logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Test, Devron Vulcan 3.9 29“

Test, Devron Vulcan 3.9 29“

Otestovali jsme devětadvacítkový hardtail Devron Vulcan 3.9 29“ a hned na úvod prozradíme, že nás svým projevem nadchnul. Kombinace skvělé geometrie, sady Sram GX s převody 1x12, příznivé váhy a stejně tak nízké obvodové hmotnosti kol se zkrátka povedla. Hledáte-li s přibližně padesátitisícovým rozpočtem schopný hardtail, na kterém zvládnete nástrahy maratonských a XC tratí, jste na správné adrese.

Matně stříbrná barva tvářící se jako titan vykresluje všechny konstrukční prvky – ať už jde o nepřehlédnutelné profilace, či řadu dalších detailů. Nejdůležitější ovšem je, že tento bike od začátku překvapí velmi přátelským naladěním a nám padl do ruky doslova během prvních pár sekund jízdy. S kolem se okamžitě sžije prakticky kdokoli, ať už navyklý na projev schopné devětadvacítky, nebo naopak dosavadní uživatel šestadvacítek, který se poprvé vydává směrem velkých kol.

Stavební kameny spokojenosti

Jízdní pozice je vhodně namíchaným kompromisem. Posed je ideálně dlouhý na to, aby byla jízda rychlá a sportovní, s luxusní stabilitou nejen ve výjezdech, a současně aby byl kladen důraz na pohodlí. Na fotkách jste možná zaznamenali, že jsme vozili řídítka v nejvyšší možné pozici, byť jen přechodně, testovaný Devron byl totiž i v takovém nastavení stále hodně sportovní a ani preference komfortu neokleštila jeho terénní dovednosti. Námi testovaná velikost XL pak byla naprosto ideální pro jezdce s tělesnou výškou okolo 190 centimetrů.

Zásadní konstrukční prvek rámu představuje zahnutá sedlová trubka, takže ač rám vypadá spíše kratší, posed odpovídá sportovnímu bikingu a je výkonnostní, ovšem nikoli nepohodlný, s těžištěm posunutým více vzad. Podobná chvála se vztahuje k vynikající tuhosti, čímž se vracíme zpět ke konstrukci. Duralový rám ze slitiny 6061 dá až na druhý pohled vyniknout řadě detailů, jež ho odlišují od hlavního proudu. Zahnutí spodní trubky s pagodovitým profilem doplňuje efektní zalomení hydroformingem tvarované trubky horní. Neméně důležitý je mohutný průřez sedlové trubky, mající vliv na boční tuhost středové partie. Praktické je snížení řetězových vzpěr, doplněných o atraktivně tvarované patky s pevnou osou a plastickým logem Devron. V určitém kontrastu jsou štíhlé sedlové vzpěry využívající trojúhelníkový profil a horní můstek tvarovaný do písmene „X“. Lehké vyosení těchto vzpěr by teoreticky mělo navýšit schopnost pohlcovat rázy od terénu. Nemůže chybět efektní kónická hlava, dále Post Mount úchyt brzdy situovaný před osu kola, kompletně vnitřní vedení bovdenů i hydrauliky nebo integrované montážní body přesmykače, byť v našem případě zaslepené díky systému 1x12. Zajímavostí je příprava pro vnitřní vedení ovládání teleskopické sedlovky, pakliže by si ji chtěl majitel kola později doplnit.

Osazení kombinuje vidlici Rock Shox Reba se stovkovým zdvihem a dálkovým ovládáním lockoutu, s oblíbenou sadou Sram GX. Brzdy Level T se 180/160mm kotouči nabídly výkon i příjemnou ergonomii, takže sázka na koncern Sram se vyplatila. Také vidlici není co vytknout, je tuhá, citlivá a dokáže příkladně hospodařit se zdvihem. Jedním z nejdůležitějších komponentů jsou kola, kompletně postavená od Novatecu a maximálně redukující klíčovou obvodovou hmotnost. U Devronu vědí, co je u sportovně-závodní devětadvacítky klíčové, a na to se zaměřili. Lehký a přitom tuhý zapletený set Novatec Alpine doplněný o podobně lehké pláště WTB Ranger Race se postaral o akceleraci typickou pro biky o třídu dražší. Navíc i designově vypadají kola skvěle a zajímavý detail představuje dvojice stříbrných drátů s červenými niply bezprostředně u ventilku.

