Devětadvacítkové hardtaily v ceně do třiceti tisíc korun patří k nejprodávanější kategorii, většinou se totiž jedná o ryze sportovní biky s mnoha prvky bezmála identickými s vyloženě závodními stroji. V případě testovaného HEADu to platí stoprocentně, neboť vedle skvělé geometrie využívá populární sadu Sram NX Eagle s převody 1x12, vzduchovou vidlici a řadu dalších prvků donedávna typických spíše pro vyšší třídu. Ostatně jde o druhou nejvýše postavenou duralovou devětadvacítku v nabídce, nad nimi už se nachází prestižní karbonová série Trenton.
X-Rubi IV nezapře typický rukopis značky, tedy hodně výrazný sloping doplněný o šikmou vzpěru mezi horní a sedlovou trubkou, krátkou zadní stavbu či nijak zbytečně výrazné profilace duralových trubek. Vše je podtrženo zajímavým designem, kdy se svítivě zelený odstín z rámu opakuje také na ráfcích či sedle. Výsledkem je atraktivní bike, který je jízdně stejně schopný, jak vypadá. Navíc patří ke kolům, která od prvních metrů padnou skvěle do ruky a není potřeba si na nic zvykat, což se týká opět hlavně geometrie. Ta je vyloženě přátelská a bude vyhovovat jak sportovním bikerům, tak i začínajícím jezdcům – přesně tak, jak by to v dané třídě mělo být.
Už z celkového sériového nastavení kola je ovšem patrné, že tady vedle solidního výkonu šlo také o komfort jezdce. Sice zde najdeme do „sportovna“ negativně otočený představec, ovšem sestava podložek pod ním, dále mírně zvednutá řídítka šířky 720 milimetrů a v neposlední řadě pak středně natažený posed se v součtu zaslouží o to, že i při celodenním brouzdání terénem nebudeme vědět, co je to nepohodlí. Ke komfortu mají co říci rovněž skvělé pláště Schwalbe Rapid Rob v šířce 2,25“, sedlo s vlastním logem HEAD a hlavně pak velmi dobře pracující vzduchová vidlice Suntour.
Sportovec s duší závodníka
Hmotnost 12,8 kilogramu patří mezi dostupnějšími devětadvacítkovými hardtaily k příznivým hodnotám, navíc přesně odpovídá katalogovým údajům výrobce, což vždy mile potěší. Ovšem ještě důležitější než celkové kilogramy je redukce obvodové hmotnosti kol, to se u testovaného biku díky lehkým plášťům a ráfkům RXR Light české značky Remerx povedlo na výbornou. Akcelerace, ať už z nuly či z již o něco vyšší rychlosti, byla totiž příkladná a pocitově odpovídala kolu tak o kilo lehčímu. Na ideálním přenosu energie měla podíl také tuhost rámu, která nebyla nijak ovlivněna absencí pevných os. Nejen předozadní torzní tuhost, která je vedle silového záběru patrná hlavně při výraznějším naklopení kola do zatáčky, ale i boční tuhost byla u rámu vynikající.
K typickému rukopisu HEADu patří proměnný profil spodní trubky vycházející ze šestiúhelníku, dále lehce zalomená sedlová trubka posouvající těžiště jezdce mírně vzad a dávající více prostoru zadnímu plášti, a nakonec atraktivní tvarování zadních patek, jež vlevo obsahují dobře přístupný Post Mount úchyt brzdového třmenu a na opačné straně pak oddalují řetěz od laku pravé řetězové vzpěry. Dále rám povinně disponuje kónickou hlavou a dnes již skoro nepostradatelnou kompletní integrací řadicího bovdenu i hadice zadní brzdy, a to s pečlivě vyřešenými vstupy. V dobách popularity bikepackingu sice nejsou závity na zadní stavbě již zdaleka povinné, nicméně na sedlových vzpěrách je nenajdeme, takže případná montáž klasického nosiče si vynutí použití objímek, což ale ničemu nevadí. Ostatně, psali jsme o ryze sportovním naturelu kola a v něm se nesou i použité prvky konstrukce.
