Když domácí Apache na podzim loňského roku představil svou novou kolekci, oslovila nás nejen skvělými elektrokoly, ale i řadou hodně povedených, kompletně inovovaných hardtailů, sportovně i závodně zaměřených. Na praktické vyzkoušení některé z těchto novinek jsme se zkrátka těšili, a vůbec nevadí, že se v případě prvního testu z kolekce Apache 2016 jedná o cenově dostupný bike. Naopak jsme to uvítali, neboť s cenovkou pětadvacet tisíc korun nabídne hodně pověstné „muziky", neboli dnes tolik žádaný, velmi lákavý poměr cena/výkon. Krásně zpracovaný rám, líbivá grafika i červeno-bílá kombinace, k tomu perfektně zvolená geometrie a v neposlední řadě skutečně funkční osazení – zde se prostě nedá sáhnout vedle, a jestliže přemýšlíte o devětadvacítce na novou sezónu, model Hawk 29" A3 vám stoprocentně doporučíme.
Třetí nejvýše postavená devětadvacítka v hierarchii kolekce Apache vsadila na vyloženě sportovní notu, o čemž ostatně vypovídá již výrazný sloping rámu a pocitově nepříliš dlouhý rozvor zajišťující příjemnou porci ovladatelnosti. Ale abychom nepředbíhali, nejprve si představíme bike jako celek. Jeho základem se stal rám svařený ze zajímavě profilovaných trubek ze slitiny 6061. A sice rám tvářící se i přes použití největšího průměru kol až nečekaně kompaktně, na čemž má zásluhu třeba plynulý přechod horní trubky do sedlových vzpěr. Nemůže chybět atraktivně tvarovaná výztuha mezi horní a sedlovou trubkou, dále zřetelný průhyb sedlové trubky a v neposlední řadě krásně vymodelované profilace horní i spodní trubky. Jednotlivé rámové partie jsou vytvarovány s ohledem na výslednou torzní tuhost, která je i při vyloženě silovém záběru jedním slovem vynikající. Je to zčásti určitě i zásluhou snížené rámové stavby a vyššího profilu řetězových vzpěr, takže k finálnímu přenosu energie nelze mít jakoukoli připomínku.
Rám je kombinací atraktivního tvarování a čisté funkce, jež doslova sálá ze zcela přímých ramen zadní stavby a bytelných můstků, stejně jako z mohutně působící partie hlavy s kónickým tvarováním. Nepřehlédnutelné je provedení patek, na levé straně samozřejmě s Post Mount úchytem brzdového třmenu. V případě středového pouzdra bylo vsazeno na závitovou klasiku a slovo „standardní" lze použít i při popisu kompletně vnějšího vedení lanek či hadice zadní brzdy. Jako celek však rám působí o dost luxusněji, než co by napovídala cenovka kola.
U komponentů bylo vsazeno na klasiku dané kategorie. Pružinovou přední vidlici Suntour XCR se stovkovým zdvihem, lockoutem na korunce a 32mm šířkou vnitřních noh doplňuje osvědčená kombinace Deore/SLX. Logo Shimano nalezneme rovněž na brzdách BR-M396, pro navýšení účinnosti standardně doplněných kotouči průměru 180 mm. Líbila se nám kola postavená na „centerlock" nábojích a ráfcích Remerx Sting 29", obutých do osvědčených plášťů Schwalbe Smart Sam. Jejich vzorek je dobrým kompromisem nabízejícím slušné odvalování na tvrdém podkladu a současně dostatečný záběr v terénu.
