4Ever nastupuje do sezóny 2020 hned se třemi zbrusu novými gravely, přičemž nejlepší z nich prošel naším testem. Celá modelová řada Gromvel sází na totožný rámový základ ze slitiny Superlite IRC a s karbonovou přední vidlicí, ovšem varianta s jedničkou na konci a cenovkou 42 990 korun spoléhá na osazení špičkovou sadou Shimano GRX 600, jež vznikla právě pro potřeby ryze sportovních gravelů. Pokud vám náhodou spojení „sportovní gravel“ úplně nesedí v souvislosti s často volnomyšlenkářským pojetím uživatelů dané kategorie kol, pak vás ujistíme, že u Gromvelu 1 byla ovladatelnost a touha po rychlosti evidentně jedním z hlavních cílů konstruktérů. Jen málokdy jsme u gravelu cítili tak výrazný cyklokrosový potenciál.
Byť často píšeme o vzájemném propojení čistokrevných „krosek“ a gravelů, tak výsledek bývá většinou přece jen častěji orientován více na komfort a jízdní stabilitu, zatímco Gromvel 1 má nečekaně blízko k cyklokrosovým speciálům. Zatáčí totiž na brnknutí prstu, luxusně akceleruje a jeho pláště šířky 33 milimetrů jakoby přesně seděly CX tratím. Celkové ladění kola je ideálem pro točité pasáže s ostrými vracečkami. Ne že by Gromvel 1 nesplnil požadavky dálkových jezdců, případně i gravel-bikepackerů, ale od prvních metrů jsme cítili, že jeho hlavní parketa je maličko jinde. Jiným slovy, od prvotních okamžiků nás tento gravel jízdně hodně bavil, asi více než většina jeho konkurentů s obdobnou cenovkou.
Nejprve se ale zaměřme na použitou techniku. Ta na první pohled nepůsobí jakkoli výstředně, což podtrhuje i decentní černý lak s polomatným efektem. Až při bližším prozkoumání zjistíme, kolik práce si s Gromvelem jeho konstruktéři dali, ať už jde o geometrii, použití pevných os nebo profilace trubek. Pohled na proměnný průřez spodní trubky dává jasně najevo, že tuhost a ideální přenos energie byly prioritou. Totéž platí o kombinaci profilů použitých u zadní stavby, tedy u celkem dimenzovaných řetězových a naopak spíše minimalistických sedlových vzpěr, slibujících solidní pohlcování rázů od terénu či nekvalitního asfaltu, což je podpořeno rovněž sníženým napojením vzpěr na sedlovou trubku.
Krásným detailem je titěrný horní můstek, který si však právě neříká o dodatečnou montáž blatníků. Rámu z hlediska nabízeného komfortu více než jen sekunduje karbonová přední vidlice, na jejíž ramenech najdeme závity pro uchycení bočních nosičů či třeba košíků na láhev s pitím. Na zadní stavbě moc podobných závitů nenajdeme, tedy vyjma patek samotných – zde se příliš nepočítá s tím, že by někdo chtěl Gromvela ověsit sestavou nosičů a brašen, na to je jeho povaha až příliš sportovní, s jasnou preferencí ovladatelnosti před neotřesitelnou ochotou držet přímý směr. Není to ale tak, že by testovaný 4Ever neuměl jezdit rovně, směrové stability má dostatek a nevyžaduje neustálé korekce řídítky. Jak jsme ale již naznačili, ve své kategorii patří k nejlépe ovladatelným strojům, které si vychutnáme, jakmile se nám do cesty připlete třeba hodně klikatá pěšina s pokud možno ujetějším tvrdším povrchem.
Shimano GRX – gravelový ideál
O nové sadě GRX již bylo napsáno hodně. Primární důvod jejího vzniku byl jednoduchý – uzpůsobit řetězovou linku a prostor pro ramínko přesmykače tak, aby nedocházelo ke kontaktu se širším pláštěm. K tomu byly upraveny nabízené převody 2x11, především tedy kombinace převodníků, která byla od původně čistě silničního segmentu přiblížena cyklokrosové klasice. Dále můžeme u testované modifikace počítat s výkonnými hydraulickými „flat-mountovými“ brzdovými třmeny, dokonce doplněnými o destičky s nepřehlédnutelnými chladicími žebry. Výsledkem je u GRX dokonalý brzdný výkon, ve všech podmínkách velmi citlivě dávkovatelný, k tomu ideální ergonomie řadicích pák, nabízejících rychlou odezvu na obou měničích, a nakonec také převodový rozsah, jenž nás nebude omezovat mimo asfalt, ale při běžné jízdě ani na silnici. Kombinace převodníků 46/30 (s kazetou 11–34) posunuje gravely o dost blíže terénu, nežli tomu je u standardního „kompaktu“ 50/34.