Zaměříme-li pozornost na osazení, tak vidlice Suntour Raidon XC RL Air s luxusně ovladatelným dálkovým lockoutem na řídítkách a seřizováním zpětného útlumu zespodu pravé nohy se od prvních metrů ukázala v hodně dobrém světle – ať už z hlediska hospodaření se svým stovkovým zdvihem či citlivostí z kraje chodu. Zkrátka dobré odpružení se stejně tak dobrou cenovkou. Úplně stejná spokojenost vládla s brzdami Shimano MT401 s kotouči průměru 180/160 mm. Sice jejich delší páčky působí trochu jednodušším dojmem, ale výkonově nebylo brzdám co vytknout. Převody cenově dostupnějších systémů 1x12 ne vždy bývají optimální svým rozsahem, ovšem kazeta 11-50 v kombinaci s převodníkem se 34 zuby nám přijde jako rozumné řešení, které na jednu stranu nabídne dostatečné zpřevodování do kopců, ale současně neobětovalo rychlost v mírných táhlých sjezdech. Třicet čtyři zubů nám v kombinaci s jedenáctkovým nejmenším pastorkem zkrátka přijde jako mnohem rozumnější řešení nežli občas používané „třicítkové“ převodníky, s nimiž už jsme se setkali i u některých závodně laděných karbonových hardtailů. Mimochodem, středová osa je standardu DUB. Tím se dostáváme k dalším komponentům Sram, jmenovitě k řazení a páčce ze sady NX, které fungovaly bezchybně, s jasnou a ostrou odezvou.
Jízdní vlastnosti už jsme částečně nakousli, ale ještě se k nim vrátíme. Kolo působí od prvních metrů tak, jako bychom jej již důvěrně znali. Zasloužila se o to kombinace příjemné směrové stability, mírně vzad posunutého těžiště a ideální točivosti. Moderní geometrie sice vybízí i ke zdolávání techničtějších pasáží a vůbec se nebrání jízdě po zadním či odskakování terénních hran, ovšem jakkoli tím neutrpěly vrchařské vlohy. V tomto ohledu máme před sebou klasickou sportovní devětadvacítku, jež ze své podstaty šplhá ochotně i do prudkých výjezdů, aniž bychom se museli nějak víc snažit o kontakt předního kola s podkladem. Žádné křečovité svírání řídítek se zde nekoná ani v případě hodně nízkých rychlostí, tenhle bike je zkrátka přátelský v každém směru – ať už právě letíme lesní cestou, kličkujeme točitým singletrackem či zdoláváme kilometrový výjezd na trati lokálního XC závodu. Přesně taková kola máme rádi.
Technická specifikace:
Rám: Alloy 6061 TPR DB HT
Vidlice: SR Suntour Raidon XC RL Air, 100 mm
Kliky: Sram NX DUB, 34z.
Brzdy: Shimano MT401, 180 / 160 mm
Řazení: Sram NX Eagle 1x12
Přehazovačka: Sram NX Eagle
Kazeta: Sram PG1210 11-50 (12)
Ráfky: Remerx RXR Light
Náboje: HBC Pro
Pláště: Schwalbe Rapid Rob, 2,25“
Řídítka: HBC Pro R-Film, 720 mm
Představec: HBC Pro R-Film
Sedlovka: HBC Pro R-Film
Sedlo: HEAD, Cr-Mo
Hmotnost: 12,8 kg (vel.48)
Cena: 29 990 Kč
Přestože se domácí Qayron prezentuje spíše svými trailovými biky, v kategorii XC rozhodně nezahálí, a to dokonce i v segmentu „ostrých“…
Revelator Lisse Sonic je ultimativním strojem, který nezná sebemenší kompromis a jehož cenovka 251 490 korun z něj dělá kolo snů. Řada…