logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Author Ultrasonic 26

Test, Author Ultrasonic 26

Lehký, závodně koncipovaný juniorský hardtail je snem nejen samotných dospívajících jezdců, ale především jejich tatínků. Ti jsou si často vědomi nedostatečné nabídky daného segmentu a nejednou staví všemožné kreace ve stylu „co dům dal“, a to s maximální možnou gramovou redukcí při zachování, pokud možno, dostupné finální ceny. Author vyslyšel jejich volání a přichystal model Ultrasonic 26, tedy desetikilový šestadvacítkový hardtail s výškou rámu třináct a půl palce. Je určen pro postavu od nějakých 130 až do 155 centimetrů, takže bude ideálním předstupněm čistokrevné závodní sedmadvacítky či devětadvacítky. Konstruktéři Authoru tímto modelem uhodili hřebíček na hlavičku a vyjma ultimativních počinů pár malosériových výrobců tento bike na trhu téměř nemá konkurenci. Je doladěn do vyváženého celku, do nějž zapadá jak pevná přední duralová vidlice, tak hlavně sada Sram NX-1 s převody 1x11. Ani cena 21 990 korun se nezdá nijak přemrštěná, a jsme si jisti, že se najde hodně rodičů ochotných tuto sumu do sportovního bikingu své dospívající ratolesti investovat.

Je asi logické, že adekvátně otestovat juniorský bike není snadné, neboť většina jeho zamýšlených uživatelů buďto nemá dostatečné zkušenosti s vícero koly - pro objektivní posouzení jízdních vlastností, nebo, a to především, pro převedení všech poznatků „na papír“. Takže se Cykloservis zase po nějaké době obrátil na mou maličkost, abych mu vytrhla trn z paty. Se svými skoro stopětašedesáti centimetry jsem sice na třináct a půl palcový rám téměř obryní, ale délka sedlovky je naštěstí dostatečně dimenzována a na kolo jsem se ve finále poskládala až nečekaně pohodlně.

S dospělými vzory

Konstrukce je z velké části identická s dospělými sportovně-závodními modely Author, tedy z hlediska použitých prvků určitě. Rám ze slitiny 6061 využívá nepřehlédnutelné profilace hydroformně tvarovaných trubek, jež jsou vpředu doplněny o atraktivně působící kónickou hlavu a o lehce prohnutou, mírně zploštělou horní trubku, typickou i pro karbonové topmodely značky. Dolní trubka nese takřka trojúhelníkový průřez a určitou zajímavostí je dimenzovaná sedlová trubka průměru 34,9 mm se sedlovkou 31,6 mm. Konstrukční čistota vyzařuje z patek i celé zadní stavby a parádně vypadá přední vidlice, suplující svou výškou standardní odpružený model. Její přímá ramena evokují rychlost, která ostatně sálá i z kola jako celku. Matně stříbrná barva, decentní červené a černé prvky grafiky – v tomto případě platí ono známé rčení, že méně je někdy více. Prvoplánová líbivost by možná podpořila juniorsko-dětský dojem z kola, to zde však určitě nebylo záměrem, což je dobře.

Jakékoli ústupky nehledejme v osazení, zde šlo o skvělou akceleraci, bezvadné odvalování plášťů, přátelské naladění geometrie a nízké ovládací síly řazení a brzd. Všechny tyto aspekty se podařilo skloubit na výbornou. Absence přesmykače zde má dle mého názoru mnohem větší logiku než u mnoha dospělých, závodních či sportovních biků. Odpadá totiž jeden z prvků, na který by se musel jezdec či jezdkyně soustředit, takže většinu své pozornosti mohou zaměřit na přehazovačku, citlivé dávkování brzd a terén před sebou. Minimalizace ovládacích prvků je tady rozhodně vítána.

Osazení není jen o sadě NX-1 či o příjemně fungujících kotoučovkách Tektro Auriga, z mého pohledu je snad ještě důležitější volba lehkých kol. Author nenechal nic náhodě, lehké ráfky jsou obuty do ideálních plášťů Vittoria Barzo v kevlarové verzi. To je jeden z nejzásadnějších prvků ovlivňujících nejen akceleraci, ale i pocitovou lehkost jízdy, kterou jsem si od prvních metrů užívala plnými doušky. Velmi rychle jsem zapomněla, že sedlám bike nikoli dospělý, nýbrž juniorský, což však vůbec neznamená, že by šlo o nějaké nedochůdče dospělého XC stroje. Naopak. Pevná vidlice umocnila nejen dojem rychlosti, ale hlavně byla sehraným parťákem ve chvíli, kdy jsem chtěla třeba vyskočit na obrubník. Ultrasonic 26 je prostě ideálním nástrojem pro postupné posouvání dovedností dospívajícího jezdce, a když si vybavím, na jakém „těžítku“ jsem se kdysi učila vyskakovat oběma koly zároveň do vzduchu, nebo prováděla první pokusy o bunny-hop, tak právě podobně lehký bike bych tenkrát snad vyvážila zlatem.

Tatínek, nadšený biker, může mít v případě Ultrasonicu 26 opravdu dobrý pocit z toho, že svého potomka nenutí zkoušet něco neproveditelného a nesnaží se mu cyklistiku znechutit. Lehké kolo je totiž nejen faktickým, ale hlavně psychickým dopingem pro posouvání dovedností či fyzických možností při najetí větší a větší porce kilometrů.

Být zase dítětem…

Přesně to mě napadlo, když jsem tento bike zkoušela. Představa, že mi v osmi nebo v devíti letech naši koupí právě Ultrasonic 26, je hodně příjemná. Ráda jsem oželela odpruženou vidlici, která mi v lehčím terénu ani trochu nechyběla. Naopak, gramová redukce na přední části kola bude znatelná právě v těch okamžicích, kdy přijde na pořad dne učení vyskočení na překážku. Testovaný bike bude výborným společníkem třeba i pro pilování úplných základů bike-trialu. Hmotnost 10,45 kilogramu je zkrátka velmi účinnou pomocí, ať už se budeme snažit o cokoli. Třeba i vynést kolo do druhého patra paneláku po schodech. Jediné, na co jsem si musela chvilku zvykat, byly kliky délky 155 mm, ty jsou logicky juniorsko-dětské, což je samozřejmě naprosto správně.

Jízdní pozice je podobně příjemná a napomáhá k tomu sedlovka s přímým zámkem, superkraťoučký představec či poměrně vysoko umístěná řídítka. Snad pouze použití užší sedlovky by dokázalo teoreticky navýšit jízdní komfort zadní partie kola, ale je pravda, že s průměrnou tělesnou hmotností potenciálních uživatelů by asi ani špičková karbonovová sedlovka neměla moc šancí propružit. Takže ať hledám nějaké, alespoň malé minus testovaného modelu, na žádné nemohu přijít.

Fotogalerie kola ZDE

Technické specifikace

Rám: Alu 6061 triple butted

Vidlice: Alu 6061

Kliky: Sram 32z, 155 mm

Brzdy: Tektro Auriga, 160 mm

Řazení: Sram NX-1

Přehazovačka: Sram NX-1

Kazeta: Sram PG1130 11-42 (11)

Náboje: Author Xenon

Ráfky: Author Argon

Pláště: Vittoria Barzo kevlar 2,1“

Řídítka: Author, 620 mm

Představec: Author dural

Sedlovka: Author dural

Sedlo: Author Champion CR

Hmotnost: 10,45 kg

Cena: 21 990 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Superior XP 969

Extrémně rychlý bike, doslova vzor ryzího výkonu, ovšem s přihlédnutím k co nejvyšší porci jízdního pohodlí – takový je testovaný model XP…

  • Datum: 21. 11. 2017
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Devron Vulcan Carbon 7.9

Důležitými novinkami značky Devron pro příští sezónu je dvojice lehkých karbonových hardtailů řady Vulcan. My jsme otestovali variantu s…

  • Datum: 29. 11. 2017
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru