Čistokrevný závoďák za sedmdesát tisíc? Máte ho přímo před sebou! Cube Litening Super HPC Race Compact sice spoléhá „jen“ na druhou nejvyšší sadu Shimano, ale ani osazení, ani použitý karbonový rám jej jakkoli nelimitují. Z hlediska jízdního projevu testovaný model snese přímé srovnání s výrazně dražšími konkurenty. Poměr cena/výkon je totiž již tradičně velmi silnou zbraní německého výrobce a Litening Super HPC Race je toho skvělým důkazem.
Pokud chcete podávat výkony v některé z domácích amatérských lig nebo zdolávat dlouhé tratě silničních maratonů, stěží si můžete vybrat lépe. Nějaký prostor k dalšímu doladění zde sice je a třeba lehčí kola by ještě podpořila již tak velmi dobrou chuť akcelerovat, ale samotný rám je z našeho pohledu absolutní špičkou - ať už se zaměříme na jeho tuhost, či nabízenou porci jízdního komfortu. Navíc si nás testovaný model získal i svou uživatelskou přívětivostí. Jinými slovy, jeho geometrie je až nebývale přátelská i pro méně zkušeného jezdce. Jízdní stabilita je totiž doslova příkladná, stejně jako ochota držet přímý směr, přitom na povely Cube reaguje bez jakýchkoli prodlev. Takové naladění je zkrátka naprosto univerzální, ať už na kolo posadíme dosavadního bikera, teprve se rozhlížejícího ve světě úzkých plášťů, nebo závodníka, pod jehož rukama litening ukáže, co v něm opravdu je.
Nyní už k rámu, vyrobenému technologií monocoque. Ten je díky kombinaci matně a leskle černých ploch na první pohled velmi decentní, ale důkladnější prozkoumání odhalí precizní péči o všechny detaily. Nejprve zaujme mohutná spodní trubka a proměnný profil té horní. Dále si nelze nevšimnout designově velmi čistého napojení útlých sedlových vzpěr, kónické hlavy nebo vnitřního vedení lanek zadní brzdy a řazení, kdy lanko přehazovačky vystupuje z řetězové vzpěry až bezprostředně před měničem. Konstruktéři jsou si však dobře vědomi servisní náročnosti u všech podobných řešení, takže zespodu středového pouzdra najdeme krytku, pod níž jsou lanka snadno přístupná. Takovéto provedení integrace jednoznačně chválíme, stejně jako použití užšího profilu sedlové trubky a s ním související sedlovky průměru 27,2 mm. Ano, přesně takhle se postupuje v případě, kdy je požadavek na dosažení co nejvyššího stupně jízdního komfortu. Naopak přední celokarbonová vidlice působí opticky hodně mohutně, což podtrhuje nejen samotný profil ramen, ale i jejich vzájemné odsazení. Nicméně i zde se konstruktérům podařilo dosáhnout schopnosti pohlcovat otřesy, byť ne v takové míře jako u zadní části kola. Požadavek na dokonalé vedení směru při položení do zatáčky je zkrátka u závodně střiženého rámu vždy prioritní, nebo by alespoň měl být. Z vyložených detailů potěší nejen nerezové plíšky v místě možného zasukování řetězu, ale třeba i ochranná folie zespodu dolní trubky. Inspirace světem biků rozhodně nemusí být od věci.
Ke kompletní sadě Shimano Ultegra s jedenácti pastorky není co dodat. Vlastně ano, je, Dura-Ace nepotřebujete, natožpak nějakou elektroniku! Ultegra funguje naprosto dokonale a stejně bezchybné je i ergonomické provedení současných pák Dual Control. Příjemně lehce chodí přesmykač a příkladná je i funkce brzdových čelistí. Použití převodníků Compact má své zastánce i odpůrce, nás zde však určitě neurážely, naopak v našem oblíbeném Pošumaví jsme za ně byli občas celkem rádi.
