Naším testem prošel jediný silniční zástupce slovenské značky CTM. Model Speedster je sice oděn v decentním, leskle černém hávu, ale i přes nízkou cenu 17 390 korun nabídne vyloženě sportovní svezení. U kola této kategorie to rozhodně není běžné a speedster si určitě získá sympatie začínajících silničářů, kteří si svět úzkých plášťů teprve chtějí vyzkoušet.
U CTM se při konstrukci silničního modelu vydali cestou konstrukční jednoduchosti, na rámu proto nehledejme nějaké extravagance. Potenciální uživatel tohoto kola nejspíš nebude požadovat výstřednost a naopak ocení designovou střídmost. Ovšem v případě výběru komponentů se u CTM chtěli vyhnout zažitému standardu a speedster využívá řadu pro tuto kategorii nadstandardních dílů. Jedná se například o celkem luxusně vyhlížející představec, řídítka a sedlovku Truvativ série XR či o hodně lehké sedlo Velo závodního tvaru s gelovou výplní. Stejně tak použité komponenty italské značky Miche nejsou často k vidění.
Od kola za sedmnáct tisíc by asi nikdo nečekal nějaké výraznější sportovní ambice, CTM zde ale mile překvapilo. Jediný silniční zástupce nabídky nejenže při testech takřka okamžitě padnul do ruky, ale dovolil i sportovnější jízdu. Jeho název, evokující otevřené sportovní automobily Porsche, tedy není až tak nadsazený. Hmotnost kola 9,8 kilogramu není větší překážkou pro svižnou akceleraci, která je navíc podpořena slušnou tuhostí rámu.
Celkový jízdní projev je srovnatelný s některými koly o třídu vyššími. Bylo zde docíleno velice dobré harmonie mezi stabilitou a ochotou zatáčet. Kolo příkladně vede přímý směr, při jízdě bez držení nedojde k nežádoucímu rozhození směru, a to ani ve vyšší rychlosti. Naopak v zatáčkovitých pasážích se speedster celkem ochotně vede a nepotřebuje žádné přemlouvání k plynulému průjezdu oblouku. Položení do zatáčky je v tomto případě bezproblémové, což je ještě podtrženo směsí kvalitních plášťů Ritchey Race Slick.
Jízda do kopce ze sedla rovněž nepředstavuje problém, a to ani pro jezdce zvyklého na podstatně dražší závodní stroje. Ve stoupání není nutné se s řízením jakkoli přetahovat a kolo i tentokrát ochotně vede přímý směr.
Po stránce jízdního komfortu jsme vzhledem ke stavbě rámu a vidlice nečekali žádné zázraky a naše očekávání se vyplnilo. Konstrukce zadní stavby, pevná sedlovka Truvativ, úzké sedlo závodního střihu, zde zkrátka není prostor na výraznější pohlcování otřesů od vozovky. Totéž platí i u přední vidlice. Rozhodně to ale není výtka, spíše jen konstatování. Zaprvé se zde konstruktéři evidentně zaměřili především na pevnost a odolnost rámu a zadruhé je opět nutné vzít v potaz cenu kola. Jako celek jsou jízdní vlastnosti speedsteru rozhodně nad úrovní jeho cenové hladiny.
Stavba rámu představuje klasiku, využívající konstantní profil trubek po celé své délce. V případě spodní a horní je použit celkem běžný kapkovitý průřez. U zadní stavby se také nijak neexperimentovalo, spodní ramena jsou jen lehce zalomena s oválným průřezem, sedlové vzpěry jsou úplně rovné. Charakteristickým detailem rámu je uchycení těchto vzpěr pod osu horní trubky, čímž se zmenšuje zadní trojúhelník a teoreticky narůstá jeho tuhost. V současnosti už může působit trochu nezvykle použití takřka nulového slopingu. Někteří rekreační silničáři by prodloužení hlavové trubky pravděpodobně ocenili, neboť by se dostala výš řídítka, a odpadla by nutnost použití vícero podložek pod představcem.
Absence spodního můstku zadní stavby již není v současnosti ničím výjimečným a zde rozhodně není na škodu. Tuhost je při silném záběru zcela dostačující. Líbilo se nám provedení nosníků seřizovacích šroubů předpětí lanek řazení, umístěných na spodní trubce. Díky jejich výraznějšímu odsazení od rámu je jejich obsluha velice pohodlná.
Přední vidlice má samozřejmě duralovou konstrukci. Její široká plochá ramena jsou zboku navařena ke sloupku a tvarově tak tento celek působí čistě, a to i přes svou jednoduchou konstrukci. Plusem vidlice je skvělá pevnost. Ta sice znemožňuje výraznější pohlcování otřesů, kompenzuje to ale výborným vedením směru a netečností vůči brzdění. U méně pevných konstrukcí totiž může docházet k jejich rozvibrování, což rozhodně není případ speedstera.
Komponentová skladba kola je bezproblémová. Díly Miche Team jsou plně funkční. Aby také ne, když přehazovačku, přesmykač a páky Ergopower dodává značce Miche rovněž italské Campagnolo. Na jmenovaných dílech, které katalogově nesou označení Miche Team, je dokonce přítomno logo Campagnolo a nápis Xenon.Od značky Miche tak pochází vlastně jen kliky, kazeta, brzdové čelisti a kompletní kola.
I přes použití již obstarožního čtyřhranu nabízí kliky dostatečnou tuhost, převodníky Compact (34/50) jsou k tomuto kolu rozhodně správnou volbou. Totéž platí o „turističtější“ devítkové kazetě s rozsahem 13-25 zubů. Řazení funguje stejně čistě, jako kdyby byly použity i kliky a kazeta z jedné sady od Campagnola. Naopak výtku máme k brzdám. Ty jsou sice celkem pohledné a nechybí jim excentrický „vyhazovák“, ale špalkům schází možnost náklonu. Jejich dosednutí na ráfek nebylo zpočátku příliš přesné a bylo nutné špalky více obrzdit, a přizpůsobit je tak brzdové ploše ráfků.
Zapletená kola Miche Excite využívají kvalitní náboje a ploché černé dráty. Atraktivita kol je nesporná, designově vypadají lépe než některé výrazně dražší modely. Trojité křížení párově zapletených drátů dává kolům velice dobrou tuhost, takže i zde bez připomínek.
Nadstandardním komponentem jsou jednoznačně nášlapné pedály Miche. Ty funkčně vychází ze systému Look, nejsou s ním však díky odlišnému tvaru zarážky kompatibilní. Našlápnutí i vycvaknutí je u pedálů bezproblémové.
U CTM na modelu Speedster nijak nešetřili a podařilo se jim postavit spolehlivé a dostupné sportovní silniční kolo. Navíc s řadou vyloženě podařených detailů, mezi něž patří například hodně pohodlná omotávka řídítek. Ostatně i takové zdánlivě nedůležité detaily rozhodují o dojmu z kola…
Plusy: ovladatelnost, tuhost, pláště Ritchey, komponenty Truvativ, nášlapné pedály
Minusy: brzdy, kratší hlavová trubka
Značku Ghost je možné považovat za německou klasiku, pro niž je charakteristické špičkové zpracování, velice nízká hmotnost a v neposlední…
Jestliže jsme vloni touhle dobou testovali celoodpruženou XC novinku domácí značky Pell‘s, pak téměř po roce jsme na modelu Thorr Limit…