Z dalších dílů nám vyhovoval tvar řídítek a vlastně i všechny další komponenty s logem FSA, nebo třeba sportovně vyhlížející, ale příjemné sedlo Selle Italia. Nejen na celkové příznivé hmotnosti 10,25 kilogramu, ale především na samotné akceleraci měla největší podíl sestava lehkých ráfků Mach1 820 a již zmíněných plášťů, konkrétně modelu Schwalbe X-One Allround v šířce 33 milimetrů. Tato šířka sice ve srovnání s některými konkurenty nepůsobí zase až tak dimenzovaně pro opravdový terén, s kořeny a kameny, ale současně nabízí daleko ostřejší zrychlení a na asfaltu nemáme pocit, že nás obutí příliš brzdí v rozletu – v přímém srovnání s klasickým silničním kolem. Sestava menších výstupků kruhového profilu se navíc dokáže skvěle přilepit k podkladu a příjemným překvapením bylo, že se ani v mírně rozbláceném terénu neztratila, byť má jemnější vzorek samozřejmě vždy větší tendence k zanášení mazlavým blátem. V přední vidlici a zadní stavbě najdeme dostatek místa i pro případné obutí výrazně širších plášťů.
V terénu, ale nejen v něm
Nyní už ale k jízdnímu projevu. Ten byl o rychlosti, precizní ovladatelnosti, ale trochu nečekaně také o dostatečné míře pohodlí. Kombinace fantasticky tuhého rámu a nízké obvodové hmotnosti kol působí skoro až návykově – v reálu ještě o dost ostřeji, než bývá v dané cenové kategorii zvykem. Pevné osy, maximální torzní i boční tuhost, k tomu okamžité reakce na sebemenší podnět od řídítek – tohle kolo působí velmi zábavně a sebejistě, byť dává přednost spíše ujetým hliněným pěšinám a hodně nekvalitnímu asfaltu před opravdovým terénem. Ale tak to vlastně má u gravelu být – pobyt v terénu a jeho nástrahy zvládne, nicméně sem stále patří především klasický bike. Gromvel 1 exceluje tam, kde mnozí jeho konkurenti často ztrácí, tedy na tvrdém povrchu, ať už hliněném, šotolinovém či asfaltovém. Zde naplno vynikne jeho živost a při použití o něco užších, lehkých plášťů nepůsobí proto jakkoli neohrabaně. Zkrátka nemáme pocit, že by na asfaltu tento gravel nechtěl jet, zatímco u mnoha strojů dané kategorie to bývá naopak.
Gromvel 1 se ochotně vrhá do zatáček a do protisměru se dokáže otočit skoro na pětníku. Výjezdy i sjezdy zvládá sebevědomě, samozřejmě v rámci standardů své kategorie. Naladění jízdní pozice je pak ideálním kompromisem spojujícím výkon a pohodlí, bude tedy vyhovovat i běžným hobby jezdcům, používajícím kolo třeba pro každodenní jízdu do práce. Tak jako tak testovaný model patří ke sportovcům, což je ostatně vidět i na fotografiích. Jeho geometrie nebo sériové nastavení výšky řídítek – tohle kolo nabízí rychlost a ovladatelnost ryzích CX strojů. Je to vlastně určitý návrat ke kořenům cyklokrosu, což se nám osobně líbí.
Technické specifikace
Rám: Alluminium Superlite IRC
Vidlice: Carbon Durable 12 mm
Kliky: Shimano GRX - RX600, 46/30
Řazení: Shimano GRX - RX600
Přehazovačka: Shimano GRX - RX810
Přesmykač: Shimano GRX - RX810
Brzdy: Shimano GRX – RX400
Náboje: Shimano RS470 E-THRU, 12 mm
Ráfky: Mach1 820 Disc
Pláště: Schwalbe X-One Allround, 33 – 622
Kazeta: Shimano CS-HG70011, 11-34 (11)
Řídítka: FSA Race Bar Vero Compact
Představec: FSA Race
Sedlovka: FSA Race
Sedlo: Selle Italia X-LR SF
Hmotnost: 10,25 kg (vel. 550)
Cena: 42 990 Kč
Hardtail Context 29 z kolekce domácího Authoru se jeví jako ideál z hlediska poměru cena / výkon. Je totiž postaven na totožném rámu, jaký…
Jméno Trance je po dlouhé roky synonymem čistokrevného trailbiku, od své první generace. Jedná se o bestseller mezi fully značky Giant a…