Ostře zelený devětadvacítkový hardtail Tuwan A1 patří k letošním jasným bestsellerům kolekce domácího Apache. Za osmadvacet tisíc nabídne hodně sportovní projev, podpořený mimo jiné převody 1x12 z aktuálních sad Shimano SLX/Deore, tudíž se zcela klíčovým nejmenším pastorkem s deseti zuby. K tomu si můžeme přičíst parádní ovladatelnost, jež osloví hodně širokou skupinu jezdců, od vyloženě sportovních či výkonnostních až po ty, kteří se chtějí jízdou primárně bavit. Tuwan A1 je třetím nejvýše postaveným duralovým hardtailem v nabídce a z našeho pohledu je ideálem, pakliže hledáme co nejlákavější poměr cena/výkon.
Letošní kolekce českobudějovické značky je od základu nová, technicky i designově. Přibyly karbonové maratonské fully, dále stejně tak karbonové hardtaily nebo gravel Gila ve dvou verzích, obou karbonových. Celoodpružený bike i gravel jsme již v testu představili a tentokrát jsme záměrně sáhli po něčem „obyčejnějším“, pro co nejširší skupinu hobby bikerů. Nicméně všude, kde jsme se s kolem objevili, přitáhla jeho žabičkově zelená barva hodně pozornosti, což je příjemné u kola dané cenové kategorie. Záměrná jednoduchost grafiky, pouze s výraznými logy ve vlastním fontu, jménem modelu a nezbytným bílým puntíkem vpředu na hlavové trubce, je jedním z důležitých znaků kolekce 2021.
Mistr zatáček
Tuwan A1 je naladěn na jednu stranu univerzálně, aby vyhověl většině potenciálních uživatelů, na stranu druhou však i zkušení jezdci ocení jeho nastavení. Geometrie je příjemně živá, Apache bleskurychle reaguje na jakékoli podněty, klikaté singletracky zvládá s až návykovou suverenitou a otočíme se s ním skoro na pětníku. Zkrátka kolo, které nás bude svým projevem bavit v kterémkoli terénu a vtáhne ihned do děje. I přes stovkový přední zdvih, tedy ryze cross-countryový parametr, nabídne testovaný bike jasně patrný trailový přesah. Jde tedy se současnými trendy, a to třeba i mírně vpřed posunutou jízdní pozicí, kterou jsme uvítali rovněž v prudkých výjezdech. Právě stoupání patří, vedle již zmiňovaných zatáček, k parádním disciplínám kola a během více jak stovky společně najetých kilometrů jsme nabyli dojmu, že snad není výjezd, který by ostře zelený Tuwan nepokořil.
Máme před sebou tedy univerzálně naladěný a současně hravý bike. Sice vyloženě nevybízí k nadhazování předku do vzduchu a k různým parádičkám, ale zatáčky miluje. Přitom není přehnaně živý, takže nevyžaduje nadměrné soustředění pro držení přímého směru v prudkých stojkách, ale ani v rychlých sjezdech. Jen lehký offset sedlovky, dále sedlový úhel rámu a v neposlední řadě pouze skoro neznatelné zahnutí řídítek směrem k jezdci naše těžiště nejen pocitově posunují mírně dopředu, takže v prudkých sjezdech tak nějak automaticky putujeme za sedlo, což ale vůbec ničemu nevadí. Samotná jízdní pozice je komfortní, o něco vzpřímenější, a to i díky kratšímu představci, takže je ve výsledku dalším z dílků skládanky nazvané přátelské naladění. To ostatně podtrhují také osvědčené, univerzální a současně rychlé pláště Schwalbe Rapid Rob v šířce 2,25“, což jsou jedny z našich oblíbenců.
