Tentokrát jsme si vybrali do testu krosový model Head X-Rubi Cross, a pokud jste zvyklí spojovat si právě tohoto výrobce s nekompromisně sportovním vybavením, ať už letním, či zimním, daný kros rozhodně nezklame. Dokonce si dokážeme jen těžko představit stroj, jenž by při zachování univerzality dané kategorie působil natolik sportovně a obratně. X-Rubi Cross k tomu nepotřebuje ani karbon, ani vysokou cenovku, přitom je svým jízdním projevem přesně na pomezí svižného krosového modelu a 29“ biku. Od první z kategorií si bere solidní akceleraci a schopnost uhánět po asfaltu, zatímco od devětadvacítek robustnost a skoro až nečekanou prostupnost terénem.
Doslova láká k nasazení podstatně širších bikových plášťů, čímž by se stal plnohodnotnou devětadvacítkou. Nám se ale líbí právě v dané sériové konfiguraci nabízející rychlost i schopnost zdolat terénní nástrahy. Dokonce není od věci ani jeho přirovnání k cyklokrosovému kolu, ovšem nabízejícímu velkou porci komfortu a pocitové odolnosti všech dílů. Testovaný model má šanci zaujmout výrazně odlišné skupiny jezdců – bude skvělým společníkem při prázdninovém putování s nosiči a brašnami, výborně se osvědčí jako celoroční univerzál a k tomu dokáže zastoupit i čistě bikovou úlohu, zvlášť, dáme-li mu do vínku širší obutí. Tenhle Head se prostě povedl. Navíc jeho vzhled evokuje výrazně luxusnější třídu, než naznačuje cenovka 23 990 tisíc korun či celková hmotnost 13,6 kilogramu.
U bikové techniky ještě chvilku zůstaneme, neboť jí odpovídá provedení rámu, použitá geometrie či odpružená vidlice Suntour XCR RL Air s 32mm průměrem vnitřních noh. Právě sestava rámu a vidlice je skvělým základem schopným zvládnout i náročný terén, což platí rovněž o ráfcích Remerx Master Disc, dále o řazení sestávajícím z páček a přesmykače Deore či o třídu vyšší přehazovačky SLX. Šířka konstrukce přední vidlice a zadní stavby, případně umístění můstků, to vše jakoby bylo přichystáno pro montáž MTB obutí. Takže přestane-li vás X-Rubi Cross bavit jakožto rychlý všeuměl, případně vyrážíte-li jednou ročně s partou kamarádů na bikovou akci, přerod tohoto krosu na bike je skutečně pouze otázkou přezutí.
Duralový rám ze slitiny 6061 je ve svých detailech hodně propracovaný, a to se nebavíme jen o čistě provedeném vnitřním vedení řadicích bovdenů či o kónické hlavě s 1,5“ spodním ložiskem. Hydroformingem profilované hlavní rámové trubky jsou nepřehlédnutelné a vedle mohutného trojúhelníkového průřezu té spodní nelze přehlédnout pozvolna se zužující profil horní trubky, vzadu doplněný o zploštělou vzpěru dovolující použití výrazného slopingu. Ten je navíc podpořen grafikou, plynule přecházející z boků trubky do sedlových vzpěr. Mezi zdařilé detaily patří jemně působící horní můstek či poměrně ostře řezané patky, jejichž vytvarování posunuje řetězové vzpěry níže, a tím pádem účinně redukuje kontakt pravé vzpěry s řetězem při jízdě v terénu. Levá patka disponuje dnes již takřka nepostradatelným Post Mount úchytem brzdového třmenu. Zkrátka čistokrevná, odolná a příkladně provedená biková technika, byť použitá u krosového modelu.
Málokdy se stane, abychom ke krosu od začátku přistupovali spíše jako k 29“ sportovnímu biku, ale X-Rubi Cross k tomu sváděl od prvních metrů. Ukažte nám jiný kros, který by se doslova vyžíval v zatáčkách a nechal si líbit bunny-hop či jiné podobné vylomeniny. Přitom terénním nadáním neutrpěla krosová povaha kola, jež na asfaltu rozhodně nepůsobí zbytečně nezkrotně a vedle komfortního posedu nabídne i adekvátní směrovou stabilitu.
Takže, budeme-li k X-Rubi Cross přistupovat jako ke krosu, vynikne jeho slušná akcelerace, dále perfektní přenos síly zajištěný příkladně tuhým rámem a celkově vyloženě přátelské naladění. Stačí si vzduchovou vidlici nastavit na trochu vyšší tlak, případně častěji využívat perfektně fungující páčku dálkového lockoutu, a vůbec nevíme, že máme vpředu s sebou sto milimetrů v daný okamžik nevyužívaného zdvihu.
Jakmile se cesta změní v šotolinu či ještě výrazně členitější povrch, budeme nabízenému jízdnímu komfortu a citlivé funkci vidlice doslova blahořečit. Kombinace výborného sedla s logem Head, anatomicky tvarovaných gripů a kultivovaného předního odpružení se stavitelným tlumením je totiž doslova rozmazlující. V terénu je pak vlastně jediným omezením šířka jinak dobře zvolených plášťů Schwalbe Smart Sam, jejichž 42 mm je třeba brát v potaz například na kamenitém podkladu, aby nehrozilo zbytečné zvyknutí duše. Současně však právě použitou šířku považujeme za rozumný kompromis schopný poprat se i s trochu náročnějším terénem. Ve výjezdech po běžných lesních cestách nebyla znatelná výraznější nevýhoda oproti běžné devětadvacítce, kombinace skvělé geometrie a dostatečné kontaktní plochy vzorku byla příjemnou jistotou. Pouze ve sjezdech je někdy třeba trocha obezřetnosti, neboť povaha kola i práce vidlice dají velmi snadno zapomenout, že pod sebou máme nikoli bike, ale „jen“ kros s o něco užšími plášti.
Ani v případě dalšího osazení nemáme připomínky. Kliky Shimano s osou Octalink jsou zcela bezproblémové, stejně jako nabízená kombinace převodů, skvěle použitelná na silnici i v terénu. Hydraulické kotoučovky Tektro Gemini sice nepatří k vyloženým jedovkám a nástup jejich účinku je spíše pozvolný, ale po zajetí nabídly příjemně dávkovatelný výkon, zcela adekvátní pro tohoto „všeuměla“, neboli křížence 29“ biku a krosu. Navíc tvarování brzdové páčky je hodně vydařené a k našim prstům byla i v dlouhých sjezdech podobně příjemná, jako sedlo k našim sedacím partiím či použité „ergo“ gripy k dlaním.
Takže, náš finální verdikt? Pokud byste měli rádi jediné, co nejuniverzálnější kolo vhodné pro terén i asfalt, jen stěží vyberete lépe!
Rám: Alloy 6061 HT TB
Vidlice: SR Suntour XCR RL Air, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 40 / 30 / 22
Brzdy: Tektro Gemini, 160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG 50 11-36 (10)
Náboje: Sram 306
Ráfky: Remerx Master Disc
Pláště: Schwalbe Smart Sam 42 mm
Řídítka: Head, 680 mm
Představec: Head MAS
Sedlovka: Head MSP
Sedlo: Head
Pedály: Wellgo
Hmotnost: 13,6 kg (vel. 52, s pedály)
Cena: 23 990 Kč
I když bude mít nástupce tohoto all-mountainu pro příští rok pružinový tlumič, koncepce rámu zůstává a přechází do další sezóny. My jsme…
Look 675 Light je podle našeho názoru jedním z nejlepších silničních strojů nejen v rámci nabídky francouzské značky, ale i na trhu.…