logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • TEST, Head E-Randall

TEST, Head E-Randall

Přijít s vlastním fatbikem je v posledních dvou letech téměř nutností, což domácí Head splnil, ovšem nepolevil v tempu a svůj model Randall představil rovněž ve verzi se středovým elektromotorem. A rovnou s třistapadesátkovým Bafangem, aby se jezdec na sněhu příliš nenadřel, což jsme během lednového testování na bílé peřině ocenili.

Pohodlí na druhou

Fatbike je primárně o schopnosti projet po měkkém či sypkém povrchu a široké gumy kromě dokonalé adheze zajišťují rovněž tlumení a maximální komfort. Když k tomu přidáme ještě asistenci elektromotoru, máme zde opravdu dvojnásobnou porci pohodlí. Ponechme stranou účelnost, výdrž a možnosti dobíjení někde na zasněžených pláních mimo civilizaci, to už je věc zaměření uživatele, kam by si tenhle stroj pořídil, ale podívejme se na to, jaké nabídl motorizovaný Randall svezení.

V první řadě jde o geometrii kola, která nijak nevybočuje z fatbikové klasiky, takže rám i přes přítomnost motoru nevykazoval žádné anomálie a vše bylo až na výslednou hmotnost a nepatrně delší geometrii hodně podobné klasice. Výrobce v tomhle případě vsadil na méně nápadný hydroforming spodní trubky a u zbývajících je to naprosto jednoduchá kruhová či elipsovitá klasika. Nechybí kónická hlavová trubka, vnitřní vedení bovdenů či vnitřní pozice zadní brzdy. Pevná osa zadního náboje je dnes už nutností, naopak vpředu je standardní rychloupínák.

Dostatečná světlost zadního pláště v rámu i předního ve vidlici pak nehrozí nepříjemným ucpáváním sněhem či blátem a znatelný sloping pak skvěle doplňuje vyšší pozice řídítek, s dostatkem podložek pod představcem. Zkrátka ve všech ohledech, tedy až na motor a baterii, fatbike se vším všudy, tedy i odlehčenými ráfky a neošizenými čtyři a půl palce širokými pneumatikami se středně hrubým vzorkem.

Kolo v nejmenší velikosti 44 cm pohodlně osedlá i 180cm jezdec, jemuž dlouhá sedlovka umožní dostatečně natáhnout nohy. Komfortní sedlo, adekvátně široká řídítka s pohodlným zahnutím a jen lehce delší geometrie. Stačí tedy nahustit nebo upustit pneumatiky na požadovaný tlak a směle do závějí.

Příjemné ovládání nenutí kolo protestovat vůči příkazům jezdce, a zároveň není ani přehnaně divoké. Vyvážená klidnější geometrie nabídne jistotu, takže za chvilku jsme neodolali a tlačítkem ovladače v dosahu levé ruky jsme aktivovali nejsilnější pátý výkonnostní režim motoru. Ten zde, snad díky širším plášťům nebo naturelu kola, nekopne jezdce při rozjezdu tolik do pedálů a bike nevystřelí. Akcelerace je sice slušná, ale není to i přes výkon motoru takový extrém, a jen na kluzkém podkladu je znát větší záběr zadního kola podhrábnutím.

Bez nějaké výraznější dřiny tak lze po uježděném sněhu stoupat směrem vzhůru. Typické šlapání zeširoka ještě umocňuje pohledově extrémně vysunutý převodník na speciálním unašeči, což je kvůli pozici motoru v rámu a současně hrozbě kontaktu řetězu se zadním pláštěm nutnost. Displej ukazuje stav baterie, jejíž rychlejší úbytek na pětku nás umoudřil, a i do prudšího výjezdu jsme přepnuli na trojku, případně čtyřku. Bohatě to stačí a pětka je opravdu jen pro ty, kdo nechtějí moc makat, případně se potřebují prodrat hlubším sněhem.