Letíme terénem

Lehká kola s nízkým profilem ráfku, pláště s dodatkem Light (byť v šíři 2,25“), bezvadná torzní tuhost podpořená mimo jiné i pevnými osami – vše nahrává akceleraci. Přitom neutrpěl komfort, širší pláště se vzorkem podobným osvědčenému Racing Ralphu pohlcují nemalou část rázů, a vše podtrhuje práce vidlice a vzadu pak sedlo WTB Volt. Kombinace takřka ideální, navíc s důrazem na špičkovou adhezi, vycházející z mixu velkého obvodu a solidní šířky obutí. Výjezdy i sjezdy se stávají hračkou prakticky po jakémkoli podkladu, s výjimkou mazlavého bláta.

Vulcan 3.9 29“ je hlavně o rychlosti a při jízdě působí zásluhou kol ještě lehčím dojmem, než co ukázal displej naší digitální váhy. Zrychlení za každou zatáčkou či vracečkou, ale také další akcelerace ve vyšších rychlostech, to je parádní disciplína biku, bráno samozřejmě v kontextu třídy. Proto maličko zamrzí převodník se 34 zuby, šestatřicet by se nám líbilo víc. Klíčovou roli ale hraje nejmenší pastorek s deseti zuby, jemuž uživatelé jednopřevodníků blahořečí. Ovladatelnost byla podpořena 70mm představcem a úchop 750 mm širokých řídítek zpříjemňovaly gripy s pěnovou kontaktní plochou. Chceme-li v létě jezdit bez rukavic, těžko si představit pohodlnější gripy. Příjemný je dálkový lockout v bezvadném dosahu prstů, naopak lehkou kritiku si odnáší absence ochrany boků sedla.

Máme-li shrnout dojmy, pak se testovaný bike chová přesně tak, jak se na dobře postavenou devětadvacítku sluší. Bez sklonů ke zvedání předku ve výjezdech, takže lze za pomoci adheze plášťů zdolat i extrémně prudké stojky. Prostě ryzí cross-countryová devětadvacítka. V pomalých rychlostech nemá sebemenší problém jet rovně, aniž bychom příliš svírali řídítka. Směrová stabilita je přesně taková, jak je pro segment 29“ typické. V běžném terénu je Devron stabilní, hodně příjemný a nezáludný, současně však působí i celkem hravě, takže změní-li se sklon a cesta směřuje z kopce dolů, projeví se ochota pokládat se do klopenek. Ne že by bike vyloženě vybízel k odskakování terénních hran či k bunny-hopu, ale umí to a nijak proti takovým „vylomeninám“ neprotestuje. Zkrátka nás nabádá, abychom neustále trochu posunovali dovednosti, a tak by to mělo být. Stovkový zdvih přední vidlice se zkrátka vůbec nemusí vylučovat se zábavností jízdy.

Vybavení kola

Rám: Devron Vulcan HT Alu 6061

Vidlice: Rock Shox Reba RL, 100 mm

Kliky: Sram GX, 34 zubů

Brzdy: Sram Level T, 180 / 160 mm

Řazení: Sram GX Eagle

Přehazovačka: Sram GX Eagle

Kazeta: Sram GX Eagle 10-50 (12)

Náboje: Novatec

Ráfky: Novatec Alpine

Pláště: WTB Ranger Light 2,25“

Řídítka: FSA Commet, 750 mm

Představec: FSA V-Drive

Sedlovka: Truvativ

Sedlo: WTB Volt

Hmotnost: 11,95 kg (vel. XL, včetně pedálů)

Cena: 52 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

RB pro děti

Pevná či celoodpružená „erbéčka“ patří mezi léty prověřené stroje, v určitých intervalech nabízející konstrukční změnu ať už v systému…

  • Datum: 05. 11. 2018
  • Kategorie: Technika

Teleskop od Lapierre

Ať se to jejich odpůrcům líbí, nebo ne, teleskopické sedlovky si už našly cestu i na XC kola či silničky, protože možnost změny posedu…

  • Datum: 12. 11. 2018
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru