logo
Vyhledat
Cyklistický magazín
  • Zprávy a články
    • Cesty
    • Elektrokola
    • Oblečení na kolo
    • Rozhovory
    • Různé
    • Servis kol
    • Sport
    • Strava
    • Technika
    • Testy kol
    • Výstavy
    • Zprávy redakce
    Všechny články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
  • Předplatné
  • Kontakt
Menu
  • Homepage
  • Zprávy a články
  • Testy kol
  • Test, Amulet 29Big Jose! 10.300

Test, Amulet 29Big Jose! 10.300

Domácí značka Amulet si zakládá na příkladné ovladatelnosti svých modelů a námi testovaná devětadvacítka 29Big Jose! 10.300 to jen potvrdila. Ostře zelený hardtail si od prvních metrů získal naše sympatie, a pokud by měly takto hravou povahu všechny biky standardu 29“ od svého prvopočátku, tak by jim na zdrcující převálcování původních šestadvacítek stačily tak dvě až tři sezóny. Amuletu se zkoušený model hodně povedl, neboť dokáže plnými doušky rozdávat radost z jízdy a současně nabídne velmi svižný projev. Pakliže počítáme mezi kritéria také dnes populární „fun factor“, tak by v něm bike získal plný počet bodů. Podívejme se však nejdříve na použitou techniku této novinky.

Zcela nový duralový rám s typickou QCG geometrií (QuickCurveGeometry) a třikrát zeslabovanými trubkami nepostrádá typický rukopis Amuletu, takže nechybí o něco delší přední trojúhelník, výrazný sloping a ne zbytečně mohutný profil hlavních rámových trubek. Vedle optimální tuhosti zde byl jasný požadavek na redukci hmotnosti, takže ani průřez spodní trubky není nijak extra „macatý“, byť výrazně zelený odstín použité profily opticky zesiluje. Zajímavě působí třeba i proměnný průřez horní trubky, jež se směrem dozadu pozvolna zeštíhluje. Mezi konstrukčními prvky nalezneme rovněž dnes skoro nepostradatelnou efektní kónickou hlavu, dále nemalý průhyb spodní trubky v přední partii a celkově robustnější zadní stavbu. U ní vyniknou jak patky s Post Mount úchytem předsazeným před zadní osu, tak i esovité prohnutí řetězových vzpěr. Pokud by někomu chyběla pevná zadní osa, pak vás můžeme uklidnit – na celkovou tuhost při záběru to nemělo vliv.

Použité osazení jde ruku v ruce s funkčností rámu a geometrie. Přední odpružená vidlice Suntour Axon

Air je sázkou na jistotu, neboť nabídne velmi kultivovaný chod, nízkou hmotnost a příkladně tuhou konstrukci, podpořenou mimo jiné pevnou osou náboje. Amulet jde s trendy nejen z hlediska provedení rámových detailů, jež jsou ovšem současně velmi svébytné, tak i v případě použité převodové kombinace 1x11 - tedy žádný přesmykač, s tím související zjednodušené ovládání či nižší hmotnost. Komponenty Shimano SLX/Deore XT jsou opět sázkou na dokonalou funkci a bezporuchovost, zde není co vytknout. Mnohem důležitější jsou však zdánlivě méně významné detaily, konkrétně 720 mm široká řídítka a velmi krátký 80mm představec. Ano, právě tyto prvky mají nemalý vliv na výše zmíněnou ovladatelnost, ovšem za přispění rámových úhlů či sedlovky s ideálním přesazením zámku.

Výsledek součtu všech použitých prvků je skutečně perfektně funkční a jízdně zábavný. Máme-li být přesní, pak máme před sebou devětadvacítku, která sice na jedné straně zužitkovala veškeré vrozené výhody své koncepce, na straně druhé však současně zatáčí na brnknutí prstu a jde na zadní tak snadno, jak je to jen u standardu 29“ možné. Prostě bike, jehož velká kola překonají skoro vše, co jim přijde do cesty, za přispění perfektní adheze a schopnosti plášťů pohltit nemalou část rázů. Což má logicky rovněž vliv na přilnavost. A pokud už je nějaká překážka v cestě příliš velká, stačí zpomalit, nadhodit na ni přední kolo a to zadní se s trochou „popotlačení“ a nadlehčení dostane nahoru bez větší námahy vzápětí také. Stejně sebejistý je 29Big Jose! v zatáčkách, kdy jsme s ním proplouvali jednu klopenku za druhou, aniž by ukázal sebemenší zaváhání. V pomalé rychlosti ve výjezdech sice může zprvu působit lehce nervózně, ale je to jen o zvyku a zkrocení živé povahy, kterou lze zužitkovat ze sta procent ve vlastní prospěch. S rostoucí rychlostí se přímou úměrou navyšuje i směrová stabilita a automatické vlohy k držení přímého směru. Na ovladatelnosti bike ani trochu nešetřil a dává to najevo skoro při každém metru jízdy. Tak nějak automaticky si na něm začneme odskakovat každou terénní hranu, jež nám přijde do cesty, a Amulet se vůbec nebrání ani bunny-hopu nebo základnějším trialovým prvkům, třeba vyskákání schodů či skákání po zadním kole. Na devětadvacítku s cenovkou 36 999 korun projev hodně nadprůměrný.

A jaký byl testovaný bike v klasickém XC terénu? Přesně takový, jak se od sportovní devětadvacítky čeká. Nadstandardní porce ovladatelnosti si nevybrala prakticky žádnou daň, snad s výjimkou extrémně prudkých výjezdů, v nichž je potřeba trochu více přesunout těžiště vpřed. I tak jsou však vrchařské schopnosti již z podstaty největšího průměru kol velmi dobré. Ve sjezdech je to především o jistotě, ať už letíme širokou lesní cestou, či se s větší rozvážností spouštíme vymletým kamenitým korytem. V tomto ohledu může být projev i duralového hardtailu velmi uspokojivý. To samé platí o akceleraci, která je o kombinaci příznivé celkové hmotnosti 12,15 kilogramu (včetně pedálů M520) a dostatečné tuhosti rámu. Svůj díl na rychlosti měly pláště WTB Nine Line 2,25“, jež podržely snad na jakémkoli mokrém i kluzkém povrchu, s výjimkou výraznějšího bláta. Sériově však bude bike osazen obutím Schwalbe.

Jak jsme psali výše, funkci řazení i brzd není co vytknout, a to přesto, že je vpředu „pouze“ 160mm kotouč. Pokud patříte mezi rychlé závodníky, může být jediným menším omezením převodová skladba 34/11-42. V dlouhých výjezdech budeme dané kombinaci blahořečit, pro rychlé rovinky na čele skupiny při maratonské trati to však nemusí být zrovna ono. Takže někteří ryzí závodníci možná sáhnou po tuningu, a namontují převodník alespoň se šestatřiceti zuby. To je však jediná připomínka k jinak skvělému hardtailu. Naopak, budeme-li brát tohoto Amuleta jako zábavného společníka na pomezí trailbiku a maratonského stroje, bude sériově použitá skladba převodů zcela bezproblémová.

Takže naše finální resumé? Hledáte-li sportovní 29“ bike, s nímž si užijete do sytosti i techničtější úseky a kola odlepíte od země při každé sebemenší příležitosti, jste zde na správné adrese!

Fotogalerie kola ZDE

Technická specifikace

(sériové osazení)

Rám: Amulet Alloy Superlite QCG2

Vidlice: SR Suntour Axon RLR Air, 100 mm

Kliky: Shimano SLX, 34z.

Brzdy: Shimano Deore, 160 mm

Řazení: Shimano SLX

Přehazovačka: Shimano Deore XT

Kazeta: Shimano CS-HG50 11-42 (11)

Náboje: Shimano Deore

Ráfky: Race-Light DW 32

Pláště: Schwalbe Rapid Rob 2,1“

Řídítka: Race-Light, 720 mm

Představec: Race-Light Sport

Sedlovka: Race-Light 31,6

Sedlo: Race-Light

Hmotnost: 12,15 kg (vel. 19“, včetně pedálů)

Cena: 36 999 Kč

DALŠÍ ČLÁNKY

Galerie, Kolo nebo módní doplněk?

Městská kola v retro či holandském stylu se stávají velice populárními pro přesuny po městě nebo kratší výlety, kde jezdec, či spíše…

  • Datum: 18. 04. 2017
  • Kategorie: Testy kol

Galerie, Merida Scultura Disc Team

Merida to s karbonem umí a Scultura Disc Team s bezmála dvousettisícovou cenovkou je toho přesvědčivým důkazem. Základem rámu je takzvaný…

  • Datum: 18. 04. 2017
  • Kategorie: Testy kol
logo

Cykl.cz je jeden z nejznámějších a nejnavštěvovanějších internetových magazínů o cyklistice. Je připravován společně s jediným tištěným cyklistickým 14-ti deníkem o cyklistice v ČR - CYKLOSERVIS, který zakoupíte v síti cyklistických prodejen a novinových stánků.

Kontakt
Redakce

Telefon: +420 602 314 424
Email: miloskaspar@seznam.cz

Kde jsme
Sociální sítě
Užitečné odkazy
  • Zprávy a články
  • Hledej zboží
  • Hledej značku
Časopis Cykloservis
  • Předplatné
  • Kontakt
© Cykl 2025. Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie. Používáním webu vyjadřujete souhlas s podmínkami používání. | IT Nahoru