Cenová relace mezi dvaceti a pětadvaceti tisíci patří u horských kol k nejžádanějším. Je to logické, v této třídě už se můžeme většinou těšit z kvalitních rámů, často totožných s výše postavenými modely, dále na bezvadně fungující osazení a v lepším případě třeba i na kultivovaný chod odpružení. A přesně to platí o testovaném hardtailu Author Radius 29. Ten nejenže v reálu vypadá dražší, než jaká je jeho cenovka, ale především vsadil na propracovanou geometrii a luxusně fungující vzduchovou vidlici RST Aerial 29 TnL. Pokud máte na kolo vyhrazenou částku něco přes dvacet tisíc, Radius 29 bude dobrou volbou.
Co je na první pohled nového? Tím nejviditelnějším je logicky úplně nový design, s odlišnou podobou loga a celkově spíše umírněnější grafikou. Rámové profilace, typické pro rukopis Authoru, vycházejí z výše postavených modelů, oproti nimž má však Radius 29 o pět milimetrů kratší přední trojúhelník a pár dalších, více či méně markantních změn. Z našeho pohledu je důležitou součástí také sada Shimano Deore 2x10. Pokud vás v této souvislosti napadá, proč bike nemá dnes tolik populární jednopřevodník, tak to byl záměr konstruktérů, dát mu standardní „dvojplacku“, za níž tleskáme. Ne vždy bývá přínosné jít s trendy a pro klasického hobby bikera budou převody 2x10 ideální svým rozsahem. Pokud některý výrobce namontuje na sportovní bike jediný převodník s třiceti nebo dvaatřiceti zuby, k němu dá dozadu nejmenší pastorek se zuby jedenácti a tváří se, že je to tak v pořádku – tak za nás to až tak v pořádku není, protože v takovém případě schází těžší převody pro roviny či táhlá klesání. Za nás je proto podobná kombinace 2x10 stále vítaná.
Sportovně i pohodově
Byť jsme psali o mírném zkrácení rámu oproti čistokrevným sportovně-závodním modelům ze shodné stáje, i tak je ale geometrie modelu Radius 29 stavěna na sportovní jízdu. Sice jde částečně s trendy kombinací o něco delšího předního trojúhelníku a spíše kratší zadní stavby, ovšem nepřehánělo se to s nějakými trailovými přesahy, což je pro běžného hobby jezdce jedině dobře. Namíchání hlavového úhlu s délkami trubek je ve výsledku velmi přátelské a testovaný bike díky tomu dokonale padne do ruky od prvních metrů, a to i v případě, že jej osedlá méně zkušený jezdec. Výrazný sloping s hodně zploštělým průřezem obloukovitě prohnuté horní trubky dávají prostor pro manévrování nad rámem a v reálu dokáží společně s hodně vytaženou sedlovkou nabídnout až nečekanou porci jízdního komfortu, k němuž má co říci také skvělé sedlo Author Navigator a především pak již výše zmiňovaná vzduchová vidlice RST.
Ještě na okamžik zpět k rámu. Jeho geometrie je koncipována tak, že zkoušená velikost 19“ bez problémů padne i více jak 185 cm vysokému jezdci. S výrazněji vytaženou sedlovkou se zde zkrátka od začátku počítá. Mohutný trojúhelníkový profil spodní trubky a široký průřez trubky sedlové nahrávají tuhosti při záběru, absenci pevných os jsme v této spojitosti rozhodně neregistrovali jako citelné negativum. Líbilo se nám také provedení patek, obou můstků zadní stavby, ale třeba i vstupů bovdenů integrovaných do rámu, a to včetně výstupu k přesmykači konstrukce Side Swing.
Jízdní vlastnosti odpovídají povedené cross-countryové devětadvacítce – z hlediska prostupnosti terénem, jistoty ve sjezdech i v ohledu sebevědomých vrchařských parametrů. Geometrie na jednu stranu působí velmi stabilně, současně však v zatáčkách přesně poslouchá pokyny jezdce. Zde není moc co dodat. Stejně tak jízdní pozice je sportovní, nikoli však vyloženě natažená. Respektuje komfort, současně nahrává i rychlé jízdě. Pochvalu zasluhuje také samotná variabilita posedu, s nadstandardní sestavou podložek pod představcem. Šířka řídítek a délka představce jsou z našeho pohledu XC ideálem. Někteří výrobci to se šířkou řídítek u standardních MTB modelů v poslední době trochu přehánějí, zde použitých 720 mm považujeme za optimum.
Z hlediska akcelerace v dané cenové kategorii samozřejmě nemůžeme čekat zázraky a hmotnost 14,3 kilogramu patří k průměru, i tak ale jede Radius 29 poměrně svižně. Svůj díl na tom mají rovněž pláště Author Rocket šířky 2,1 palce, které je možné koupit i samostatně a svůj původ mají u značky CST. Nižší vzorek uprostřed běhounu nabízí dobré odvalování, přitom se v terénu rozhodně neztratí.
Dobře vyvážené osazení
O vidlici RST již byla řeč. Byla to však hlavně ona, kdo nás nejvíce překvapil svými schopnostmi. Kultivovaností projevu je toto „erestéčko“ srovnatelné s výrazně dražšími a luxusnějšími konkurenty. I při teplotě jen těsně nad nulou nabídlo luxusní citlivost zkraje chodu a patrnější nárůst progresivity až v úplném konci zdvihu, takže dokáže plně využít všech svých sto milimetrů chodu. Někomu zde sice může scházet páčka dálkového lockoutu na řídítkách, nám však sáhnutí na korunku pro zamčení či odemčení vidlice nevadilo. Samotný lockout působí mechanicky a pokud zapomeneme vidlici odemknout před nájezdem do terénu, dá nám to tvrdším dorazem rychle najevo, což je spíše výhoda. Z hlediska funkce však není co kritizovat a vůbec bychom se nezlobili, kdyby Aerial osazovalo na své cenově dostupné modely více výrobců kol.
Jedinou menší připomínku máme k nábojům, které sice nejsou špatné, ale jakoby za zbytkem osazení svou kvalitativní úrovní maličko zaostávaly. Řazení fungovalo velmi precizně a zadní měnič dokonce disponuje systémem pro přitvrzení pružiny ramínka, což je prvek, který přijde ke slovu ve tvrdším terénu a donedávna bychom jej u kola za méně než pětadvacet tisíc rozhodně nečekali. Kombinace převodníků 36-26 je takřka optimum a líbil se nám také projev brzd Tektro Auriga s kotouči průměru 180 mm. Tolik tedy k modelu Radius 29.
Technické specifikace
Rám: hydroformní dural 6061 29“
Vidlice: RST Aerial 29 TnL, 100 mm
Kliky: Shimano FC-MT500, 36-26
Brzdy: Tektro Auriga, 180 mm
Řazení: Shimano Deore 2x10
Přehazovačka: Shimano Deore
Přesmykač: Shimano Deore
Kazeta: Shimano HG500 11-42 (10)
Náboje: Quando Disc
Ráfky: Author Xenon Pro 29
Pláště: Author Rocket 29, 2.1"
Řídítka: Author Flatbar 9°, 720 mm
Představec: Author dural
Sedlovka: Author dural
Sedlo: Author Navigator
Hmotnost: 14,3 kg (vel. 19“)
Cena: 23 990 Kč
Značku Orbea znají spíše vyznavači silniční cyklistiky či závodního XC, ovšem Baskové umí i hodně povedené trailbiky či enduro. Rallon,…
Jistě jste zaznamenali, že namísto běžných silničních kol střední či vyšší třídy v poslední době potkáváme stále více kvalitních gravelů.…