Vybíráme-li 29“ karbonový hardtail, při studování nabídky 4Everu se nám skoro zatočí hlava. Řady Scanner a Inexxis jsou zastoupeny nepřeberným množsvím variant, všechny ovšem sází na špičkový rám z High Modulus karbonu. Takže i v případě, kdy sáhneme po vstupním modelu konkrétní série, dostaneme tentýž základ, jako kdybychom zvolili špičku nabídky, již sedlají závodníci. Přesně to platí o testovaném biku, jenž je v hierarchii řady Scanner sice druhým nejníže postaveným, ale svým projevem je srovnatelný s dražšími stroji závodního segmentu. Nadstandardní jízdní komfort a prostupnost terénem, ostřejší projev řazení Sram X9 nebo ukázková práce vidlice RS Reba – takové byly prvotní dojmy z jízdy. Scanner 2 s cenovkou 66 990 korun je primárně připraven na maratonské a XC tratě, nabídne ale i přidanou hodnotu, jež se nazývá ovladatelnost.
Geometrie byla z našeho pohledu naladěna s citem a i při zachování všech aspektů typických pro devětadvacítku je Scanner 2 nebývale zábavný společník. Pozice jezdce s těžištěm situovaným o něco blíže zadnímu kolu je zde zárukou určité hravosti, bike jde bez většího odmlouvání na zadní a rychlý průjezd točitou pěšinou je pro něj stejnou přirozeností jako nabídka komfortu. Chrt s povahou štěněte, chtělo by se napsat. Scanner 2 je sice primárně sportovně laděnou devětadvacítkou schopnou polykat kilometry ve velkém, ale současně si rád hraje a jízda jej evidentně baví. Stejně jako jezdce v jeho sedle.
U rámu z HM karbonu skutečně nelze přehlédnout rukopis 4Everu. Typickým znakem je výrazný sloping, s designem navozujícím dojem takřka plynulého přechodu horní trubky v sedlové vzpěry zadní stavby. U námi testované největší velikosti rámu byl tento efekt ještě umocněn, neboť vyniklo i značné přesazení sedlové trubky, zpředu doplněné o masivní vzpěru. Pokud někdo ctí pravidlo, že by nad rámem měl být dostatek prostoru pro manévrování v technickém terénu, pak je v tom 4Ever přeborníkem. Jinak se toho u modelu Scanner z hlediska techniky meziročně příliš nezměnilo, i když zaslouží zmínku třeba zcela přepracovaný vstup řadicích bovdenů do útrob spodní trubky. Nemohou chybět veškeré moderní konstrukční prvky, které snad již ani nemá cenu vyjmenovávat, včetně pevných os a uchycení přesmykače Direct Mount. K nepřehlédnutelným detailům patří obrovský čtverhranný průřez dolní třetiny sedlové trubky, zajišťující společně s neméně mohutným profilem té spodní solidní boční tuhost partie středového pouzdra. Hodně důležité je zahnutí sedlové trubky, patrné při pohledu zboku. Tento prvek se postaral hned o tři věci zároveň – za prvé poskytuje plášti dostatek prostoru, za druhé dovolil zkrácení zadní stavby, nezbytné pro výslednou ovladatelnost, a za třetí se zasloužil o výraznější položení sedlové trubky, potažmo sedlovky. To je zásadní jak pro výše zmíněnou jízdní pozici, tak pro nabízený komfort. Větší sklon sedlovky totiž umožní lépe pružit v předozadním směru, byť by karbonová sedlovka v tomto směru dokázala podstatně více nežli duralová u testovaného modelu. Alespoň máme pro majitele kola kandidáta na postupný tuning a třeba i námět na dárek k Vánocům. Jsou zde i další konstrukční prvky, které mají, i přes nespornou designovou atraktivitu, především praktický význam – například snížení řetězových vzpěr, předcházející častému kontaktu řetězu s povrchem pravé vzpěry. Zajímavostí je přítomnost závitů pro košík i zespodu dolní trubky, čímž je zčásti vykompenzována nemožnost montáže košíku na trubku sedlovou, pokud jste zvyklí vozit dvě láhve s pitím.
K osazení není moc co dodat. Přítomnost dvojice převodníků rozhodně chválíme, neboť jsme přesvědčeni, že systém 1x11 většinou nebývá svým rozsahem pro běžného hobby jezdce právě ideální. Solidní výkon předvedly brzdy Sram DB3 a maximálně spokojeni jsme byli s prací vidlice Reba. Tlačítko dálkového ovládání lockoutu je v rámci integrace sjednoceno s objímkou levé brzdové i řadicí páčky, čímž se dostává do ideálního dosahu palce levé ruky. Z dalších dílů chválíme rychlé, ovšem současně dostatečně univerzální pláště Racing Ralph nebo třeba sedlo Selle Italia X0, jež nabídlo slušnou míru pohodlí, byť kulatý profil středové části nemusí sedět úplně každému. Snad jen bílá barva sedla nebude do terénu zrovna praktická.
Celková hmotnost 11,95 kilogramu (vel. 21“ včetně pedálů) je lepším průměrem a na celkové akceleraci je to logicky znát. I když by se daly nějaké ty gramy redukovat třeba u obvodové hmotnosti kol, i v plně sériovém osazení je Scanner 2 více než dostatečně svižný, abychom se s ním bez obav postavili na start závodu. Především ale považujeme za výborně naladěnou kombinaci torzní tuhosti rámu a jeho schopnosti pohlcovat otřesy. Zahlazování menších nerovností či otupování větších rázů bylo skutečně velmi citelné a sestava karbonového rámu a příkladně pracující vidlice působila vyváženě.
Vrátíme-li se k již vyzdvihované ovladatelnosti, tak v tomto ohledu patří bike ve své kategorii k tomu nejlepšímu. Již v minulosti jsme za to řadu Scanner chválili, a nyní se proto opakujeme. Zatáčení je vyloženou zábavou, jezdec si vychutnává točité pěšiny i klopenky, čas od času nadhodí předek na překážku či si zatažením za řídítka odskočí výraznější terénní zlom. Zkrátka pro drtivou většinu sportovně-závodních devětadvacítek donedávna téměř neznámé pojmy. Přitom však nejsou všechny tyto klady nutně vykompenzovány jakoukoli nervozitou v prudších výjezdech, což je neméně důležité. Scanner zkrátka není „nudnou“ devětadvacítkou, která by jen slepě eliminovala jezdecké chyby v prudkých stoupáních i sjezdech, ale je strojem, jenž nás nutí posouvat dovednosti a pilovat techniku, abychom byli ještě rychlejší a abychom si kolo o to více užili. Takovou devětadvacítku považujeme za ideál.
Fotogalerie kola ZDE
Rám: Carbon Hardtail High Modulus 29“
Vidlice: Rock Shox Reba 15 RLO, 100 mm
Kliky: Sram FC S1000 39/26
Brzdy: Sram DB 3, 180/160 mm
Řazení: Sram X9
Přehazovačka: Sram X9
Přesmykač: Sram X9
Kazeta: Sram CS PG-1070 11-36 (10)
Náboje: Sram 716 / 746
Ráfky: Mavic XM 319
Pláště: Schwalbe Racing Ralph 2,25“
Řídítka: Ritchey Comp, 720 mm
Představec: Ritchey Comp
Sedlovka: Ritchey Comp
Sedlo: Selle Italia X0
Hmotnost: 11,95 kg (vel. 21“, s pedály)
Cena: 66 990 Kč
Jednou z důležitých novinek značky Superior pro příští sezónu je dámská řada Modo, na jejíž podobě má mimo jiné zásluhu Tereza Němcová -…
Silniční kolo Merida Scultura je aktuálně v již čtvrté vývojové fázi a konstruktérům se podařilo dosáhnout ideálního poměru tuhost /…