V něm se ukázalo, že i motorový fatbike má určité limity, protože zmrzlý prašan klade přednímu kolu odpor a zhoršuje ovládání, kdežto zadek vás stále žene kupředu. Stačí trochu naklonit kolo před hrozícím pádem a zadek vám díky výkonu „pod plynem“ prohrábne jak krosová motorka a stojíte. Chce to trochu cviku, ale jakmile jste ve vyjetých kolejích nebo méně hlubokém sněhu, doslova si libujete, s jak minimální námahou to zvládáte projet. Trocha řádění mezi stromy s nižší vrstvou sněhu pak rovněž přišlo ke slovu a přejíždět zmrzlé kupy sněhu či narovnané klády, to je pro jízdu s motorem doslova výzva. Pozice motoru není zase tak nízko, aby kolo nějak výrazně limitovala v jeho prostupnosti terénem, takže si jezdec užije dostatek zábavy. Některé úseky bychom třeba na fatbiku bez motoru snad ani nechtěli absolvovat, jaká by to byla dřina, kdežto takhle je to úplně jiný zážitek. Jen je nutné zvyknout si na výkon na zadním kole, které třeba na mokrém sněhu rádo proklouzne hlavně v krátkém stoupání či při záběru v zatáčce. Motor prostě jezdci přidává sílu a trakce zadního pláště není vždycky nekonečná. To lze korigovat jen citem při šlapání a vhodně zvolenou úrovní výkonu.

Samozřejmě nelze čekat, vzhledem k celkové hmotnosti takovou živost a ochotu dostávat se do vzduchu, tady fyzika jasně ukazuje dané limity, ale ve sjezdech nebyl problém s ovladatelností, kolo si nechá líbit celkem dost. I přes jediný kryt převodníku jsme neměli problémy s padáním řetězu, což chválíme, a jediným minusem tak bude typická e-biková neřest v absenci montážních bodů pro košík. Zde by se přitom, díky vyjmutí baterie vyklápěním do strany, menší bidon na sedlovou trubku vešel.

Jinak ale nemáme výtky k osazení a převody Deore s dostupnějšími brzdami fungovaly za všech okolností. Delší páčky brzd pak byly vhodnější pro ovládání v teplejších zimních rukavicích, které díky menší námaze jezdce přišly kvůli ochraně před promrznutím ke slovu. Co se týče baterie, její upevnění v rámu je naprosto bez nějakých zvukových projevů za jízdy a netrpí na vůli v uložení. Rovněž o motoru jsme až na slabý zvukový projev nevěděli, takže vše v pořádku a totéž platí i pro celkem masivní displej na řídítkách, který ukazuje všechny potřebné údaje.

Dojezd je pak hodně individuální, protože na pětku lze ve sněhu řádit v mrazu a kopcích třeba jen dvacet kilometrů, ale na prohrnuté cestě či urolbované běžecké trase lze v nižším režimu užívat mrazu klidně i třikrát tak dlouho. E-Randall podle nás nebude fatbikem pro ty, kdo chtějí jet celé dny zmrzlou pustinou, ale je strojem pro zimní (a nejen tu) zábavu, té nabídne dostatek.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace

Rám: Alu 6061

Vidlice: Hi-Ten

Kliky: Bafang, 38z

Brzdy: Shimano M396

Řazení: Shimano Deore, 1x10

Přehazovačka: Shimano Deore

Náboje: Quaxar

Ráfky: JP73T

Pláště: Kenda Juggernaut, 26x2.45“

Kazeta: Shimano HG50, 11-36

Sedlo: Head

Sedlovka: Head

Řídítka: Head

Představec: Head

Motor: Bafang Max-Drive, 350W,

Baterie: Li-ion, 36V, 14Ah, 500Wh

Hmotnost: 23,52 kg

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Apache Hawk A Zero

Nejlepší duralová devětadvacítka domácí značky Apache je čistokrevným XC strojem upřednostňujícím výkon. Úplně nový model Hawk A Zero je…

  • Datum: 02. 04. 2017
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Plnoštíhlá radost

Nebylo by asi příliš taktní hodnotit typy dámských postav, ale když se vám pod pedály dostane hardtail na 2,8 palce širokých pneumatikách,…

  • Datum: 02. 04. 2017
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru