Přijít s celoodpruženým elektrokolem pro náročnější terén, jehož geometrie, projev a osazení budou odpovídat současným trendům i požadavkům uživatele, to je aktuální trend v tomto odvětví cyklistiky. Apache představil novinku Scalp, jež všechna tato kriteria splňuje a po otestování můžeme říci, ano, tahle značka má opravdu dospělý terénní elektrofull.
Trailová jistota
Stočtyřicítkové zdvihy dnes jednoznačně patří kategorii trail, kam tohle kolo jednoznačně míří, a díky pluskovému obutí pak zvládá i náročnější terén, kam jej odpružení i stavba rámu bez obav pustí. Apache dosud neměl podobně koncipované kolo a zdvih i bytelné provedení rámu tak jsou v historii značky zatím nejvíce „terénní“ variací.
Rám je od známého výrobce Kinesis a spoléhá na osvědčenou čtyřčepovou zadní stavbu, přičemž pozice osy zadního náboje vůči čepu na řetězových vzpěrách lehce pracuje proti zanořování do zdvihu při šlapání. Začněme ale odpředu, kde nechybí tapered hlavová trubka a za ní výrazně nakrčená horní i spodní trubka. Zatímco obě mají v tomto místě výraznější průměr, směrem k sedlové trubce ta horní znatelně zeštíhlí. Spodní svůj profil mění z vyššího na výrazně širší, aby umožnila semiintegraci baterie. Ta je pevně usazená v držáku a na spodní straně leží na pěnové podložce, která brání nechtěnému pohybu a zvukům během jízdy, takže zajištění baterie za jedna. Konektor nabíječky pak lze připojit po vytažení plastové zátky z otvoru v rámu, takže není nutné baterii odpojovat.
Šasi motoru je standardní, ovšem na spodní straně nechybí masivní hliníkový kryt na čtveřici šroubů, který vydrží i případný náraz na překážku.
Celkově je bytelnost rámu vlastní, což kromě profilací trubek potvrzují i čepy zadní stavby s ložisky většího průměru. Vahadlo přepákování i čep před osou náboje mají ložisko mezi dvojicí ramínek, nikoliv jen ze strany, takže vše dostatečně nadimenzované, což platí i pro kované provedení jednodílného vahadla nebo hlavní čep zadní stavby. Rovněž sedlová trubka s výrazným lomením a zpevněním v místě čepu vahadla nahrává tuhosti. Rozměry a provedení opravdu budí důvěru a na celkové torzní tuhosti rámu to bylo znát. Vnitřní Postmount úchyt zadní brzdy, pevná osa s otočnou utahovací páčkou nebo vedení hadice brzdy či bovdenu přehazovačky skrz řetězové vzpěry, jsou jen další detaily konstrukčně promyšleného celku. Mimochodem vpředu vstupuje kabeláž za hlavou do spodní trubky a pro případnou teleskopickou sedlovku je připravena dvojice otvorů v horní trubce, což ale limituje případné použití modelu se spodním ovládáním uvnitř sedlové trubky.
Rám nese odpružené jednotky Rock Shox a zatímco vzadu je tlumič Monarch s objemnější vzduchovou komorou Debon Air, vpředu je model Recon, patřící i přes boostové rozměry spíše na pomezí XC a trail stylů. Každopádně pevná přední osa na imbus je ideální záležitost bez vyčnívajících ovladačů. Brzdy Deore jsou výkonnými společníky, i když vpředu bychom možná raději viděli dvoustovkový kotouč. Náboje jsou z téže sady, ovšem přehazovačka už nese logo XT a řadicí páčka je SLX. Na kazetě s rozsahem 11- 46 se pak řetěz pohyboval s naprostou jistotou a co se týče převodů, do výjezdů jezdec v podstatě nemá omezení a pouze ve sjezdu nejmenší jedenáctka přece jen od čtyřiceti v hodině ukáže svůj limit.
Naopak limity nezná obutí, které dokáže přejet všechny nástrahy terénu, jezdci nabídnout maximální porci jistoty i za mokra a spolu se zdvihem pěkně vyhladit povrch. Díky asistenci motoru není třeba řešit valivý odpor a další věci jako u běžných plusek, tady to prostě dává smysl a jistota v ovládání i adheze jsou zásadním přínosem.
Zábava oběma směry
Testovali jsme velikost xx, která je optimální pro maximálně 180 cm vysokého jezdce. Toho usadí, díky kratší horní trubce, příjemně dozadu a vyšší pozice řídítek jej nenutí tolik se ohýbat, ovšem představec bychom zde kvůli hbitějším reakcím v zatáčkách viděli raději kratší. Rovněž řídítka neoplývají ergonomií a chybí jim zahnutí dozadu, takže kokpit je tím jediným, co bychom na tomhle kole upravili.
Nastavení tlaku v obou jednotkách je snadné, a jelikož tlumič zvládne až 350 PSI, bez problémů uveze i více jak stokilového jezdce. Počáteční zanoření jsme naladili na 27 % a bylo to optimální jak pro žehlení všech nerovností, tak dostatečnou odolnost vůči houpání při záběru do pedálů. Ten je hned od začátku provázen souhrou protichůdných veličin, kdy objemné pláště a citlivé odpružení lehce zkreslují celkovou ostrost jízdy, kdežto supertuhý rám se je snaží umravnit. Zkrátka typické plusko, ovšem zde s příkladnou ovladatelností, kdy úhel vidlice nabízí jak dostatečnou točivost a schopnost zvládat i středně ostré zatáčky, tak ve vyšší rychlosti držet směr a nevyvést z míry i méně zkušeného jezdce. Kdo hledá elektrokolo pro své první krůčky v těžším terénu, toho Scalp rozhodně podrží ve všech směrech. Nejen že je výška těžiště optimálně zvolená a bike jde ochotně do náklonu nebo plynule proplouvá po stezkách, zároveň ale jsou 175mm kliky ještě dostatečně vysoko při jízdě po kamenech a není nutné tak extrémně sledovat povrch, aby jezdec nenarazil pedálem. V sedle prostě nabídne tohle kolo dokonale příjemné svezení, kdy poslouchá a jezdci se odmění opravdu vynikající spoluprací.
Ve výjezdu je pak znát reakce odpružení na tah řetězu, kdy ze sedla řetěz trochu blokuje pružení, takže souhra obou jednotek není tak vzorná, jako v sedle, ale zase se zadek tak nehoupe a navíc jej lze páčkou na tlumiči výrazně přibrzdit. Adheze plášťů dovolí vyjet cokoliv a kolo nemá díky delší zadní stavbě tendenci stavět se hned na zadní, takže nahoru je to opravdu velká zábava, vlastně stejně jako na rovině. Ve sjezdech pak rovněž nemáme k chování kola výtku, protože jeho geometrie je prostě univerzální. Neprotestuje proti odlepení do vzduchu na skocích, ani nemá i přes kombinaci kratšího předku a delší zadní stavby problém rychle změnit směr, nebo projet svah podél cesty v náklonu. Samozřejmě, že ostrost manévrů není taková, jako u klasiky, tady pláště a zdvih hrají proti hbitosti, ale vše je provázeno maximální jistotou a navíc dokonalým žehlením nerovností zadní stavbou. Mít kratší představec a teleskopickou sedlovku ve standardní výbavě, odskočit hranu po zadním by bylo ještě snazší, takže terénní schopnosti jsou zde dobře nastavené.
To vše podpořeno pohonem Bosch, jehož malý displej Purion informuje o rychlosti, stavu baterie a dojezdu ve zvoleném režimu. Naše první vyjížďka byla v režimu Tour, což je po Eco druhý nejslabší a s metrákovým jezdcem kolo zvládlo 46 km v hodně kopcovitém terénu s celkovým převýšením 845 metrů. Tour už na rozdíl od Eco nabídl dostatečnou podporu jezdce do výjezdů, aniž by musel výrazněji pomáhat vlastními silami. Zvukový projev motoru pak byl znát spíš jen při silnějším záběru ze sedla, kdy motor získal patřičné otáčky, jinak je to standardní „bošácký“ bzukot. V režimu Sport s občasným nejsilnějším režimem Turbo pak jezdec s hmotností 85 kg najel paradoxně víc kilometrů (52 km), ovšem s výrazně menším převýšením. Udávaný dojezd pak ukázal vždy jednu takovou vzdálenost mezi nejsilnějším Turbo a nejslabším Eco, kdežto mezi jednotlivými režimy to bylo zhruba kolem dvaceti procent rozdílu. Osmdesát kilometrů na Eco v rovinatějším terénu tak nebude problém.
Scalp tedy dokázal ideálně zkombinovat aktuální trend, kdy je důležitý „fun faktor“ a přitom solidní výkon. Bike je maximálně zábavný, a přitom jistý i pro amatéra, kterého díky motoru a dojezdu dostane na místa, kam jezdí spíše zkušení a trénovanější trailisté. O tom vlastně tahle kategorie elektrokol je, i když i zkušenějšímu jezdci nabídne hodně zábavy, protože oblíbené sjezdy jsou směrem nahoru novou výzvou.
Technické specifikace:
Rám: Alloy 6061, Boost, 140 mm
Tlumič: Rock Shox Monarch RT, Debon Air
Vidlice: Rock Shox Recon Silver RL, Boost, 140 mm
Kliky: Miranda Delta
Brzdy: Shimano Deore, 180 mm
Řazení: Shimano SLX, 1x11
Přehazovačka: Shimano Deore XT
Náboje: Shimano Deore, Boost
Ráfky: Apache Legend
Pláště: Schwalbe Rocket Ron, 27,5x2.8“
Kazeta: Shimano SLX, 11-46
Motor: Bosch Performance CX
Baterie: Bosch 36V/13,4 Ah
Displej: Bosch Purion
Sedlo: Apache
Sedlovka: Ritchey
Řídítka: Ritchey Comp (710 mm)
Představec: Ritchey (90 mm)
Hmotnost: 23,2 kg
Cena: 95.990
Motocyklový svět vždycky inspiroval konstruktéry bikového odpružení, brzd a aktuálně i elektrokol. Testovali jsme totiž elektrokolo KTM…
Německá značka silně cílí na terénní elektrobiky, kde kromě středových motorů jasně odkazuje na smysl pluskových plášťů, navyšujících…