Pochvalu zasluhuje tuhost rámu, která byla i v testované devatenáctce a pod devadesátikilovým testerem vynikající. Klasický rychloupínák zadního náboje v tomto ohledu vůbec není na škodu, byť pevné osy jsou dnes tím, co letí. A přední osa pevná je. Celková hmotnost kola 13,8 kilogramu pak patří k průměrným hodnotám dané cenové kategorie, rozhodně však bike nebrzdí v rozletu. Rychlé pláště působí na akceleraci příznivě, takže zde je vše v pořádku. Potěšila nás i montáž ráfků Remerx, tedy česká značka ráfků na české značce kola.
Pohodlný společník Tuwan A1
Jak již bylo zmíněno, jízdní pozice je celkově komfortní a do téhož konceptu zapadá i ladění řady detailů. Například sedlo, byť by u něj nebylo od věci vyztužení boků proti prodření při pádu či při opírání kola, bylo na dlouhé vyjížďce příjemným parťákem a naprosto jsme si zamilovali gripy. Ty disponují jemnou, tvarově poddajnou anatomickou ploškou a už jsme se sháněli, zda se budou dát zakoupit i samostatně, jsou totiž super. Nezklamala nás ani vidlice Suntour Raidon XC, která nabídla od prvních kilometrů slušnou citlivost, jež je zde doprovázena nejen perfektní tuhostí při vedení kola v zatáčkách, ale navíc také dobře ergonomicky řešenou páčkou dálkového lockoutu.
Z dalšího osazení zasluhují zmínku centerlockové náboje Shimano, solidně fungující brzdy MT400 se 180mm oběma kotouči a především komponenty řazení. Přehazovačka SLX s páčkami Deore a taktéž dvanáctkovou kazetou Deore – tato sestava pracovala dokonale, a kdybychom neviděli na loga, tak pocitově bychom klidně tvrdili, že je kolo na „ikstéčku“. Krátký chod řadicích páček s chirurgicky přesnou a rychlou odezvou byl přímo balzámem pro naše smysly. Kombinace převodníku se 32 zuby a kazety 10-51 nabídne hobby jezdci ideální rozsah, kdy bez problémů vyjede snad i kolmá stoupání a ani v táhlých mírných sjezdech nebude strádat, byť nám osobně by se zde asi ještě více zamlouval převodník se 34 zuby. To je ale věc osobního vkusu a preferencí.
Na konec se ještě na skok zastavme u rámu. Ten vsadil na mohutně působící, hydrofomně tvarovanou spodní trubku s takřka pagodovitým profilem, dále na nepřehlédnutelné zahnutí trubky sedlové a čistě působící zadní stavbu s hodně mohutným horním můstkem. Nechybí zde závity pro montáž nosičů či blatníků a vpředu, kousek za kónickou hlavou, najdeme rovněž nevyužitý (zaslepený) vstup pro případný bovden teleskopické sedlovky. Onen trailový přesah zde tedy není jen teoretický, současně však může Tuwan A1 skvěle sloužit v roli čistokrevného sportovního XC biku či hodně kvalitního cykloturistického stroje. Praktické využitelnosti se meze nekladou.
Technické specifikace
Rám: Alu 6061
Vidlice: SR Suntour Raidon XC RLR, 100 mm
Kliky: Shimano MT510, 32z
Brzdy: Shimano MT410, 180 mm
Řazení: Shimano Deore 1x12
Přehazovačka: Shimano SLX
Kazeta: Shimano Deore 10-51 (12)
Náboje: Shimano Deore
Ráfky: Remerx Rocky 29“
Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,25“
Řídítka: Spec Stage
Představec: Spec Stage
Sedlovka: Spec Stage
Sedlo: Spec
Hmotnost: 13,8 kg (vel. 19“)
Cena: 27 990 Kč
Když Ghost představil svůj full Riot, všude se psalo o české stopě, kterou na něm zanechal konstruktér Adam Stašek, o zajímavém systému…
Mobilita ve městech nebo třeba na dovolené a s ní spojená nutnost částečné přepravy kola v hromadné dopravě nebo v autě. To všechno je…