomto ohledu je ale sžití jezdce s kolem zásadní. Maximálně v tomto ohledu pomohou i pláště Racing Ralph, které jsou… No, to je už notorické opakování do nekonečna. Prostě jsou super.

XP 930 rozhodně neoceníte jako skvělého společníka na klikatých pěšinách a v kamenitých sjezdech, jeho domov je prostě jinde. Rychlé tratě, dlouhé výjezdy, to je jeho teritorium. Pokud jej potkáte na maratonské trati, tak s největší pravděpodobností pod závodníkem, jedoucím na co nejlepší umístění v čele závodu.

Mile nás překvapila ochota zadní stavby rámu pohlcovat část otřesů, určitá subtilnost podsedlových vzpěr a snížení profilu spodních ramen se tedy vyplatily. A to bez daně v podobě snížení tuhosti

Nataženější, více předkloněný posed jde dohromady pouze s rychlou jízdou, tento bike ani jezdci neumožní se flákat. Se sportovním vozem se taky těžko jezdí pomalu a řidič už se nemůže dočkat, až se dostane z města na úzké silničky plné zatáček. Superior se skvěle pokládá do méně ostrých zatáček, řízení je přesné, ovšem ne zbytečně živé. Vedení ve vysokých rychlostech je vyloženě o stabilitě. Stejně úchvatné jsou vrchařské schopnosti kola. Delší představec, nízko položená řídítka, dokonalá tuhost rámu a vynikající vzorek i směs plášťů. Pokud něco na tomto biku nevyjedete, je to zkrátka vaše chyba…

X.0 a další drobnosti

Řazení a přehazovačka Sram X.0 patří mezi vyložené šperky. Kliky FSA Afterburner nabízejí vysokou tuhost, po tétosnaboj stránce rám skvěle doplňují. Nicméně standard osy BB30, který je zbytečně složitý a řada mechaniků ho nemá právě v lásce, my považujeme u duralového rámu v podstatě za zbytečný. Podle našeho názoru je jeho přínos diskutabilní a raději bychom zde dali přednost klasice se šroubovanými miskami. V případě karbonových rámů je jeho použití logičtější.

Vidlice Manitou R7 Super Absolute s lockoutem na korunce nabídla čistý chod, možnost optimálního seřízení a pro XC absolutně dostatečnou tuhost. Po stránce komfortu doplňují rám karbonová sedlovka FSA a velice pohodlné sedlo Fi’zi:k Aliante. Je skvělé, že kdysi takřka cenově nedostupné sedlo se dnes v jednodušších montážních verzích objevuje na řadě sériových kol.

Model XP 930 je po všech stránkách vynikajícím materiálem pro sportovní i závodní cross-country. Cena 47 399 korun se nemusí zdát právě nízká, ale první svezení jasně ukáže, že tento Superior dokáže v mnoha ohledech zastínit i výrazně dražší stroje.

Plusy: kombinace tuhost/nízká hmotnost, schopnosti ve výjezdech, mix komponentů, design

Minusy: systémově složitější osa BB30

Technická specifikace:

Rám: Aluminium U6 SuperLite

Vidlice: Manitou R7 Super Absolute LO 100 mm

Kliky: FSA Afterburner BB30 22/32/44, 175 mm

Přehazovačka: Sram X.0

Přesmykač: Sram X.9

Řazení: Sram X.0 Trigger

Brzdy: Hayes Stroker Trail, kotouče 160 mm

Náboje: Syncros

Ráfky: Syncros FLR DS 23

Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,1“

Řídítka: FSA XC180-OS

Představec: FSA OS-150LX

Sedlovka: FSA RK-260 karbon

Sedlo: Fi’zi:k Aliante Delta XM

Pedály: Shimano PD-M520

Hmotnost: 11,1 kg (vel. 19“)

Cena: 47 399 Kč
DALŠÍ ČLÁNKY

Test kola Gary Fisher HiFi Pro

Gary Fisher je tvůrcem a designérem biků vlastní značky a do jisté míry jim dává originální tvář. Nicméně ani on neunikl módní vlně…

  • Datum: 28. 07. 2009
  • Kategorie: Testy kol

Look 586 Origin - test

Monokokový karbonový rám typu 586 v sobě spojuje dva zcela odlišné světy. Tím prvním je svět čistokrevně závodních kol, vysokých rychlostí,…

  • Datum: 22. 08. 2009
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru