Haibike Attack RX Pro 27,5
Karbonové biky německého Haibiku měly vždycky nějaký prvek, který je odlišoval od konkurence. Ať už to byl horní můstek zadní stavby ve tvaru písmene X, nebo výrazná hlavová partie. Výjimkou není ani testovaný Haibike Attack, který představuje sportovně-závodní model, jak jinak než v originálním designu.
Karbon bez kompromisů
Jestliže bychom chtěli u rámu testovaného kola hledat v oblasti konstrukce nějaká negativa, asi bychom nepochodili. UD karbon nabídne ve všech partiích pečlivě provedenou povrchovou úpravu a konstrukce pak několik neotřelých řešení. Kromě už zcela běžné kónické hlavové trubky a vnitřního vedení řadicích lanek je to velice zajímavě provedený Postmount úchyt zadní brzdy. Ten je k sedlové vzpěře uchycen dvojicí torxů, a když už jsme u zadní stavby, pak nechybí pevná osa X-12 od Syntace. Profilace spodní trubky, její razantní šířka u středového pouzdra nebo lehce hranaté vzpěry zadní stavby, to vše strčí do kapsy nepřehlédnutelná partie kolem spoje sedlové a horní trubky. Horní totiž razantním zlomem přechází do sedlových vzpěr a sedlová trubka prochází skrz ni. Zajímavé je, že středové pouzdro je rovnou velkého průměru pro osu BBPF30 a na shimanovské kliky se 24mm osou jsou použité hliníkové redukce.
Rám tedy konstrukčně nemá, zdá se, žádnou slabinu a jízdní test to jen potvrdil. Tuhost je opravdu příkladná ve všech partiích, ovšem rám rozhodně nepůsobil tvrdým roztřeseným dojmem. Naopak je tuhý a příjemně houževnatý a sedlová trubka i přes svůj průměr nabídne dostatečnou shovívavost k jezdcovým zádům.
Příjemně překvapilo osazení, které kombinuje sady XT a SLX, a přestože obvykle kliky bývají z o řadu nižší sady, zde XT zasluhuje pochvalu. Ta platí pro celou funkci řadicích mechanismů a pohonu, stejně jako pro komfortní sedlo a gripy s řídítky vlastní značky. Komfortu nahrává i projev vidlice Recon, jejíž pevná osa a jemný chod z kraje zdvihu s příkladným nárůstem progresivity nesnesou výtek.
Tak trochu rozporuplným dojmem působí na kole za padesát tisíc brzdy Tektro, vídané častěji na kolech řádově v poloviční i nižší cenové hladině. Sice brzdí docela spolehlivě, ale nijak oslnivě, a k celkovému image kola by se určitě hodilo sáhnout po něčem příbuzensky spojeném s komponentovým osazením.
Délka téměř typická
Po osedlání kola by se chtělo říci, že tohle už známe, tedy tenhle druh posedu, který je pro některé modely tohoto výrobce, bez ohledu na průměr kol, hodně podobný. Jezdec usazený mírně vzadu, delší horní trubka a ruce poměrně natažené dopředu a ve střední výšce. Attack prostě vsadil na delší rám a testovaná velikost 48 tak na délku sice padne jezdci s výškou 190 cm, ale délka sedlovky a výška rámu jsou určené maximálně 185cm postavě. S řídítky dostatečně vysoko je tedy posed přesto sportovně natažený, a i když se kolo zprvu jeví tak trochu jako pevný trailbike, jeho dominantou bude spíše maraton či XC okruh.
Tuhost rámu určitě nadchne každého výkonnostně smýšlejícího jezdce a rovněž s akcelerací to není špatné, byť jí delší geometrie lehce svazuje ruce, ale s hravostí to v tomhle případě není tak divoké. Kolo na rovině sice díky úhlu vidlice zatáčí na povel, ale délka představce a horní trubky prostě musí být někde cítit, takže dominantní je spíše poslušné držení směru než jeho agresivní změna. Do zatáčky se kolo přesto sklápí ochotně, ale znatelnější přítlak na předek tolik nenahrává výjezdu pod plynem a na zadním. Prostě stabilní maratonská geometrie, jež na rovině neomezuje výkon a ve výjezdech dovolí pořádně zabrat. Attack není ani sjezdař, ani vrchař, jeho geny jsou přesně uprostřed, takže když se rozhodnete naložit si ve výjezdu, není problém s jen lehkým nalehnutím na řídítka vyjet opravdu strmá stoupání, a naopak s přesunem těžiště za sedlo lze sjet i dost ostré partie. Jen nepočítejte s tím, že si budete ve sjezdech s kolem dělat, co chcete. Vzhledem k delšímu posedu nestačí ve sjezdu jen přitáhnout řídítka k odlehčení předního kola, ale je třeba razantnější povel a přesun těžiště. Ve sjezdech je prostě jezdec trochu víc vpředu a musí to brát v potaz, nasadit kratší představec, byla by to rozhodně změna k lepšímu požitku směrem dolů. I tak ale kolo ve sjezdech nijak nestrádá, v ranku XC a maratonských kol je to v pořádku, jen to prostě vzhledem k výšce řídítek tak trochu svádí k tomu, chtít si s kolem víc hrát.
Každopádně, když už se s attackem sžijete, jeho celkový výkon určitě oceníte, a pokud máte ambice více směrem z kopce, změna představce vám určitě nabídne o dost živější jízdu, stávající konfigurace je pak pro maraton naprosto v pořádku.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: UD Carbon, Sector Layup, Monocoque, X-12
Vidlice: Rock Shox Recon Gold, Push Lock, 100 mm, QR15
Kliky: Shimano Deore XT, 22/30/40
Řazení: Shimano SLX, 3x10
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Přesmykač: Shimano SLX
Brzdy: Tektro HDC 300
Ráfky: Ryde Rival CC-40
Náboje: XLC EVO
Pláště: Schwalbe Racing Ralph, 2.25“
Kazeta: Sram PG1030, 11-36
Sedlo: Haibike
Sedlovka: XLC EVO
Řídítka: XLC EVO
Představec: XLC EVO
Hmotnost: 11,75 kg
Cena: 49 999 Kč
Sportovní elektrokola dnes hodně připomínají motorku, zvlášť když jde o celoodpružené modely se středovým motorem. Jednu takovouhle hračku…
Dokonalá silniční skládačka – tak by se dal v rychlosti charakterizovat model Tern Verge X18. S perfektně zvládnutým systémem skládání rámu…