Otestovali jsme třetí nejvyšší velikost 60, jež je optimální pro jezdce s tělesnou výškou cca 182 až 188 cm. A tím úplně prvním, co jsme registrovali, byla již výše zmíněná tuhost rámu. I v případě, že vážíte přes devadesát kilo a vyžíváte se spíše v silovější jízdě, nepocítíte patrný náznak kroucení, což je mimo jiné zásluha rovněž zapletených kol Fulcrum Racing 44 Aero. Takže z hlediska přenosu síly je Cube takřka bezchybný. A v podstatě totéž si dovolíme prohlásit o nabízeném jízdním komfortu. Již samotný posed, přestože je koncipován závodně, rozhodně nepatří k těm zbytečně nataženým. Ještě důležitější je však dovednost rámu a sedlovky pohlcovat nemalou část otřesů. I z tohoto důvodu proto není od věci volit spíše trochu menší velikost rámu než větší - aby mohla být zde použitá kvalitní karbonová sedlovka pokud možno více vysunuta, a nabídla tak schopnost pružit v předozadním směru. Předek kola je sice o trochu tvrdší, ale i tak působí litening velmi vyváženě a především kultivovaně. Vyloženě návykový je anatomicky tvarovaný profil horní části řídítek a docela nám vyhovovalo rovněž sedlo Selle Italia Flite.
Celková hmotnost 7,3 kilogramu sice nedosahuje limitů UCI (což v sedmdesátitisícové relaci ani není možné), ale rozhodně kolo neomezuje. Zrychlení je však pocitově jediným parametrem, v kterém patří testovaný model k lepšímu průměru – ve všem ostatním je totiž výrazně nadprůměrný. Použití vyššího profilu ráfků sice zlepšuje aerodynamiku a teoreticky i průměrku na rovinatých tratích, ale obvodová hmotnost tím maličko utrpěla. To je ale námět k následnému tuningu, který rozhodně není nezbytný, byť by akceleraci opravdu lehká kola prospěla.
Geometrie již byla zmíněna, ale na okamžik se k ní ještě vrátíme. Málokdy se stává, aby kolo působilo tak nezáludně a přátelsky, a současně dovedlo v případě potřeby natolik bleskurychle reagovat na veškeré podněty. Při jízdě ze sedla není potřeba jakékoli soustředění, stejně jako při položení kola do zatáčky. Litening vám dovolí prakticky v jakékoli rychlosti pustit oběma rukama řídítka (k čemuž vás nenabádáme!) a přitom je jeho ovladatelnost příkladná. Na tom má opět zásluhu torzní tuhost a s ní spojená přesnost vedení směru.
Takže, máte-li našetřeno sedmdesát tisíc, nebo se právě chystáte manželce zatajit prémie v práci, Cube Litening Super HPC Race Compact je skvělou možností, jak se těchto peněz smysluplně zbavit.
Rám: Super HPC Monocoque
Vidlice: Cube CSL Evo
Kliky: Shimano Ultegra 50/34
Brzdy: Shimano Ultegra
Řazení: Shimano Ultegra
Přehazovačka: Shimano Ultegra
Přesmykač: Shimano Ultegra
Kola: Fulcrum Racing 44 Aero
Kazeta: Shimano Ultegra 11-28 (11)
Pláště: Schwalbe One Kevlar 23
Řídítka: Cube Wing Carbon
Představec: Syntace F109
Sedlovka: Cube Carbon
Sedlo: Selle Italia Flite Mg
Hmotnost: 7,3 kg (vel. 60)
Cena: 69 990 Kč
Otestovali jsme novou generaci nekompromisního závodního biku KTM Myroon s přídomkem „Boost“, určenou pro sezónu 2016, navíc v jedné z…
Po začlenění kolekce AGang pod mateřskou značku Author se její logo automaticky objevilo také na propracovaných a především dokonale…