Stále ještě tak trochu novotou vonící standard dvacet sedm a půl palce o sobě dává více a více vědět, v případě modelů 2014 se naše testy zatím z velké části točí právě okolo tohoto „kompromisního“ průměru kol. Doposud jsme ale jezdili především dražší sedmadvacítky, nyní ovšem před sebou máme bike s cenovkou 18 990 korun od domácí značky Galaxy. A hned na úvod musíme říct, že si dovedeme jen stěží představit lépe utracených devatenáct tisíc. Model Pioneer 27,5“ s osazením kombinujícím Shimano Deore a SLX je totiž ve všech ohledech nad průměrem své třídy a nabízí skvělou geometrii i celkový jízdní projev. Že není možné, aby byl 27,5“ bike pod dvacet tisíc tak dobrý? Věřte nám, že je – právě s přihlédnutím k ceně je tomuto kolu možné máloco vyčíst. Navíc i nový designový směr značky Galaxy se nám líbí a připomínky jsme neměli ani k osazení. Podívejme se na tento bike, nabízející z našeho pohledu ideální poměr cena/výkon, pěkně kousek po kousku.
Rám ze slitiny AL 6061 s trojitě zeslabovanou stěnou hlavních trubek je z konstrukčního hlediska klasikou. Čistě kruhové profily trubek se nám líbí, tohle kolo si na nic nehraje a sází na ryzí funkci. Hlava s integrovanými ložisky je rovněž standardní a to samé můžeme říct o pod ní navařené výztuze. Ze zadní stavby vyzařuje požadavek co nejvyšší tuhosti. Současně je výhodou značná světlost zadního kola, prostoru okolo plášťů je opravdu nadbytek a bláto nabalené na jejich vzorek teoreticky vůbec nemusí přijít do styku s můstky. Případná montáž dlouhých blatníků na zimu zde bude naprosto bezproblémová a ocenit musíme také neokoukaný tvar poměrně mohutných patek i vedení řadicích lanek svrchu horní trubky.
Vpředu pruží o něco „ekonomičtější“ vidlice Suntour XCR HLO s vinutou pružinou v levé noze. Ovšem z hlediska funkce i tuhosti není tomuto odpružení co vytknout, snad vyjma určité nadváhy, s níž se v dané třídě prostě počítá. Samotný chod vidlice byl i při teplotách okolo nuly velmi kultivovaný a pocitově srovnatelný s dražšími kousky. Suntour zkrátka za poslední roky ušel obrovský kus cesty, dokonce i mazivo použité ve vidlici bylo při nízkých teplotách bezproblémové. Předpětí pružiny se seřizuje klasicky svrchu korunky a napravo najdeme tvarově perfektní páčku lockoutu, u jejíhož provedení by se mohli inspirovat i výrobci mnoha luxusních vidlic. Suntour XCR ale vyniká především tuhostí zajištěnou silou vnitřních noh a využitím prakticky všech svých sto milimetrů zdvihu. Přitom však značná progresivita ke konci zdvihu brání chodu na doraz, prostě za dané peníze velice dobrá vidlice.
Nabízený posed si troufneme označit za přesnou odpověď na požadavky XC jezdců. Není ani zbytečně natažený, ani vzpřímený, zkrátka nám perfektně sedl již během prvních pár metrů. Svůj díl na to měla také vhodně vysoko umístěná řídítka ideální šířky 660 mm. Tím nejdůležitějším znakem, který o sobě dal okamžitě vědět, byla ovšem ovladatelnost naprosto srovnatelná se živou šestadvacítkou. Pioneer 27,5“ zatáčí až nebývale ochotně, nabídl nemalou porci radosti z jízdy. Právě spojení „radost z jízdy“ považujeme u charakteristiky ani ne dvacetitisícového kola za to nejlepší možné hodnocení. Dovolí odskočení si hrany, po zatažení za řídítka jde bez většího odmlouvání na zadní, prostě ve všech ohledech příjemné kolo. Toto vyloženě přátelské naladění samozřejmě vynikne primárně na točivějších tratích a v rychlých sjezdech. Ale i když by se dalo očekávat, že ve výjezdech to nebude úplně ono, tak i zde bike hodně příjemně překvapil. Určitá živost řízení samozřejmě potřebuje zkrotit pevnější rukou, ovšem samotné schopnosti v prudkém stoupání byly z našeho pohledu plně srovnatelné s dobrou devětadvacítkou. Galaxy netrpí tendencemi k nežádoucímu zvedání předku a záběr zadního kola byl velmi jistý jak na tvrdém zmrzlém podkladu, tak i ve sněhu. Samozřejmě s tím měly co do činění vynikající pláště Kenda Slant Six, jejichž nikterak hrubý, ale dostatečně členitý vzorek zvládl za jezdce celou řadu situací.
