Tak si i lehne, tedy v horším případě, v tom lepším jen klidně šlápne do pedálů a pojede dál. Řeč je o nášlapných bikových pedálech, které se pro nás v posledních letech staly samozřejmostí a využívá je stále více i rekreačních cyklistů.
V průběhu května až srpna jsme otestovali devět párů nášlapných pedálů různých značek, abychom zjistili, jaké výhody jednotlivá technická řešení přinášejí, nebo naopak, na co bychom si měli dát pozor. Test probíhal opravdu natvrdo, takže pedály se střídaly na kole zhruba po dvou až třech vyjížďkách v terénu, a to samozřejmě za jakéhokoliv počasí, přičemž na bláto byl důraz kladen především.
U všech modelů se jednalo o cenově dostupnější provedení a důležité bylo, aby byly pedály kompatibilní se všemi SPD tretrami a nevyžadovaly speciální provedení podrážky. V dnešní době ale většina výrobců MTB obuvi i pedálů používá jeden standard montáže kufrů do podrážky, takže s tím problém nebyl.
V testu jsme se zaměřili na jednoduchost nastupování a vystupování z pedálu, regulaci vypínací síly, stranovou vůli tretry a samozřejmě samočisticí schopnosti pedálů v extrémních podmínkách. Dále také na vzdálenost nášlapného mechanismu od kliky nebo výšku pedálu, která v době integrovaných sedlovek může v řádu několika milimetrů také hrát roli.
Ačkoliv jsme zvolili levnější modely, některé se cenou liší až trojnásobně. Titanová provedení a další lahůdky jsme schválně vynechali, protože jde hlavně o hmotnostní výhody, ale na funkci mechanismu jako takového to v jeho chování nemá zásadní vliv.
Další věcí je životnost pedálů, ale v tomto případě je přibližně 100 km na jeden model málo a pozná se pouze odolnost povrchové úpravy, případně nějaké výrazné vady, které jsou znát hned po několika kilometrech. Pro tyto případy je důležité vědět, zda výrobce k danému modelu dodává náhradní díly jako ložiska nebo osy, aby bylo možné opotřebený pedál opravit. Jinak je třeba vyměnit celý komponent, což je dnes mnohem běžnější praxe. Test probíhal na jednom kusu nových treter, abychom mohli přesně srovnávat, jak se každý pedál ve spojení s nimi choval. Takže našlápnout prosím a jedem.
První v abecedě jsou pedály Acor, sázející na klasický SPD mechanismus doplněný o ocelový plech pro snadnější pohyb kufru na ose.
Duralové tělo je uložené na Cr-Mo ose na ložiscích a ramena nášlapného mechanismu tvoří vždy jeden celek na obou stranách pedálu. Plech pod kufrem je uchycen Torx šrouby na stranách. Klasické kufry lze výrazně posouvat do stran a nastavit si tak vzdálenost tretry od kliky.
Duralové tělo není uprostřed rozšířené ven, ale je naopak lehce vmáčknuté dovnitř a vystouplé jsou boky nesoucí osy nášlapného mechanismu. Díky tomu je pedál delší a kufr je tak dále od kliky.
Našlápnutí i pohyb tretry v pedálu jsou standardní, vše je ostré a jasné, postupem času nabývá nástup na plynulosti a jemnosti. Regulace vypínací síly je plynulá, ovšem stále platí to, že volný pedál pouští až moc ochotně, kdežto s výraznějším přitažením je vycvaknutí spíše trhavé a někdy obtížnější. Samočisticí schopnost je díky otevřenému mechanismu perfektní, bláto se dostane snadno skrz otvory kolem osy.
Cena: 999 Kč
Hmotnost páru: 300 g
Výška pedálu: 18 mm
Kufr od kliky: 56 mm
Montáž: klíč 15 + imbus 6 mm
Dodává: www.wheeler.cz
Klasický SPD systém vyznávají pedály BBB, které mají hodně miniaturistické provedení těla. To má duralový základ, který se otáčí na průmyslových ložiscích na Cr-Mo CNC obráběné ose, která je výrazně zúžená směrem od kliky. Přístup k ložiskům je jištěn duralovou šroubovací zátkou.
Nášlapný mechanismus má dvě ramena na jednom čepu, takže to sice svádí k dojmu, že se pohybují obě zarážky, nicméně pojistka bránící pohybu přední opěrky umožňuje vyklopení pouze zadní zarážky. Jednoduchost našlápnutí je standardní, je slyšet zřetelné cvaknutí a kufr uvnitř mechanismu drží spolehlivě i při menší upínací síle. Tu lze regulovat imbusem a při silnějším stažení už mechanismus klade výrazný odpor.
Kufr dosedá na střed osy, kde je nerezový plech usnadňující stranový pohyb. Vůle tretry je kolem pěti stupňů, což je dostatečné. Kufry umožňují výrazný posun do stran, takže lze perfektně nastavit pozici chodidla na pedálu.
Díky miniaturnímu tělu se mechanismus velmi dobře čistí v blátě, protože to se protlačí kolem osy skrz pedál.
Cena: 1 090 Kč
Hmotnost páru: 302 g
Výška pedálu: 18 mm
Kufr od kliky: 53 mm
Montáž: klíč 15 + imbus 6 mm
Dodává: www.jmctrading.cz
Třetí testované byly tzv. šlehače, které se od ostatních pedálů lišily takřka vším. Cenově vstupní model značky má celé tělo a všechny díly z oceli a jeho hlavní předností je čtveřice ocelových ramen, která umožňují našlápnutí takřka v každé pozici.
Dvojice kufrů nemá směrové tvarování, ale jde o pravý a levý model, přičemž jejich záměnou lze nastavit úhel vypnutí tretry na hodnotách 15 nebo 20 stupňů a stranová vůle tretry je 6°. Montáž je jednoduchá, pouze v případě vyšší podrážky treter bylo třeba umístit pod kufr plastovou podložku, aby byl výš. Díky přesným otvorům nelze kufry v otvorech posouvat do stran, takže kdo má rád chodidlo blíže či dále od kliky, nemá zde možnost tuto vzdálenost ovlivnit. Zvolená pozice otvorů ale umístila i širokou tretru poměrně daleko od kliky, takže jsme neměli problém.
Našlápnutí bylo velmi lehké, pouze proti standardu SPD nebylo tak čitelné nebo ostré. Kvůli většímu úhlu vypnutí a stranové vůli mělo chodidlo nadstandardní možnost bočního vytočení. Koho trápí kolena, má zde perfektní možnost díky stranové vůli ulevit noze, jak potřebuje. I při silně vytočeném chodidle držely kufry v zámku jistě a pedál nechtěně nepustil. Sílu vypnutí bohužel nelze nastavit, takže bylo třeba si zvyknout na méně čitelný okamžik, kdy je kufr už volný. Vycvaknutí prostě není tak ostré a jezdec o něm leckdy ani neví.
Naprosto perfektní je samočištění, kdy i v extrémním blátě nebyl problém se do mechanismu dostat, protože bláto jde pod tlakem okamžitě ven. Ložiska osy jsou přístupná z vnějšku, takže je lze jednoduše vyměnit.
Cena: 1 590 Kč
Hmotnost páru: 290 g
Výška pedálu: 19 mm
Kufr od kliky: 56 mm
Montáž: klíč 15 + imbus 6 mm
Dodává: www.progresscycle.cz
Značka Exustar patří mezi výrobce jak pedálů pro všechny cyklistické disciplíny, tak vlastních treter nebo chráničů a brašen.
Pedály vycházejí tvarově a systémově z osvědčené SPD klasiky. Duralový základ se otáčí na CNC obráběné Cr-Mo ose, která se do kliky utahuje pouze imbusovým klíčem. Pedál nemá uprostřed vodicí kříž ani kluznou opěrnou plochu. Ocelové plošky jsou na stranách, kam dosedá podrážka tretry a jsou jištěny Torx šrouby. Tyto kluzné plochy jsou součástí přední pevné zarážky, patní část je výklopná. Otevřené provedení kolem zarážek nabídlo celkem dobré samočisticí schopnosti a vyšší boky slušnou odolnost.
Stranová vůle je srovnatelná s ostatními klasickými pedály a samozřejmostí je regulace odporu pružiny.
Nacvaknutí i vystoupení z pedálů je velmi zřetelné, a jezdec tak přesně ví, kdy má ještě jistotu a kdy už je venku. Celé tělo se otáčí na kuličkách s konusem na ose, takže lze případnou vůli pedálu jednoduše seřídit. Vzhledem k vlastnostem v poměru k ceně jde o hodně silné provedení.
Cena: 650 Kč
Hmotnost páru: 354 g
Výška pedálu: 24 mm
Kufr od kliky: 54 mm
Montáž: imbus 6 mm
Dodává: www.pells.cz
Značka Look, to jsou především špičkové silniční pedály, ovšem ani bikové nezůstávají díky originálnímu systému pozadu.
Tělo pedálu je z kompozitu v kombinaci s karbonem a otáčí se na Cr-Mo ose uložené na zapouzdřených ložiscích. Toto uložení se nazývá Kéo, stejně jako u silničních pedálů, a ložiska jsou přístupná pouze po povolení matice na vnitřní straně pedálu.
Upínací mechanismus je tvořen ocelovými dráty, které ovšem nemají navinutou pružinu, ale jsou pouze částečně ohnuté kolem osy, jejich pružnost je to jediné, co drží kufry uvnitř.
Kufr nedosedá na osu a tělo pedálu, ale dosednout na tělo by měla podrážka tretry. K tomu je třeba přesně nastavit výšku kufru vzhledem k výšce podrážky pomocí několika vymezovacích podložek. Jestliže nebude mít podrážka s pedálem žádný kontakt, odpor pro vypnutí tretry bude minimální. Žádoucí je tedy nastavit výšku kufru tak, aby po zacvaknutí kladl pedál podrážce odpor.
My jsme zkusili na jednu tretru přidat tenkou podložku a druhou jsme nechali zcela bez plastové podložky, pouze s tenkým plechem pod kufrem. Tretra s podložkou šla nacvaknout o něco snadněji a měla trochu výraznější stranovou vůli, standard jsou 3°. Tretra bez podložky šla našlápnout trochu tíž, ale zato byla cítit větší jistota spojení s pedálem a vystoupení nepředstavovalo žádný větší rozdíl. Pouze okamžik, kdy je kufr již venku, není u tohoto systému tak zřetelný jako u SPD standardu. Pro sportovní jízdu tedy určitě doporučujeme nastavit si kufry na výšku přesně, aby byl zajištěn dostatečný odpor a jisté spojení.
Díky ose bez plochy pro kufr se celý mechanismus velmi dobře čistil v blátě a nebyl problém nastoupit ani s úplně plnou podrážkou bahna.
Cena: 1 270 Kč
Hmotnost páru: 280 g
Výška pedálu: 25 mm
Kufr od kliky: 55 mm
Montáž: imbus 8 mm
Dodává: www.vokolek-import.cz
Druhý nejlevnější pedál v hierarchii shimana představuje jakousi léty prověřenou klasiku. Duralové tělo na ocelové ose a vlastní systém uložení osy, ne nepodobný klasickému uložení osy v náboji kola. Jde o jednoduchý a seřiditelný mechanismus, který při kvalitním servisování vydrží hodně dlouho. Pouze pro demontáž osy z pedálu je potřeba speciální klíč na plastovou jisticí matici, vnější strana pedálu je totiž uzavřená.
Pedály svým bytelným tělem sice nepatří mezi nejlehčí, ale přijatelná cena a hlavně spolehlivost je řadí mezi hodně oblíbené. Nášlapný mechanismus má rameno na straně paty pohyblivé a opěrka špičky je pevná. Tenhle mechanismus funguje spolehlivě, pouze je třeba hlídat, aby se některý ze šroubů neuvolnil, je jich na ramenou celkem šest.
Sílu odporu lze samozřejmě regulovat a i u nových kufrů jde našlápnutí poměrně lehce a plynule. Stranová vůle tretry je srovnatelná s ostatními pedály, tedy kolem pěti stupňů. Našlápnutí i vycvaknutí mají jasný kovový zvuk a hrana, kdy pedál jezdce pouští, je dobře čitelná.
