Obliba univerzálních modelů kombinujících geny silničních a cyklokrosových kol stále sílí. Kategorie souhrnně označovaná jako „gravel“ je skutečně nebývale praktická, nabízí rychlost i dostatečné terénní schopnosti. Že to zní jako reklamní slogan? Možná ano, ale v případě správně zvolené geometrie je opravdu možné, aby byl převážně silniční model použitelný i pro jízdu mimo asfalt – nebo naopak, aby cyklokrosový stroj dokázal být velmi rychlý na silnici. Slovo univerzalita nabývá u této kategorie tak trochu nový rozměr, který má ambice oslovit třeba i náročné cykloturisty či přímo dálkové cyklocestovatele. Všechno vyřčené dokonale splňuje námi testovaná novinka kolekce Author 2017, model Aura XR. Dvojice písmen v dodatku názvu zde značí „Cross Road“, anglické Cross je zkrácené na „X“.
Ingredience zde byly namíchány skutečně promyšleně. Velmi lehký duralový rám, ze slitiny 6061 s trojitě zeslabenou stěnou hlavních trubek, byl osazen poslední generací sady Shimano Tiagra. Ano, té sady, jíž jsme už hodně vychválili a která na první pohled vypadá jako podstatně luxusnější a výrazně dražší Ultegra. V případě klik, řadicích pák Dual Control či obou měničů je skutečně nutné studovat logo, abychom zjistili, že nemáme co do činění s druhou nejvýše postavenou silniční sadou japonské značky. K tomu přidejme odolná kola s vyšším profilem ráfků a vynikající kevlarové pláště Vittoria Cross XN Pro v šířce 31 milimetrů a s velmi jemným středovým vzorkem. Konstrukčně netradiční jsou použité mechanické kotoučové brzdy TRP Spyre, u nichž se při stisku páky pohybují obě destičky. Ještě důležitější je nabídka komfortu na postu jízdní pozice, která k nám byla rozmazlující díky výraznému slopingu, kraťoučkému představci a v neposlední řadě perfektně tvarovaným řídítkům. Šířka jejich horní úchopové části je velmi příjemná a neméně praktický byl mělčí spodní oblouk.
Třicetitisícová cenovka, celková hmotnost 10,2 kilogramu (v testované velikosti 54 cm) a elegantní vzezření, to vše je podtrženo parádní ovladatelností a neméně dobrou torzní tuhostí. Mohutný profil spodní trubky, kónická hlava a zeštíhlující se průřez trubky horní jsou doplněny poměrně krátkou zadní stavbou, u níž nelze přehlédnout zploštělé sedlové vzpěry. Tolik tedy ke konstrukci, nyní již k velmi přátelskému jízdnímu projevu.
Pokud jsme v této cenové kategorii u silničních modelů často zvyklí, že jedou skoro jako po kolejích a nevyžadují po nás příliš invence, zde je vše jinak. Ne že by byla Aura XR nadměrně živá, natolik, že by bylo těžké ji zkrotit - ovšem točivost byla u konstruktérů evidentně prioritou. V reálu tak kolo na přímých úsecích působí nezáludně, ovšem v zatáčkách dokáže doslova vykouzlit úsměv na tváři. V tomto směru je testovaný model skutečně blízko cyklokrosovému speciálu, milujícímu ostré vracečky a tratě s jednou zatáčkou za druhou. Pocitově nepříliš položená hlava, kompaktní přední trojúhelník a pouze 80 mm dlouhý představec, to vše se v součtu podílí na reakcích, jež by auře mohly závidět mnohem dražší stroje. Přitom není živost geometrie přehnaná natolik, aby se negativně projevila třeba při jízdě ze sedla. Naladění testovaného modelu se nám hodně líbilo, a to jak na silnici, tak v lehčím terénu.