Hmotnost 13,7 kilogramu souvisí s použitím větších kol, ovšem v praxi není jakákoli nadváha příliš cítit a Pioneer 27,5“ jede poměrně svižně a zrychlení odpovídá cenové kategorii. Tuhost rámu a pevnost kol s odolnými vložkovanými ráfky Rodi Excalibur jsou navíc jako celek hodně bytelnou oporou i v případě, že testované kolo osedlá více jak stokilový jezdec.
V případě osazení musíme výrobce pochválit. Dalo se klidně ušetřit na nábojích, na klikách i na brzdách, ovšem nestalo se tak. Kola se otáčejí na nábojích Shimano s uchycením kotoučů Centerlock, velice tuhé kliky nesou logo Deore a tentýž nápis najdeme také na skvělých brzdách doplněných o kotouče 180/160 mm. Řadicí páčky Deore pak spolupracují se stejnojmenným přesmykačem a o stupínek luxusnější přehazovačkou SLX. V praxi z toho vyplývá, že bike řadí s přesností nejdražších sad od Shimana a stejně tak brzdí. Jediným patrným znakem, jímž se použité kotoučovky liší od dražších modelů, je absence vnějšího kolečka pro nastavení vzdálenosti páky od řídítek - musí se k tomuto úkonu použít imbusový klíč. Z hlediska výkonu, možnosti citlivého dávkování brzdné síly a praktické bezúdržbovosti nemají dané brzdy ve své kategorii téměř soupeře.
Ale abychom pouze nechválili, tak jedna z mála věcí, která se nám na kole nelíbila, byla sedlovka s až příliš jednoduchým a levným zámkem, jenž přímo kontrastoval s pěkným a celkem pohodlným sedlem WTB. Naopak pochvalu zasluhují již zmíněná, lehce zvednutá řídítka a „lock-on“ gripy s příjemnou směsí.
Jako celek je Galaxy Pioneer 27,5“ až nebývale vyváženým strojem, dokazujícím, že není nutné investovat částku přes dvacet tisíc, pokud se chceme příjemně sportovně povozit. Za 18 990 korun nabídne opravdu hodně muziky.
Rám: Al 6061 Triple butted
Vidlice: Suntour XCR HLO, 100 mm
Kliky: Shimano Deore 40/30/22
Brzdy: Shimano Deore, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore
Přehazovačka: Shimano SLX
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG-62 11-34 (10)
Náboje: Shimano M435 Centerlock
Ráfky: Rodi Excalibur XC 27,5
Pláště: Kenda K1080 Slant Six 2,1"
Řídítka: Zoom oversize
Představec: Zoom oversize
Sedlovka: Zoom Al 27,2
Sedlo: WTB Volt
Pedály: Union Al/CNC
Hmotnost: 13,7 kg (vel. 19")
Cena: 18 990 Kč
Biky Merida One-Forty byly vždy synonymem určité univerzality pro trailové či pohodové maratonské ježdění. Nová koncepce rámu na kolech…
Corratec šel vždycky trochu jinou cestou než ostatní značky, a přestože se může zdát, že ve střední třídě není u hliníkového hardtailu moc…