Ani původem kalifornská značka začínající kdysi na triatlonových kolech neunikla vlně tlustých plášťů, a kromě elektrofatbiku nabízí i trojici standardních „tlusťochů“, z nichž cenově nejdostupnější sedmdesátku jsme prohnali v zimním blátě.
Jestliže jsme si u některých konkurenčních fatbiků v nižší cenové hladině dovolili tolerovat absenci pevných os, tady je rámový základ zcela nekompromisní. Hliníková slitina jednak nabízí lehký hydroforming u horní či spodní trubky, ale hlava je přísně kónická, sedlové vzpěry až překvapivě tenké, a především se hezky tvarované zadní patky spoléhají na pevnou 12mm osu pro 190mm rozteč. Tomu vpředu sekunduje 150mm rozchod s 15mm pevnou osou, přičemž obě se stahují páčkou s možností přetočení do požadované polohy po stisknutí středové pojistky. Z dalších nezbytností má rám závity pro montáž nosiče vpředu i vzadu a bonusem je postmount úchyt brzdy na vnitřní straně zadní stavby. Komu by i tohle v ceně pod třicet tisíc bylo málo, snad jej uspokojí vnitřní vedení bovdenů, které vše elegantně ukrývá dovnitř trubek, ale mechanik může být v klidu, bovdeny jsou tažené v celku.
Rámový základ tedy není v žádném směru ošizený a spíše naopak v cenové hladině vyčnívá, což lze tvrdit také o některých komponentech. Určitě jsou to kliky RaceFace, které bychom tady rozhodně nečekali nebo pláště Schwalbe, které bývají v této cenové kategorii zastoupeny spíše levnějšími asijskými kousky. Na druhou stranu přesmykači SLX sekunduje vzadu „jen“ devítková Alivio přehazovačka a koutoučovky jsou mechanické, s trochu levnějším dojmem působícími pákami. Trochu překvapivé je nasazení ráfků s plnou stěnou bez odlehčovacích otvorů, které jsou pro fatbiky svojí v každé díře vyboulenou vložkou typické. Každopádně, nic proti, všechno funguje a ráfky vydržely i naši oblíbenou stezku, kde testujeme spíše enduro kola.
Jízda na fatbiku má vždycky dvě tváře a každá z nich je spojena s tlakem v pneumatikách, jenž je alfou a omegou výkonu takového kola. Čtyřpalcové pneumatiky s hrubším vzorkem, v tomto případě při vyšším tlaku, bez problému dovolily „švihat“ v rámci kategorie po asfaltu i tvrdším podkladu, ale v terénu samozřejmě nebylo možné mluvit o výraznějším komfortu. Jakmile jsme upustili na nějaký kompromis, na silnici výkon trochu ubral, ale v terénu narostla jistota a komfort doslova raketově. Na měkkém sněhu pak ještě nižší tlak, spolu se špunty plášťů, zajistil přilnavost, ale na silnici to o žádném velkém povyražení nebylo. Hra s tlaky je prostě u fatbiků zásadním parametrem ovlivnění jejich výkonu.
Testovaná velikost M (18,5“) se ukázala i díky kratšímu představci ideálně dlouhá pro jezdce s výškou kolem 185 centimetrů, jemuž bude odpovídat i délka sedlovky. Pocitově ideální délka pak nabídne příjemný, ne nějak natažený posed s rozumnou výškou řídítek. I s negativně natočeným představcem jsme neměli problém ve sjezdech, kde bike ukázal velice slušnou točivost. Ta byla příjemná i v uzavřených zatáčkách a kolo se ochotně proplétá všude, kam jej jezdec nasměruje. Přitom vedení přímého směru nečiní žádné potíže a ani rychlejší sjezdy nerozhodí méně zkušeného pilota. Ovládání zkrátka padne rychle do ruky, a jediné, na co je třeba si zvykat, je široký profil plášťů, který proti klasice prostě okamžitě jezdce nasměruje tam, kam je naklopí či stočí. Zimní bláto tak bylo dokonalou prověrkou vzorku, který i při lehce vyšším tlaku jezdce podržel. Mechanické kotoučovky se celkem rychle zajely a překvapivě nabídly ostrý a dobře dávkovatelný výkon, takže ve spojení s výbornou adhezí obutí byla radost si s kolem hrát i na méně stabilním podkladu. Odpovídající šířka řídítek s příjemným zahnutím nebo dostatečně komfortní sedlo pak jezdce během jízdy spíše šetřily, a jestliže jsme kombinaci Alivio/SLX zpočátku lehce kritizovali, funkčně bylo vše v naprostém pořádku a v blátě spíše spolehlivější než citlivější desítkové sady.
Chválíme trojici převodníků, která si obzvlášť u méně výkonných jezdců najde opodstatnění a pro různorodý terén je dobrou volbou. Jediným negativem celkem hezkých klik je ovšem uchycení té pravé na osu, která má výraznější středový výstupek. Díky 100mm středovému pouzdru a širšímu rozchodu klik tak dochází při jízdě v espédéčkách s patami více k rámu ke škrtání vnitřkem tretry právě o tenhle výstupek v úrovni osy. Jezdec na to tedy musí myslet a částečně tomu přizpůsobit úhel kolen a chodidel vůči rámu. Na platformových pedálech jsme tím ale netrpěli.
Celkový dojem z „dédéčka“ byl ovšem veskrze pozitivní, protože jde o fatbike se svižným a hravým charakterem, který kromě zdolávání strmých výjezdů nabídne jezdci i dostatek zábavy ve sjezdech a neodmlouvá ani na hravých pěšinách nebo v uzavřených zatáčkách. Za danou cenu navíc nabízí velice slušný rámový základ, na němž lze postupně lehce „tunit“.
Technická specifikace
Rám: Al 6061 D.B.
Vidlice: Al 6061
Kliky: Race Face Ride, 22/32/44
Brzdy: Tektro Novela, 180/160 mm
Řazení: Shimano Deore, 3x9
Přehazovačka: Shimano Alivio
Přesmykač: Shimano SLX
Náboje: Forged Al, 15x150, 12x197 mm
Ráfky: Al, 80 mm
Pláště: Schwalbe Jimbo Jim, 26x4“
Kazeta: Sunrace CSM96, 11-36
Sedlo: Felt
Sedlovka: Felt
Řídítka: Felt
Představec: Felt
Hmotnost: 15,7 kg
Cena: 29 990 Kč
Galaxy Skylab 29“ SLX / Deore ve sněhově bílé barvě, navíc s atraktivní matnou povrchovou úpravou rámu, je hardtailem s vyloženě lákavým…
Model Amulet 29Big Jose! R je hodně vydařeným univerzálem. Svým rámem je sice primárně celkem standardní rychlou devětadvacítkou, jejíž…