Devětadvacítkový hardtail Context 29 z kolekce domácího Authoru se jeví jako ideál z hlediska poměru cena/výkon. Je totiž postaven na zcela totožném rámu, jaký najdeme u výrazně dražších modelů včetně závodně laděného Egoistu 29, který má však téměř dvojnásobnou cenovku. Context 29 přitom stojí příznivých 31 990 korun a využívá za prvé tentýž rám z třikrát zeslabovaných trubek ze slitiny 6061a za druhé fantasticky pracující vidlici RST F1RST. Také další komponenty, vesměs ze sady Shimano SLX, snesou hodně přísná měřítka, což platí rovněž o převodové kombinaci 1x12 s nejmenším pastorkem o deseti zubech a tudíž optimálním převodovým rozsahem.
Na první pohled působil testovaný bike decentně, nám se nová spíše minimalistická grafika aktuální kolekce zamlouvá. Z hlediska profilací u hydroformingem tvarovaných trubek se jedná o typický rukopis Authoru posledních let, nemůže tedy chybět poměrně mohutný trojúhelníkový profil spodní trubky, dále širší průřez trubky sedlové a především výrazně zploštělá, mírně obloukovitě prohnutá horní trubka. Tedy prvek, jenž se poprvé objevil na první generaci silničního karbonového rámu Charisma a od té doby je nedílnou součástí všech sportovnějších modelů, silničních i horských.
Aktuální nejlepší duralová biková rámová platforma Author disponuje samozřejmě boostovými osami, pěkně vytvarovanou kónickou hlavou, esovitě zprohýbanými řetězovými vzpěrami a nepříliš mohutnými vzpěrami sedlovými. Přehlédnout nelze odlehčené zadní patky nebo můstky, stejně jako kompletní vnitřní vedení, tedy jak bovdenu přehazovačky, tak i hadice hydrauliky zadní brzdy. Sympatické je, že na rámu zůstala příprava pro vedení bovdenu k přesmykači typu Side Swing, byť vstupy a výstupy bovdenu jsou v tomto případě čistě zaslepeny.
Tři nabízené velikosti rámu pokrývají značný rozptyl z hlediska adekvátní výšky postavy. Na námi zkoušenou devatenáctku se totiž bez problémů poskládal 192 centimetrů vysoký jezdec, což nebývá úplně pravidlem. Ostatně na stránkách www.author.eu najdeme u jednotlivých modelů kol v sekci geometrie doporučení velikosti rámu k přesné výšce postavy, což může být při výběru hodně praktické.
Sportovní švihák
Už fakt, že Context 29 sdílí tentýž rámový základ s prestižním Egoistem 29, slibuje sportovně-závodní naturel, který kolu v praxi rozhodně nechybí. Hmotnost 12,65 kilogramu (vel 19“, s pedály) se sice na papíře zdá jako průměrná, ovšem v reálu je bike pocitově o nějaké půlkilo lehčí. Z části to jistě mají na svědomí lehké pláště Vittoria Barzo v šířce 2,25, které patří k našim oblíbencům hlavně pro nadstandardní univerzalitu. Také torzní tuhost rámu je velmi slušná, takže přenos energie na pohyb vpřed není pocitově ničím ředěný.
Geometrie kola je přesně tím, co potřebujeme pro svižnou jízdu, ať už se s kolem chceme postavit na start nějakého lokálního XCéčka, či celý den jen tak brouzdat krajinou. Sportovní jízdní pozice sice upřednostňuje výkon a ideální vrchařské nadání, současně však není nepohodlná. Takže v tomto ohledu je vše zcela v pořádku a o další se již postarají velká 29“ kola s takřka nezdolným vzorkem kevlarových plášťů Vittoria Barzo. Jejich přilnavost skoro v jakémkoli terénu je ukázková a také tlumicí schopnosti byly díky šířce 2,25“ a tenkým bočnicím vynikající. A pak je zde již zmiňovaná vidlice RST F1RST, která je svou funkcí na úrovni výrazně dražších konkurentů, ať už citlivostí, využitím celého stovkového zdvihu nebo tuhostí v krutu. Připomínku máme snad pouze k páčce dálkového lockoutu, která sice funguje dobře, ale z hlediska ergonomie by mohla být podle našeho názoru trochu propracovanější.
Rychlá jízda krajinou je díky souhře všech zmíněných činitelů hodně pohodlná a hlavně příjemná. Bike parádně zdolává prudká stoupání, je stabilní ve sjezdech, naše pozadí rozmazluje skvělým sedlem Navigator a řízení je tak akorát živé, aby nabídlo rychlou odezvu v točitých pasážích. Od prvních metrů působí naladění geometrie vyloženě přátelsky, takže kolo okamžitě padne do ruky. Není potřeba si na nic zvykat, dokonce ani na zbytečně široká řídítka, což bývá v posledních sezónách takový téměř trend, že se výrobci navzájem předhánějí. Řídítka na Contextu velikosti 19“ mají na šířku 720 milimetrů, to považujeme pro XC terén za optimum, což platí také o délce představce. Author se zde nesnažil o trailový přesah s extra dlouhým předním trojúhelníkem, položenou hlavou a krátkým představcem, což je z našeho pohledu vzhledem k cílové skupině jen dobře.
Jak jsme již zmínili, jízdně působí Context 29 lehčí, než jaká je jeho reálná váha. To platí jak o akceleraci, tak i ochotě obou kol odlepit se od země. Vlastně v těchto disciplínách není bike znatelně horší nežli jeho prestižnější kolegové Vision 29 či Egoist 29. To platí také o funkci veškerých použitých komponentů. Třeba kliky sice nemají příslušnost k žádné konkrétní sadě a najdeme na nich pouze logo Shimano, ale chod řazení si v ničem nezadá s prestižnějším ikstéčkem. Také řetěz držel na převodníku naprosto jistě a i v hodně tvrdém terénu nám ani jednou nespadl, takže „OEM“ provedení klik s sebou nepřináší žádná negativa, což platilo i v případě jejich vynikající tuhosti. Brzdy Tektro Gemini na předsériovém vzorku s kotouči průměru 180 mm se rovněž předvedly v dobrém světle, nicméně v sériové podobě budou osazeny brzdy Shimano M400.
Jako celek nás tedy Context 29 přesvědčil o svých kvalitách a z hlediska dnes tak často skloňovaného poměru cena/výkon se zdá být ideální volbou. Je to cenově dostupný cross-countryový hardtail v ryzí podobě, s dostatečnou odolností pro tvrdý terén a současně s rychlostí pro klasické lesní a polní cesty. Zkrátka univerzál.
Rám: triple butted hydroform. 6061
Vidlice: RST F1RST TRL, 100 mm
Kliky: Shimano FC-MT610, 34z.
Brzdy: Shimano BT M400; 180 mm
Řazení: Shimano SLX 1x12
Přehazovačka: Shimano SLX
Kazeta: Shimano M7100 10-51 (12)
Náboje: Author Helium/ Shimano FH-MT510
Ráfky: Author Xenon Pro 29
Pláště: Vittoria Barzo kevlar, 2.25"
Řídítka: Author Flatbar 9°, 720 mm
Představec: Author dural
Sedlovka: Author dural
Sedlo: Author Navigator
Hmotnost: 12,65 kg (vel. 19“, s pedály PD-M520)
Cena: 31 990 Kč
Ghost se v případě novinky Lector SF rozhodl přijít s něčím úplně odlišným, a to jak designově, tak geometrií a jízdními vlastnostmi.…
Galaxy Skylab 5.0 za 14 990 korun je z hlediska ovladatelnosti i funkce výrazně sportovnějším kolem, než co by jeho cenovka naznačovala.…