Díky ploše úchytů přední zarážky je tlak tretry rozložen na poměrně velkou plochu. Montáž kufrů umožňuje jejich výrazné nastavení do stran, takže celkový komfort je slušný. Samočištění není tak silné jako v případě modelů BBB, Acor nebo Crank Brothers, ale díky masivním ramenům i tělu pedálu se jezdec nemusí bát tretry pořádně od bláta okopat o pedál. Odolnost je prostě stavěna nad gramové úspory a za danou cenu jde v podstatě o bezkonkurenční model.
Cena: 699 Kč
Hmotnost páru: 376 g
Výška pedálu: 21 mm
Kufr od kliky: 56 mm
Montáž: klíč 15 + imbus 6 mm
Dodává: www.paul-lange.cz
Nejdostupnější pedály v nabídce shimana jsou většinou k vidění jako součást nových kol, přesto jsme se rozhodli je vyzkoušet. Masivní duralové tělo využívá pouze patní výklopnou zarážku a vprostřed nášlapného mechanismu je vodicí kříž, samozřejmě lze nastavit sílu předpětí pružiny.
Nastoupení do mechanismu je jednoduché a celkem přesné, boční vůle tretry je v řádu kolem 5°. Při vycvakávání je jasně znát okamžik, kdy je kufr ještě napevno v mechanismu a kdy už ne.
Trochu slabší je zde samočištění, protože prostor kolem vodicího kříže tvoří z boku sice otevřenou, ale jinak skrz pedál skoro neprostupnou plochu, takže bláto a kamínky občas zůstanou uvězněné pod kufrem a je třeba je doslova „vykopat“ pryč.
Tělo se otáčí na ocelové ose uložené na kuličkách s konusem na konci. Ten je po vyloupnutí plastové krytky dobře přístupný, takže lze celý vnitřek rozebrat a seřídit. Jde o ekonomické, ale poměrně funkční provedení pedálu, kterému kromě samočištění a vyšší hmotnosti nelze nic vytknout.
Cena: 590 Kč
Hmotnost páru: 438 g
Výška pedálu: 24 mm
Kufr od kliky: 56 mm
Montáž: klíč 15 + imbus 6 mm
Dodává: www.paul-lange.cz
Ačkoliv jsme volili hlavně XC provedení pedálů, tuhle kanadskou kultovní záležitost jsme nemohli opomenout. Syncros byl a stále je pojem, takže novinka v podobě vlastních espédéček pro All Mountain je příjemným oživením.
Tělo je z odolného kompozitu a otáčí se na Cr-Mo ose na kličkách a konusech, takže lze případnou vůli hravě seřídit. Tvar těla jasně ukazuje, že pedály jsou určeny na tvrdší ježdění a měly by jezdci poskytnout trochu jistoty i bez nacvaknutí. Díky tvaru těla je nacvaknutí hodně rychlé, protože protažené tělo přesněji srovná pedál proti podrážce, a nastoupení je bleskové. Naprosto perfektní nástup je velmi zřetelný, mechanismus přesně cvakne a jezdec cítí jen klasickou stranovou vůli kolem pěti stupňů.
Přední zarážka je výklopná, obě strany jsou ale na jediném čepu. Kufr dosedá na dvojici Torx šroubů, lehce vyčnívajících nad osu, a podrážka na celou plochu pedálu. Kufr je třeba nastavit trochu blíž ke klice, abychom o ni neškrtali tretrou. Díky standardnímu typu kufru je to ale snadné.
Vystoupení z pedálů je stejně zřetelné jako nástup, takže okamžitá reakce, v těžkém terénu velmi důležitá vlastnost. Sílu odporu pružiny lze samozřejmě nastavit imbusovým červíkem skrytým shora za patní zarážkou.
Trochu slabší je u tohoto modelu samočištění, ovšem to je dáno větší plochou, otvory mezi osou a zarážkami jsou dostatečné, hustší bláto ale zůstává prostě kolem. Kdo občas vyjede na nákup v pantoflích, nebo prostě potřebuje pedál s jistotou opory při nenacvaknutí, rozhodně tady nesáhne vedle.
Cena: xxxx Kč
Hmotnost páru: 312 g
Výška pedálu: 20 mm
Kufr od kliky: 53 mm
Montáž: klíč 15 + imbus 6 mm
Dodává: www.vokolek-import.cz
Pedály značky Time působily rozruch už v devadesátých letech, kdy do bikového světa přinesly originalitu v podobě upínacího mechanismu tvořeného dvojicí ocelových drátů.
Kompozitové tělo pedálu působí hodně masivním dojmem a pedál díky němu nabízí poměrně velkou opěrnou plochu pro tretru. Na vnitřní a vnější straně osy je navíc dosedací plocha pokryta plechem, aby nedocházelo k vymačkání materiálu.
Nášlapný mechanismus tvořený ocelovými dráty lze navíc regulovat šroubem, který pružinu částečně přitvrdí a nastaví tak odpor pro vypnutí. Přední drát umožňuje výraznější vyklopení, zadní se pak také pohybuje, ale jen po míru danou zadní ostruhou, o kterou se opře. Nastoupení do pedálů je velmi snadné a hlavně přesné. Jezdec cítí výrazné cvaknutí a pak už jen hýbe s tretrou v úhlu kolem pěti stupňů. Navíc lze díky tvaru kufrů naklápět chodidlo i částečně dovnitř a ven. Nestalo se nám, že by kufr nechtěně pustil, tento mechanismus je velmi spolehlivý a pro vycvaknutí je potřeba překonat poměrně výrazný odpor pružiny.
Hranice, kdy je kufr již venku, je zde dobře znatelná, takže jde o chování podobné klasickým SPD mechanismům. Ačkoliv je mechanismus ze stran téměř otevřený a dobře se v blátě čistí, kvůli velké opěrné ploše osy zůstává hustší bláto nebo kamínky pod kufrem a občas našlápnutí ztíží, to je ale jediná výtka, kterou k těmto jinak výborně fungujícím pedálům máme.
Ocelová osa se otáčí na průmyslových ložiscích, která jsou přístupná z vnější strany, celý pedál lze navíc kompletně rozebrat.
Cena: 1 559 Kč
Hmotnost páru: 372 g
Výška pedálu: 22 mm
Kufr od kliky: 54 mm
Montáž: klíč 15 + imbus 6 mm
Dodává: www.axitbikes.eu
Jednoznačná odpověď asi neexistuje, protože každé řešení nabízí něco navíc. Obecně lze ale klasické SPD systémy shrnout jako nejvýraznější při nastoupení i vystupování, protože v nich prostě kufr jasně dá znát, kdy je pevně v mechanismu a kdy už je venku. Lehce se tomuto projevu blíží pouze pedály Time. SPD klasika ještě nabízí možnost posuvu kufrů do stran, což usnadňuje přesné nastavení pozice tretry. Samočištění pak závisí na uzavření mechanismu z boků a hlavně na velikosti otvorů kolem osy, aby se bláto mohlo protlačit skrz tělo pedálu.
Systémy využívající pružnost drátu na pozici zarážek pak nabízejí výrazně snazší nastupování v blátě a obecně lepší samočištění. Tretra má větší stranovou vůli, ovšem kufry nelze nastavit na podrážce do stran. Na druhou stranu větší vůle více uleví kolenům.
Rychlost nacvaknutí je asi největší u pedálů Crank Brothers, díky čtyřem pozicím nášlapného mechanismu, a tyto pedály mají asi nejlepší samočištění. Na druhou stranu poskytují menší citlivost na zřetelné upnutí kufru. Pedály Look jsou naprosto samostatná jednotka, která jde svou cestou, a jednoduchý mechanismus pružin nabízí v kombinaci s podložkami pod kufrem hodně možností nastavení odporu a volnosti tretry.
Kdo chce tedy jisté a zřetelné upnutí, volí SPD mechanismy, rychlík na nastupování asi sáhne po Crank Brothers, endurista po Syncros, závodník zvolí mezi Look a Time. Detaily pak budou rozhodovat hlavně na poli hmotnosti a výsledné ceny.
Asi by byl nesmysl v době karbonu psát něco o tom, že by nastala éra aluminia a jeho slitin, leda tak vzpomínky na dural, to ano. Řeč bude…
Dnešním dnem jsme zprovoznili katalog kol, modely pro rok 2011. Prozatím je v něm již více jak 800 modelů. Kola v katalogu jsou rozdělena…