logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Technika
  • Test, Cube s novým motorem

Test, Cube s novým motorem

Kolekce elektrokol německé značky Cube patří k těm nejnabitějším na trhu, a jelikož jsme na jaře testovali jejich celoodpružený trailový e-bike, nyní volba padla na opačný konec spektra, tedy hardtail Reaction HPA Pro, určený pro sportovně rekreační jízdu. Ovšem již z nové modelové řady, takže s novými tvary rámu, chytře umístěnou klasickou baterií a novým pohonem Bosch Performance CX.

Ne – integrace?

Integrovat, či ne? Tedy v otázce umístění baterie v rámu, což je v případě modelové řady Reaction ukázkou toho, že výrobce nabízí zákazníkovi možnost volby obou variant. Zatímco námi testovaný model disponuje výrazně rozšířenou a shora otevřenou spodní trubkou, v níž je klasická baterie Bosch „utopená“ tak, že vyčnívá jen kousek, u dražších variant sází na integrovanou baterii Powertube. Je tedy spíše otázkou vkusu a financí, zda sáhnout po elegantnější a štíhlejší spodní trubce s ukrytou baterií, nebo masivnější verzi, jako v našem případě.

Tím jsme nakousli konstrukci rámu, jenž spoléhá na výrazné profilace. Na 1,5“ hlavovou trubku přechází masivním svarem lomení spodní trubky a částečně i té horní. Ta má nenápadné nahrbení hned za hlavou a rozšiřuje se před napojením na sedlovou trubku. Masivní spodní trubka tvoří elegantní jednolitý celek se šasi motoru, výrazně protaženém za motorem dolů. Na tento díl se napojují poměrně vysoké řetězové vzpěry i dopředu lomená sedlová trubka, mimochodem vybavená závity pro montáž košíku. Řetězové vzpěry jsou u převodníku poměrně tenké, kvůli průchodnosti pláště a blízkosti většího převodníku, směrem k patkám se ale zeštíhlují na standardní profil. Patky na rychloupínák disponují závity pro montáž nosiče nebo blatníků, brzdový třmen je pak umístěn na vnitřní straně zadní stavby a mezi jeho montážními body nechybí otvor pro upevnění stojánku. Sedlové vzpěry jsou ve spodní třetině až nečekaně vyosené směrem ven, ale ke kontaktu s patou tretry při šlapání nedošlo. Horní můstek disponuje závitem pro montáž blatníků, takže tady se rozhodně nehraje jen na sportovní použití. Kompletní vnitřní vedení bovdenů a kabeláže je dnes standardem, co ale není zase tak obvyklé, je plastový krycí díl boků motoru, jenž je designovým prvkem zaručujícím ventilaci, a tudíž chlazení motoru. Lze jej sice snadno vycvaknout, ale pak jsou vidět montážní šrouby motoru, takže s plastovým krytem celek určitě vypadá zajímavěji.

Motor již čtvrté generace dostal velký 38zubý převodník a přišel o vnitřní zpřevodování, původně nutné kvůli miniaturnímu převodníku. Menší rozměry, nižší hmotnost a přitom točivý moment 75 Nm, to slibuje dostatek výkonu, navíc je motor posazen v rámu pod úhlem korespondujícím s úhlem spodní trubky, takže už žádné vytrčení směrem dopředu. Vše ovládá malý Purion displej na řídítkách a napájí 500Wh baterie, takže standard, ale s úplně odlišným projevem, než měl předchůdce.

Co se týče komponentů, tady příjemně překvapila volba vidlice, která má 34mm vnitřní nohy a pevnou 15mm osu na imbus. Žádné dětské nemoci v podobě vidlice s 30mm průměrem nohou a rychloupínákem kroutící se v zatáčkách pod brzdou při zatížení víc jak metrákovým elektrocyklistou. Tady je předek nekompromisně tuhý ve všech směrech a plně tím koresponduje s rámem, jehož tuhost je opravdu příkladná. Zadní rychloupínák pak v tomto směru nepředstavoval žádné oslabení tohoto parametru.

Kombinace 38 zubů převodníku a dvanáctkové kazety nové sramové sady SX Eagle s rozsahem 11-50 je ukázkou toho, že jednopřevodník v téhle kombinaci může dokonale pokrýt snad všechny sklony terénu a navíc s motorem je to ještě jiný level. Řazení pouze o jeden pastorek nahoru i dolů je logickou nutností pro menší namáhání řetězu i pastorků při řazení v záběru a jeho chod si dovolíme přirovnat k dražším sourozencům téže značky. Co se týče brzd, výkonem jsou shimanovské MT dvoustovky na 180mm kotoučích slušné, ale přece jen bychom na elektrokole raději viděli nějaký výše postavený model s odolnějšími pístky. Co se týče výpletů a obutí, tady je sázka na pláště Smart Sam od Schwalbe jasnou výhrou. Budoucí majitel totiž ocení díky jejich poměrně celistvému středovému vzorku dobré odvalování po silnici a hrubší boky jej podrží i v náklonu na trávě. Navíc v šíři 2,6 palce už je to slušný balón, aby uměl vyžehlit i většinu terénních nerovností. Ale to už jsme se rozjeli, takže displej „On“ a nasedat.

