Silniční model Charisma je stálicí v kolekci Authoru. Do příští sezóny sice přechází bez výraznějších konstrukčních inovací, to však nijak nesnižuje jeho kvality. Během svého života prošel poměrně zásadní evolucí, jež se promítla především do navýšení celkové tuhosti při zachování původní úrovně jízdního komfortu. Rámový set Charisma proto uzrál jako víno a jeho karbonová monokoková konstrukce s charakteristickým rukopisem tvůrců a s certifikací UCI dokáže být odpovědí na požadavky náročného hobby silničáře stejně jako profesionálního závodníka. Nejvýše postavený model Charisma 77 sedlají jezdci profesionálního kontinentálního týmu Elkom Author a pro příští sezónu bude dokonce možné pořídit si autentickou repliku tohoto závodního modelu, včetně typického „válečného“ zbarvení založeného na nepřehlédnutelné tmavomodré metalíze. My zde však máme opačný konec řady, a sice nejdostupnějšího zástupce s označením Charisma 55, sadou Shimano 105 a v současnosti akční cenovkou 45 990 korun.
Na začátek testu je třeba zmínit, že tvarově, co se týče použité rámové formy, jsou všechny varianty Charismy totožné, ovšem určité rozdíly jsou v tom, co se skrývá pod lakem. Verze 55 však určitě není o jakýchkoli kompromisech z hlediska jízdního projevu a úroveň karbonu s označením „B karbon monocoque“ zde značí pouze to, že je rám o něco málo těžší nežli prestižní verze vrcholné série. Z hlediska tuhosti, a to jak celkové torzní, tak i boční v oblasti středového pouzdra, se totiž jedná o úplnou špičku, plně srovnatelnou s topmodely řady prémiových značek. Je moc příjemné, když i kolo „pouze“ na stopětce zrychluje se suverenitou strojů s výrazně vyššími cenovkami.
Nezaměnitelný tvar
Tvarování všech rámových partií spojuje řadu Charisma s většinou dalších sportovních či závodních strojů Author a původní designový koncept pochází z pera průmyslového designéra Pavla Sajtáka, jehož jméno je provázáno primárně s automobilovou branží, jmenovitě se značkou Škoda. Mohutný trojúhelníkový profil spodní trubky, obloukovitě prohnutá horní trubka s výrazným zploštěním, nepřehlédnutelná partie hlavy přecházející do aerodynamicky střižené vidlice, k tomu zajímavý proměnný průřez řetězových vzpěr a minimalistická konstrukce těch sedlových – takto vypadá funkční recept na kombinaci tuhosti a schopnosti pohlcovat rázy od nekvalitního povrchu i vibrace při brzdění na asfaltové roletě. Současně však rám působí natolik konzervativně, aby oslovil i tradicionalistické silničáře, kteří se nevyžívají v extrémním slopingu nebo třeba kotoučových brzdách. Vyvážený komfort mezi přední a zadní partií kola byl prioritou, což se při instalaci diskových brzd jen málokdy podaří zachovat.
Rám i přední vidlice ctí základní principy aerodynamiky, ramena vidlice jsou výrazně zploštělá a celá hlavová partie působí tak, jako jsme byli ještě před deseti lety zvyklí jen ze světa ultimativních časovkových speciálů. Vidlice samozřejmě vsadila na kónický sloupek s 1,5“ spodním ložiskem, příjemná je také její celokarbonová konstrukce. V případě zadní stavby se zbytečně neexperimentovalo a byť monostay konstrukce nad brzdovou čelistí by byla tím nejjednodušším řešením, samostatná dvojice tenkých vzpěr doplněných o klasický brzdový můstek je z hlediska ochoty absorbovat otřesy osvědčeným řešením. Z detailů musíme zmínit třeba středové pouzdro s integrovanými ložisky Press Fit, kompletní vnitřní vedení veškeré kabeláže, dále přesmykač s přímou montáží nebo třeba tenké nerezové inserty chránící v místě převodníků povrch karbonu při nežádoucím zasukování řetězu.
K osazení není moc dodávat, aktuální generace sady Shimano 105 je po funkční stránce fantastická a z hlediska práce řazení, tuhosti klik nebo ergonomie pák Dual Control je prakticky identická s vyšší ultegrou. Za velmi rozumnou považujeme také dnes často preferovanou kombinaci převodníků 52/36, jež bývá označována jako „semi-compact“. Právě tato kombinace nám přijde do našich končin pro hobby jezdce ideální a po spojení s jedenáctkovou kazetou 11-32 budeme jen těžko hledat kopec, na který bychom neměli dostačující převody. Nadstandard představují prakticky všechny komponenty s logem Ritchey, ať už se jedná o příjemně tvarovaná řídítka Streem či karbonovou sedlovku. Jediné, na co jsme si museli trochu zvykat, bylo sedlo Prologo. Sice na pohled působilo velmi luxusně a samotná značka patří k tomu nejlepšímu, nám osobně však toto sedlo připadalo o něco tvrdší. Jediný zásadnější rozdíl testovaného stroje oproti tomu plně sériovému pak byl v zapletených kolech, kdy jsme namísto Aksium Elite Evo měli k dispozici o třídu lepší Ksyrium. V obou případech se však jedná o provedení s dodatkem UST, tedy s konstrukcí připravenou pro bezdušový set.
Klidný rychlík
Slova klid a rychlost možná zdánlivě nejdou úplně dohromady, Charisma 55 je ale v sobě až nečekaně funkčně spojuje. Geometrie bude nezáludná i pro začínajícího silničáře, neboť dokáže držet přímý směr se suverenitou rychlovlaku. Klid z hlediska vedení stopy je patrný nejen při jízdě v přímce, kolo projíždí také zatáčku za zatáčkou velmi plynule a nemusíme neustále řídítky korigovat zvolený směr. Vynikající ovladatelnost vyplyne na povrch až v okamžiku, kdy ji budeme po kole vyžadovat. Charisma je naladěna tak, že nás zvolená porce ovladatelnosti určitě neobtěžuje svou nadměrností a přitom kolo dokáže plně uspokojit i náročného závodníka. Přesně takové naladění nám vyhovuje – od všeho přesně akorát, tedy ideálně navolený mix mezi stabilitou a rychlými reakcemi na jezdcovy podněty.
Akcelerace je samozřejmě z velké části závislá na celkové hmotnosti 8,2 kilogramu, výrazně jí ale pomáhá redukce gramů na obvodu kol, jmenovitě kevlarové pláště Vittoria Zaffiro Pro v šířce 25 mm, a nakonec také již dříve vyzdvihovaná torzní i boční tuhost rámu. Dlouho se nám nestalo, aby nás kolo na stopětce natolik vybízelo, že budeme chtít všechny kopce i rovinky jet na maximum. Právě hladem po rychlosti odpovídaly jízdní vlastnosti o třídu dražšímu modelu, byť pocit logicky umocnila také kola Ksyrium a především výkonnostní (či spíše závodní) posed. Sériově nastavená jízdní pozice zde totiž opět odpovídala topmodelům včetně týmové verze. Z hlediska jízdního pohodlí patří Charisma 55 k lepšímu průměru své kategorie a celkem schopně zahlazuje nerovnosti asfaltu, karbonová sedlovka je v tomto směru také nemalou výhodou.
Tolik tedy k základnímu modelu série Author Charisma.
Rám: Author B karbon monocoque
Vidlice: Author B karbon monocoque
Kliky: Shimano 105 52/36
Brzdy: Shimano 105
Řazení: Shimano 105
Přehazovačka: Shimano 105
Přesmykač: Shimano 105
Kola: Mavic Aksium Elite Evo UST
Kazeta: Shimano 105 11-32 (11)
Pláště: Vittoria Zaffiro Pro Kevlar 25
Řídítka: Ritchey Comp Stream II
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp carbon
Sedlo: Prologo
Hmotnost: 8,2 kg (vel. 58)
Cena: 45 990 Kč (akční cena)
Model Jura je již řadu let typickým příkladem stroje pro maratonské nasazení a nejluxusnější zástupce celé této série nás ani chvilku…
Obliba aerodynamicky řešených silničních rámů je v posledních letech na vzestupu, ovšem pro běžné ježdění bývá ideální spíše kompromis mezi…