Výrazný sloping a sestava podložek pod představcem se v „továrním" nastavení postarají o vyloženě komfortní posed, který jistě někteří uživatelé uvítají. My jsme naopak většinu podložek již tak nějak automaticky přesunuli nad představec a výrazně snížená pozice řídítek okamžitě nabídla sportovní svezení s příkladnými vlastnostmi ve výjezdech, aniž bychom kolu citelně ubrali na jistotě ve sjezdech. Asi je zbytečné stále znovu a znovu opakovat to o velkých kolech, která všechno přejedou, vyjedou i sjedou, i když jako charakteristika dobře postavené devětadvacítky je to vlastně nejvýstižnější. Nám u testovaného biku nejvíce vyhovovala geometrie, jež je naladěna přesně tak, aby dokázala vyhovět těm jezdcům, pro něž je hardtail za pětadvacet tisíc koncipován. Jízdní stabilita a schopnost držet přímý směr i v pomalejších rychlostech je zde doplněna ničím nerušenou chutí zatáčet. Na točité trati Hawk působil až nečekaně agilně, a teprve ostré, utahující se vracečky prozradily přítomnost největších kol a s nimi související celkové délky.
Testovaný model je zkrátka naladěn s preferencí ovladatelnosti, což nás u něho bavilo nejvíce. Přitom se jedná o klasicky stavěný XC bike pro široké spektrum potenciálních majitelů.
Výjezdy zvládá na jedničku, a to i ty hodně náročné, aniž by byla nutná vyšší škola jízdy. Výkonnostně laděná pozice jezdce společně s adhezní plochou plášťů jsou zkrátka nemalou výhodou. Ale i z kopce dolů stále převažuje pocit solidní stability a jistoty, dokonce, i když snížíme řídítka na minimum. Po rovině se bike ochotně proplétá zatáčkovitými pasážemi, stejně jako velmi spolehlivě drží přímý směr při rychlé jízdě krajinou. Akcelerace patří k průměru a jezdec celkovou hmotnost 13,85 kilogramu příliš nevnímá.
Pokud se zaměříme na práci komponentů, pak kultivovaností svého projevu příjemně překvapila vidlice, jež dokáže dobře využít většinu svého zdvihu, a vnější seřizování odskoku u ní funguje citlivě. Pouze páčka lockoutu na korunce by mohla být o něco větší, zvlášť chceme-li ji ovládat v zimních rukavicích.
Brzdy se předvedly tradičně v hodně dobrém světle a totéž platí o velmi tuhých klikách. Dvojpřevodník s rozsahem 38/24 a kazetou 11-36 bude pro většinu majitelů dostačující, takže zvolené převody bez připomínek. A jízdní komfort? Vedle solidně pracující vidlice mají na příjemném pocitu z kola zásluhu také vynikající sedlo Apache nebo anatomicky tvarované gripy. Jsou to sice zdánlivé detaily, ale právě díky podobným detailům Hawk 29" A3 skvěle padne do ruky a jízda na něm je velmi příjemná. Pochvalu zaslouží třeba i sériová montáž 400 mm dlouhé sedlovky.
Jako celek se nám testovaný model hodně líbil. Je ve všech směrech vyvážený a designově se tváří jako nekompromisní závoďák. Za pětadvacet tisíc zkrátka dobrá koupě.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Alloy 6061
Vidlice: SR Suntour XCR 32 RL, 100 mm
Kliky: Shimano FC-M625 38/24
Brzdy: Shimano M396, 180 mm
Řazení: Shimano Deore 2x10
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG50 11-36 (10)
Náboje: Shimano RM3050
Ráfky: Remerx Sting 29"
Pláště: Schwalbe Smart Sam 2.1"
Řídítka: Ritchey Comp Flat, 660 mm
Představec: Ritchey
Sedlovka: Ritchey
Sedlo: Apache Legend
Hmotnost: 13,85 kg (vel. 19", s pedály)
Cena: 24 990 Kč
Apache Hawk 29" A3
Třicetitisícová cenovka bývá u cross-countryově zaměřeného biku zpravidla zárukou dostatečně sportovních parametrů. Domácí Apache však za…
Galaxy Pioneer 27,5 domácí značky Galaxy, s cenovkou 16 990 korun, nabídne příjemnou, do ruky bezvadně padnoucí geometrií a k tomu…