A jaká že je Aura XR mimo asfalt? Pakliže se nám do cesty nepřipletou kořeny nebo kameny, zvládá terén až nečekaně sebevědomě. Samozřejmě nelze čekat adhezi ani pohodlí horského kola, zde se pohybujeme v dimenzích kvalitního lehkého krosu, ale zásadní je, že se s tímto kolem skutečně můžeme vydat mimo zpevněné cesty. Nám se nejvíce líbilo na hodně nekvalitním asfaltu a na šotolinových cestách, po nichž jsme mohli letět plnou rychlostí. Ovšem ani běžné okresky s dobrým povrchem nedaly pocítit přílišný rozdíl oproti čistě silničním modelům. Trochu menší ochota zrychlovat a valivý odpor plášťů zde sice logicky byly patrné, ale ne natolik, aby nám to vadilo. I v tomto ohledu je univerzalita namíchána zdařile.
Jízdní komfort je z části o velmi příjemném posedu, skvěle tvarovaném sedle a řídítkách, současně však o schopnosti pohltit otřesy. Rám a karbonová přední vidlice sice v tomto ohledu nejsou k jezdci úplně nejštědřejší, současně však dokážou absorbovat alespoň část rázů. Na rozbitém asfaltu a šotolině ukážou pláště své dovednosti, ovšem při déletrvající jízdě terénem se jezdec rozmazlený bikem přece jen těší zpět na asfalt. Nicméně právě pro střídání lehčího terénu a asfaltu, ideálně rovným dílem, si ani nemůžeme vybrat lepšího společníka.
Naši chválu si odnáší použité převody, kdy byl přední compact (50/34) doplněn kazetou 11-34. S touto skladbou převodů vyjedete snad cokoli. Celkem spokojeni jsme byli rovněž s kotoučovkami TRP, u nichž se lehce navýšil výkon, který je navíc dobře dávkovatelný, a brzdy jsou i za mokra velmi čitelné.
Takže terénní silnička, či silniční kroska? Vlastně oboje dohromady, nicméně současně přiznáváme, že toto označení nám není úplně blízké, stejně tak souhrnné módní pojmenování gravel. Zásadní je totiž zaměření a celkové naladění konkrétního modelu - v případě toho námi testovaného bychom se nejvíce přiklonili k charakteristice, že jde o skvěle ovladatelný cyklokrosový stroj koncipovaný tak, že je schopen z nemalé části zastoupit také roli silničního kola či celoročního tréninkového společníka. Takového, s nímž můžeme bez obav odbočit na většinu lesních a polních cest, abychom se následně opět vrátili na asfalt. Ono totiž klasické cyklokrosové kolo dokáže být neskutečně praktickým společníkem, na jehož klady se s příchodem MTB trochu zapomnělo. Každopádně, s pozvolnou evolucí silničního segmentu posledních let, nástupem kotoučových brzd či výrazně pohodlnějšího širšího obutí a komfortněji laděných posedů stačilo již pouze přidat lepší ovladatelnost a trochu hrubší vzorek plášťů. Gravel je na světě…
Rám: triple butted dural 6061
Vidlice: Author karbon / dural
Kliky: Shimano Tiagra 50/34
Brzdy: TRP Spyre, 160 mm
Řazení: Shimano Tiagra
Přehazovačka: Shimano Tiagra
Přesmykač: Shimano Tiagra
Náboje: Quando Road Disc
Ráfky: Jalco DRX
Kazeta: Shimano HG-500 11-34 (10)
Pláště: Vittoria Cross XN Pro kevlar, 31 mm
Řídítka: Author Compact
Představec: Author
Sedlovka: Author
Sedlo: Author Aura CR
Hmotnost: 10,2 kg (vel. 54)
Cena: 29 990 Kč
Dostupná devětadvacítka, jež může v nejmenší velikosti skvěle plnit požadavky na cenově dostupný juniorský MTB model, nabízející ideální…
Špičkové karbonové rámy značky Trigon nemusí patřit jen závodní silnici či terénu, ale lze na nich postavit i zajímavé fitnes kolo. Na rámu…