Vnímavější motor i poslušná geometrie

Sedlali jsme jednadvacítkový rám na devětadvacítkových kolech, přičemž výrobce nabízí tenhle e-bike i na sedmnáctkovém rámu na kolech průměru 27,5 palce, případně dámskou verzi i v patnácti palcích. Délka sedlové trubky testovaného modelu ale odpovídá spíše menší dvacítce, takže tady pozor na značení. Posedem je kolo ideální pro 190 cm vysokého jezdce, jemuž nabídne optimální délku horní trubky a lehce vzpřímený posed. Vyšší pozici řídítek lze množstvím podložek pod představcem upravit, sedlovka s dozadu protaženým zámkem pak usadí jezdce tak, že na rukou není zbytečně moc jeho hmotnosti a šlape mírně před sebe. Tvarově širší a přitom hodně krátké sedlo svým polstrováním a tvarem docela rozmazluje, ale je to spíše rekreační než sportovní kousek. Nicméně posed lze celkově označit jako pohodlný a v kombinaci s tlumicími schopnostmi plášťů je pak kolo poměrně komfortní.

Zapínáme pohon, volíme režim Tour (Eco, Tour, E-MTB, Turbo) a s prvním záběrem do 175mm klik vyrážíme s poměrně přesnou odezvou pohonu vpřed. Motor je zvukovým projevem podobný svému předchůdci, ale rozdíl je znát hlavně v přesnější odezvě na záběr do pedálů. Zatímco předchůdce s miniaturním převodníkem nabídl šlapání pocitově někam do prázdna a pak přes spřevodování záběr na zadní kolo, tady je odezva znatelnější a jezdec má pocit mnohem bližší standardnímu kolu. Kromě Eco režimu jsme neměli problém dostat kolo při silnějším šlápnutí do kopce na zadní, odezva je tady prostě rychlejší. Kombinace s kazetou velkého rozsahu je pak tím, co mělo přijít už dávno, a tenhle směr si dovolíme označit jako jediný správný pro využití v každém terénu. I bez motoru má totiž jezdec šanci vyjet náročné výjezdy, což u pohonů s devítkou pastorků a největším s dvaatřicítkou opravdu lze jen s nabitou baterkou a na vyšší stupeň asistence. Příjemná je pak jízda z kopce, kdy převody dovolí přišlápnout i ve vyšší rychlosti, mírně nakloněná cesta a šlapání přes 25 km/h pak klasicky nabídne povadnutí výkonu při překonání limitu motoru a dá pocítit hmotnost a setrvačnost kola při snaze zrychlit „za svoje“.

V režimu Tour jsme absolvovali celkem 72 kilometrů, při zatížení 103kg jezdcem a profil terénu byl středně kopcovitý, s převahou polních i lesních cest a asfaltu. První dílek (z pěti) kapacity baterie zmizel na dvacátém kilometru, druhý pak na pětatřicátém. O třetí a čtvrtý jsme přišli po dalších osmadvaceti kilometrech a poslední vydržel finálních devět kilometrů. Rozdíl v jednotlivých stupních výkonu motoru byl znatelný především mezi Eco a Tour, kdy první je víceméně podporou spíše jen do mírnějšího kopce pro ty, kdo si rádi přišlápnou. Tour už nabídne slušnou podporu i v náročnějším profilu a E-MTB zde bylo nastaveno blíže k Turbo než Tour, takže tady byl „postrk“ motoru o dost výraznější, ale dva nejvyšší režimy už se od sebe výkonem zase tolik nelišily.

Co se týče ovládání kola, hlavový úhel i délka rámu nabídly spíše klidnější projev, jenž v nízké rychlosti umožnil dobré manévrování s kolem i v ostřejších zatáčkách, ale s narůstající rychlostí se úměrně navyšovala i stabilita kola. Začátečníka tedy rozhodně ze sedla nevyhodí, naopak jej podrží a nabídne poslušný a klidný projev. Na nějaké dovádění v terénu, skákání a pokořování terénních nástrah nemá hravou geometrii. Bude spíše společníkem pro dlouhé vyjížďky, kde podrží jak ve sjezdu, tak ve strmějších výjezdech. Stavět se na zadní totiž umí jen tehdy, pokud to jezdec vyloženě žádá, jinak sedí předek ukázkově na terénu a kolo je poslušné.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace

Rám: Al Superlite

Vidlice: SR Suntour XCM34, 100 mm, Boost

Kliky: ACID E-Crank, 38 z., 175 mm

Brzdy: Shimano BR-MT200, 180 mm

Řazení: Sram SX Eagle, 1x12

Přehazovačka: Sram SX Eagle

Náboje: Shimano MT400/TX505

Ráfky: Cube EX 30

Pláště: Schwalbe Smart Sam, 29x2,6“

Kazeta: Sram PG-1210 Eagle, 11-50

Sedlo: Natural Fit Sequence

Sedlovka: Cube Performance

Řídítka: Cube Rise Trail

Představec: Cube Performance

Motor: Bosch Performance CX Generation 4, 250 W, 75 Nm

Baterie: Bosch Powerpack, 500 Wh

Displej: Bosch Purion

Hmotnost: 23, 85 kg

DALŠÍ ČLÁNKY

Katalog kol GRAVEL

V přehledu značek GRAVEL kol na našem trhu naleznete vždy odkaz na dovozce nebo výrobce příslušné značky. Fotografie kola u každé značky je…

  • Datum: 06. 11. 2019
  • Kategorie: Technika

A znovu Musguard

O superlehkém skládacím blatníku slovinské značky Musguard jsme již psali loni na podzim, šlo ovšem o přední variantu, přičemž tentokrát…

  • Datum: 10. 11. 2019
  • Kategorie: Technika
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru